Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 10 nov 2024, 21:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vet
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 09:38 
Offline

Geregistreerd: wo 19 aug 2020, 08:07
Berichten: 42
Hallo,
Ik wil in mijn land rover veel rvs bouten gaan gebruiken. maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat ik beter geen kopervet kan gebruiken weet iemand iet meer?
M.v.g. maarten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vet
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 10:09 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
Ik denk dat kopervet in combinatie met RVS (en nog wat andere metalen) een minder goede combinatie zijn.

Ik las wel over "ceramisch vet", en/of producten die in de wereld van bootjes en schepen worden gebruikt (daar heb je wel vaker RVS samen met bijv. een stalen romp en verder ook nog andere metalen).

Wat verder ook goed moet werken - juist bij een LandRover met veel aluminium - is aluminium-vet.

Overigens moet je het probleem ook niet overdrijven:   De LandRover zelf zit al vol met allerlei metalen en dat is meestal aan elkaar geschroefd en maakt galvanisch contact (zo niet dan heb je in de meeste gevallen tevens massa-probleempjes).
Andere invalshoek:   Ik rijd al een "eeuwigheid" op een fiets met een RVS+gewoon stalen frame, een fiets waarbij de lassen uit nog weer een andere alliage zijn, en waaraan allerlei aluminium-onderdelen geschroefd zijn met deel RVS en deel gewoon roestende boutjes. Het meest zorgelijk zijn de roestende boutjes die het aluminium stuk schuren ... en het ergst is dat dan bij fietsen in een "zilt klimaat" (ik kreeg er eens eentje uit Zeeland en daar vielen net als bij de LandRover gaten in de spatborden .... de witte schimmel kijkt niet zo nauw, het hoeft geen LandRover te zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vet
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 10:15 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Even kijken bij (klik hiernaast ==>) RVS paleis die hebben speciaal "vet" voor RVS bouten, zit geen metaal in, niet goedkoop maar zeker heel goed en gaat betrekkelijk lang mee.
Bijlage:
Schermafbeelding 2020-10-26 om 09.16.07.jpg


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vet
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 10:24 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
Crazy-G schreef:
Even kijken bij (klik hiernaast ==>) RVS paleis die hebben speciaal "vet" voor RVS bouten, zit geen metaal in, niet goedkoop maar zeker heel goed en gaat betrekkelijk lang mee.


Da's vast nog beter als aluminium-vet.

Je moet met RVS sowieso goed opletten want het vreet gemakkelijk, doe je het niet goed dan krijg je zelfs een soort koud-las-effect.
Aluminium-vet doet het evenwel ook (op z'n minst heel aardig) en aangezien er toch veel aluminium aan de auto zit zal het geen (extra) galvanische problemen opleveren.

Ik gebruik in ieder geval dat aluminiumvet voor allerlei boutjes daar waar ook aluminium in de buurt is ... maar dat komt vooral ook omdat ik bij de Biltema een keertje een spuitbus met zulk vet heb meegenomen en die spuitbus nog niet leeg is.
Is het staal-staal en stalen boutjes dan is kopervet ook goed.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vet
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 10:35 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Belangrijk bij rvs bouten en moeren is dat zonder vet je ze niet te vast zet, rvs heeft de neiging dat het op elkaar invreed.
Dan merk je pas bij het los draaien dat het zwaar gaat en de bout breekt dan meestal.
Zeker bij de goedkopere A2 maar ook A4 kent dit probleem.
Ook zijn ze gevoelig voor zand op de schroefdraad, dan vervormd de draad en vreet metaal in metaal en komt het muurvast. Doorslijpen of geluk hebben dat hij breekt.
Helaas mijn ervaring :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vet
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 13:54 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Mijn ervaring met dat Weicon spul is heel goed, geen problemen met op moment vastzetten en daarna weer (vele malen) los en vast zetten, gewoon prima spul.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vet
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 16:27 
Offline

Geregistreerd: wo 19 aug 2020, 08:07
Berichten: 42
Maar waarom geen kopervet?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vet
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 16:54 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
Maartenlaro schreef:
Maar waarom geen kopervet?


Omdat je met kopervet nog weer een extra metaal in het galvano-plaatje brengt.
Alleen RVS wil slechts moeizaam roesten. De vaker uitgesproken vrees is dat RVS + gewoon staal + aluminium tot versnelde aluminium-corrosie leidt, en tevens het alsnog roestig aanslaan van het RVS, met ook nog eens koper in het plaatje maakt je deze galvanische effecten erger.
Dat is dus de achtergrond van de "ceramische vetten". En bij mij dus de achtergrond om dan maar aluminiumvet te gebruiken -- aluminium is immers toch al in het spel.

Daarnaast is kopervet een weinig betrouwbaar smeermiddel.
Bij gewoon staal houd je dan nog een restje smerende werking van het koper, bij RVS is het hierboven genoemde vreten echt wel een "dingetje" dus wil je graag iets extra opdat je niet steeds met vaste en/of afgebroken bouten zit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vet
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 20:00 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Ijzer roest, dus moet je die beschermen, aluminium net zo anders zitten er in een record tijd de pokken op.

