Versnellingsbak
Versnellingsbak
Ben ik weer
ik ben bezig een 300TDI (zonder de T) in mijn 109 SIII 1974 t bouwen, nu loop ik tegen een aantal problemen op.
1 ik hen een aantal nr. gevonden op mijn versnellingsbak kan iemand aan de hand daar van achterhalen wat het voor bak is
FRC1809 CA
VF 2
539788
366-3
en dan is er nog een nr. opgekrast
A16-10
Is dit de correcte bak voor een 2,25 SIII en past deze dan ook op een 300DI de tanden op de versnellingsbak passen niet in de motor.
Ik probeer wat foto's toe te voegen.
ik ben bezig een 300TDI (zonder de T) in mijn 109 SIII 1974 t bouwen, nu loop ik tegen een aantal problemen op.
1 ik hen een aantal nr. gevonden op mijn versnellingsbak kan iemand aan de hand daar van achterhalen wat het voor bak is
FRC1809 CA
VF 2
539788
366-3
en dan is er nog een nr. opgekrast
A16-10
Is dit de correcte bak voor een 2,25 SIII en past deze dan ook op een 300DI de tanden op de versnellingsbak passen niet in de motor.
Ik probeer wat foto's toe te voegen.
Grt Ramon
109D 1974
109D 1974
- Eric&Betty Boop
- Berichten: 105
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 16:43
Re: Versnellingsbak
"De tanden van de v-bak passen niet in de motor"
Die "tanden" noemen we spiebanen, en die gaan niet in de motor, maar in de koppelingsplaat.
Een 300tdi koppelingsplaat heeft meer spiebanen dan een serie koppelingsplaat dus logisch dat dat niet past.
Je zal dus een serie III koppeling op het 300tdi vliegwiel moeten monteren.
Die "tanden" noemen we spiebanen, en die gaan niet in de motor, maar in de koppelingsplaat.
Een 300tdi koppelingsplaat heeft meer spiebanen dan een serie koppelingsplaat dus logisch dat dat niet past.
Je zal dus een serie III koppeling op het 300tdi vliegwiel moeten monteren.
Groet,
Eric.


Eric.


Re: Versnellingsbak
En hoe zit dat met het toplager in het vliegwiel? Ik weet niet of het daar past, anders zal je een toplager moeten laten draaien als de S3 lager niet past.
Vliegwiel moet van de motor en bij een goed bedrijf nieuwe schroefgaten laten maken voor de S3 drukgroep.
Kan je ook aanraden om de S3 drukgroep bij een gespecialiseerd bedrijf te laten verzwaren, de plaat van de S3 is vrij klein en als je in mul zand staat wil je niet dat het gaat slippen.
Wat ook kan is de originele bak gebruiken en een speciale tussenbak van ashcroft gebruike, alleen zijn die op het moment niet op voorraad.
Wel moet je dan in de auto de tunnel vergroten want daar past het niet door een groter belhouse.
Hoe het met de motor steunen zit weet ik niet.
Die nr zeggen mij niets maar als het een suffix a of b bak is kan ik je niet aanraden die te gebruiken.
Minimaal suffix c en liefst d. a en b gaan uit zijn versnelling schieten door snelle slijtage van de synchomesh ringen.
Vliegwiel moet van de motor en bij een goed bedrijf nieuwe schroefgaten laten maken voor de S3 drukgroep.
Kan je ook aanraden om de S3 drukgroep bij een gespecialiseerd bedrijf te laten verzwaren, de plaat van de S3 is vrij klein en als je in mul zand staat wil je niet dat het gaat slippen.
Wat ook kan is de originele bak gebruiken en een speciale tussenbak van ashcroft gebruike, alleen zijn die op het moment niet op voorraad.
Wel moet je dan in de auto de tunnel vergroten want daar past het niet door een groter belhouse.
Hoe het met de motor steunen zit weet ik niet.
Die nr zeggen mij niets maar als het een suffix a of b bak is kan ik je niet aanraden die te gebruiken.
Minimaal suffix c en liefst d. a en b gaan uit zijn versnelling schieten door snelle slijtage van de synchomesh ringen.
- Eric&Betty Boop
- Berichten: 105
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 16:43
Re: Versnellingsbak
Toplagers zijn vanaf de eerste kop/zijkleppers t/m de TD5 hetzelfde.
Misschien is het mogelijk om de 300tdi drukgroep te gebruiken met een serie 3 koppelingsplaat. Meten is weten. Gaat dat niet dan moeten er waarschijnlijk gaten geboord worden in het vliegwiel voor een serie 3 drukgroep en dan moet het vliegwiel ook weer opnieuw gebalanceerd worden.
Misschien is het mogelijk om de 300tdi drukgroep te gebruiken met een serie 3 koppelingsplaat. Meten is weten. Gaat dat niet dan moeten er waarschijnlijk gaten geboord worden in het vliegwiel voor een serie 3 drukgroep en dan moet het vliegwiel ook weer opnieuw gebalanceerd worden.
Groet,
Eric.


Eric.


Re: Versnellingsbak
Die 300tdi drukgroep gaat niet passen in een S3 belhouse (uit ervaring) wel in een V8 belhouse maar dan zit je weer met de tunnel en als een machine fabriek een beetje netjes werkt is balanceren niet echt nodig, alle gaten zelfde diepte.
En als het vliegwiel er toch af is gelijk de keering er achter vervangen, is weinig werk en als hij gaat lekken omdat je het niet gedaan hebt sla je jezelf voor je kop.

