GatheRRoveR schreef:
Als oldtimer zou je ook geen vignet nodig hoeven hebben, Toch?
Tolwegen, bruggen etc zou toch niet terecht zijn...
Of heb ik dat ook “gemist” en is dat ook al zo?
Waarom ... zou je als OldTimer overal van vrijgesteld dienen te worden ??
Mijns inziens is rekeningrijden de oplossing (en dat hoeft echt niet zo moeilijk als tot nog toe voorgesteld).
De vrijstelling van de MRB hier in Nederland was ooit gebaseerd op de gedachte dat een OldTimer heel weinig reed en dat dus de belasting buitensporig zou zijn t.o.v. het gebruik. Daarenboven waren/zijn er de OldTimer liefhebbers met verschillende OldTimers en die zouden zonder een regeling helemaal zwaar aangeslagen worden voor auto's die nauwelijks reden ... althans dat was de gedachte.
Inmiddels rijden 30 en 35 jarige auto's soms nog bijna even goed als een nieuwe auto (ik had een tijdje zo'n 30-jarige, hij lekte olie, maar reed geweldig), en bovendien zijn er lieden die die auto's als daily driver gebruiken ... en daarmee werd de oorspronkelijke OldTimer gedachte en dus ook de regeling ondergraven.
Met een kilometer-beprijzing wordt dat daily-driver probleem opgelost, en ook het OldTimer-Fleetowner probleem: De eerste gaat gewoon voor het gebruik betalen, en de tweede betaalt ook voor het gebruik (die tweede betaalt dus weinig, die eerste meer).
Dan blijft er natuurlijk de vraag: welke tarieven. Mijns inziens zouden die tarieven gekoppeld moeten worden aan snelheid.
Sta je in de file dan betaal je weinig, rijdt je rustig dan betaal je ook weinig, rijdt je hard en veel ... dan betaal je ook veel.
Heel netjes volgens het principe van de gebruiker betaalt.