Ijzer roest, dus moet je die beschermen, aluminium net zo anders zitten er in een record tijd de pokken op.
Kijk naar welke defender van 15 jaar of ouder, onderkanten van de deur en bij de handvatten.
Ondanks alle voorzorg, kit, kunststof plaatjes, dinitrol of weet ik wat het aluminium gaat er aan.
Voorpoten van een motor dito, mooi geanodiseerd (wat trouwens ook een oxide is) totdat je er een (dood) vliegje op hebt die langzaam door de oppervlakte oxide vreet. Dan krijg je een mooie pok.
Dus ijzer, rvs, aluminium zal uiteindelijk gaan roesten. Ja ook rvs! En kom nou niet met 304, 316 etc want daar weet ik genoeg van.
Ik heb rvs boutjes en (nyloc) moertjes gebruikt (en ben al vaak vergruisd) maar heb overal gewoon vet uit een vetspuit gebruikt. Is het wel zo dat al mijn aluminium in de grondverf en autolak zit.
Ik hoop dat het heel lang goed blijft maar ik zie nog geen schade. Misschien piep ik morgen anders.
In de vliegtuigbouw gebruiken ze juist om de oxide zo veel mogelijk tegen te gaan en toch een goede geleiding te krijgen ringetjes die aan één kant van aluminium en de andere kant van koper zijn.
De (of is het het) spant wordt met een klein borsteltje schoon geschuurd, de verf en de beschermende oxide is er dan af waarna de aarding gemonteerd wordt (en weer geschilderd als afdekking).
Dus ook aan mijn hele verhaal heb je “ham and eggs”.