Leendert schreef:Waarom zouden er in 1976 nog geen autogordels bevestigingspunten kunnen zitten. De gewone civiele serie 3 modellen hadden toe allemaal (personenwagens) riemen.
Deze beugel zit aan de onderbak die niet verwijdert wordt met afslanken.
Ik kan geen foto's plaatsen maar op het achterbak schutbord (paneel achter de stoelen) van een Nederlandse Lightweight zit ook beugel 335848 die als "seatbelt bracket"beschreven word.
In de parts catalogus van de Nederlandse Lightweight staan deze onderdelen als zodanig vermeld.
Het zou natuurlijk kunnen, maar als je ziet wat er aan veiligheidsriemen in de laadbak van een civiele zit (niks dus totdat ze verplicht worden) zet ik er vraagtekens bij. Daarenboven moet je niet naar 1976 kijken maar naar de 60-er jaren.
En ja waarvoor ze ook bestemd zijn, het is meer dan logisch, en zelfs juist passend, dat ze aan de onderbak zitten.
Het is de onderbak die overblijft na het afslanken, en die onderbak biedt minder steun aan lading, en die lading zou ik dan graag willen zekeren.
Zou het in de laadbak om gordels gaan die personen moeten zekeren dan heb je toch weer iets als een rugleuning nodig (of anders geen normale veiligheidsgordel maar een heel veiligheidsharnas).
Maar goed, zoals eerder al opgemerkt:
Het is allemaal speculatief totdat je info hebt over de overwegingen ten tijde van het Light-Weight ontwerpproces ... dus in de 60-er jaren.