Kijk naar welke defender van 15 jaar of ouder, onderkanten van de deur en bij de handvatten.
Ondanks alle voorzorg, kit, kunststof plaatjes, dinitrol of weet ik wat het aluminium gaat er aan.

Voorpoten van een motor dito, mooi geanodiseerd (wat trouwens ook een oxide is) totdat je er een (dood) vliegje op hebt die langzaam door de oppervlakte oxide vreet. Dan krijg je een mooie pok.

Dus ijzer, rvs, aluminium zal uiteindelijk gaan roesten. Ja ook rvs! En kom nou niet met 304, 316 etc want daar weet ik genoeg van.

Ik heb rvs boutjes en (nyloc) moertjes gebruikt (en ben al vaak vergruisd) maar heb overal gewoon vet uit een vetspuit gebruikt. Is het wel zo dat al mijn aluminium in de grondverf en autolak zit.
Ik hoop dat het heel lang goed blijft maar ik zie nog geen schade. Misschien piep ik morgen anders. :shock:

In de vliegtuigbouw gebruiken ze juist om de oxide zo veel mogelijk tegen te gaan en toch een goede geleiding te krijgen ringetjes die aan één kant van aluminium en de andere kant van koper zijn.
De (of is het het) spant wordt met een klein borsteltje schoon geschuurd, de verf en de beschermende oxide is er dan af waarna de aarding gemonteerd wordt (en weer geschilderd als afdekking).

Dus ook aan mijn hele verhaal heb je “ham and eggs”. :|

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vet
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 20:53 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
GatheRRoveR schreef:
.... (en weer geschilderd als afdekking).


Daar zit dus de crux ... alles netjes afschermen tegen binnendringend water+vuil zorgt voor een droge niet galvanische omgeving.
Dat lukt je denkelijk niet bij een LandRover.

Overigens gebruikte is juist weer kopervet toen ik rond het radiator-frame een wisselvallige massa had, dat was een ijzer-ijzer traject.
Plaatdelen die mooi in de lak zitten zijn misschien wel goed tegen de roest beschermd, maar als massa weer heel onbetrouwbaar.
Dus de contactvlakken schoonmaken en daarna met veel kopervet weer vast ... in de hoop dat "veel kopervet" genoeg is om vocht en vuil buiten te houden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vet
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 20:57 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
In de bootjeswereld gebruiken we Duralac. Het is geel, het droogt vrij snel en het borgt ook nog een beetje. Het gaat galvanische corrosie erg goed en erg lang tegen. En geloof me, op zee weet je wat dat is, galvanische corrosie.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vet
BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2020, 00:18 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Tja, iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen en meningen.

Ik herken er veel van. Wat is wijsheid? Wat kost het? Hoe lang gaat het mee? Welke heb je nu gratis hahaha?

Al ingevreten materialen zet ik nogal eens in de Owatrol alvorens ze verder te behandelen met of zinkspray of ouderwetse ijzer menie of Oleus
Metalkote 633B of iets van Hempel. De laatste 2 zijn producten op bitumen basis met een oplosmiddel. Oleus kleeft na 4 uur bij 15 graden verwerking niet meer. Mijn Hempel geen idee, bus is 30 jaar oud. Is dus geen krasvaste hufterproof afwerking, dan 2k lak erover. Die komt er dan in harde schilfers weer af als de ondergrond opbolt of wringt als je terrein rijd of opkrikt etc. als je pech heeft.

Tussen metalen bouten gebruik ik idd kopervet. 3 metalen in 1 setting probeer ik idd te voorkomen omdat de zwakste scheikundig opgevreten word. RVS is dan vermoedelijk de sterkste broeder. Aluminium de zwakste. Doe het daarom ook nooit tussen een (gloei)bougie en alu kop. Gietijzeren kop (komt niet veel bij mij voor) weer minder problemen mee. De meeste bouten die ik monteer zijn dan gewoon 8.8 gegalverniseerd (gratis van een werkgever). Van te voren uitstralen lijkt heel mooi maar meestal is dit slechts een tijdje beter in het proces. Het soort jaren 70 staal heeft gewoon teveel schroot.
En zoals al gezegt, een Land Rover heeft nu eenmaal de onzalige constructie van aluminium over ijzer(wat al geen heerlijke kwaliteit is) . Gewoon algemeen (landbouw) smeervet vet tussen dingen helpt ook al. Houd in ieder geval het vocht tegen. Ik probeer natuurlijk vaak wat kit of rubber tussen het alu en ijzer te krijgen maar dat valt niet mee! Verwacht gewoon over 10 jaar weer een nieuwe restauratie als we de Corona of iets anders dan ook niet opnieuw hebben. Plak aluminium plaatwerk onderling nog al eens met sika flex en een enkele(aluminium) popnagel erbij.

Tja, en zo modderen we maar verder. Groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc-my-Words en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.