En als het vliegwiel er toch af is gelijk de keering er achter vervangen, is weinig werk en als hij gaat lekken omdat je het niet gedaan hebt sla je jezelf voor je kop.

-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: Versnellingsbak
Even knip en plak, heb je vanavond weer wat te doen
The clutch is quite simple S2-2a models used diaphragm clutch with spacer, late 2a Diesel.
S3 models use 300TDI pressure plate and all models use S3 clutch plate.
Komt hier vandaan...
https://www.steveparkers.com/conversion ... nd-rovers/
https://www.steveparkers.com/conversions/
Fijne avond
Als ik het goed lees, blijven de koppelingplaten series ..... en de drukgroep van de 300tdi.
Neem aan dat Parkers er wel verstand van heeft.
p.s.
Ik heb dit nooit gedaan dus.. don’t shoot de messenger.
Ben niet verder gekomen dan een 300 met een lt77.

The clutch is quite simple S2-2a models used diaphragm clutch with spacer, late 2a Diesel.
S3 models use 300TDI pressure plate and all models use S3 clutch plate.
Komt hier vandaan...
https://www.steveparkers.com/conversion ... nd-rovers/
https://www.steveparkers.com/conversions/
Fijne avond

Als ik het goed lees, blijven de koppelingplaten series ..... en de drukgroep van de 300tdi.

Neem aan dat Parkers er wel verstand van heeft.

p.s.
Ik heb dit nooit gedaan dus.. don’t shoot de messenger.
Ben niet verder gekomen dan een 300 met een lt77.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Re: Versnellingsbak
Ik ben er van uit gegaan dat de drukgroep van de 300tdi groter is dan van de series maar dat is misschien niet het geval, zou mooi zijn, iets om uit te zoeken. 

Re: Versnellingsbak
De motorsteunen van het 300tdi blok zijn totaal anders. De locatie is anders ze zitten meer in het midden van het blok. Ook de vorm van de steunen is anders. Je zult je oude steunen van je chassis moeten verwijderen en moeten vervangen door 300TDI steunen. Het handigste is als je het steunen deel van een oud 300tdi chassis neemt en dat in je s3 chassis last. Er bestaan ook steun converters of adapters. Dat zijn delen die je tussen de 300tdi steunen en de S3 chassismounts zet. Ik heb ze ooit wel eens ergens op het net te koop zien staan. Ik weet alleen niet meer waar.Hoe het met de motor steunen zit weet ik niet.
Ik kan je echter wel aanraden om juist wel de de originele steunen en de rubber buffers van de 300tdi te gaan gebruiken. Verkeerde rubber buffers kan voor veel ongewenste trillingen en extra lawaai zorgen. Er zijn in het verleden mensen geweest die na een dergelijke ombouw zoveel problemen hadden met trillingen dat ze opnieuw zijn gaan ombouwen om van de trillingen af te komen. De 300tdi motorsteunen zijn niet voor niets anders dan die van de voorgaande landrover motoren.
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: Versnellingsbak
Hoi Arnold,
Steve parkers heeft ook die motersteunen sets (?).
Voor wat betreft de drukgoep, volgens mij moet je wel de 300tdi vliegwielhuis gebruiken.
Er moet een gaatjes getapt en een paar stutje verplaatst worden (zo uit mijn hoofd)
Ik heb voor de 300tdi aan een lt77 een 2.5 na vliegwielhuis gebruikt.
Steve parkers heeft ook die motersteunen sets (?).
Voor wat betreft de drukgoep, volgens mij moet je wel de 300tdi vliegwielhuis gebruiken.
Er moet een gaatjes getapt en een paar stutje verplaatst worden (zo uit mijn hoofd)
Ik heb voor de 300tdi aan een lt77 een 2.5 na vliegwielhuis gebruikt.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Re: Versnellingsbak
De motorsteunen van de 300 heb ik er bij, als ik de motor op zijn plaats hang dan komen de steunen over de mouten van de bladveer.exfietser schreef:De motorsteunen van het 300tdi blok zijn totaal anders. De locatie is anders ze zitten meer in het midden van het blok. Ook de vorm van de steunen is anders. Je zult je oude steunen van je chassis moeten verwijderen en moeten vervangen door 300TDI steunen. Het handigste is als je het steunen deel van een oud 300tdi chassis neemt en dat in je s3 chassis last. Er bestaan ook steun converters of adapters. Dat zijn delen die je tussen de 300tdi steunen en de S3 chassismounts zet. Ik heb ze ooit wel eens ergens op het net te koop zien staan. Ik weet alleen niet meer waar.Hoe het met de motor steunen zit weet ik niet.
Ik kan je echter wel aanraden om juist wel de de originele steunen en de rubber buffers van de 300tdi te gaan gebruiken. Verkeerde rubber buffers kan voor veel ongewenste trillingen en extra lawaai zorgen. Er zijn in het verleden mensen geweest die na een dergelijke ombouw zoveel problemen hadden met trillingen dat ze opnieuw zijn gaan ombouwen om van de trillingen af te komen. De 300tdi motorsteunen zijn niet voor niets anders dan die van de voorgaande landrover motoren.
Grt Ramon
109D 1974
109D 1974
Re: Versnellingsbak
Dit ga ik van de week doen.GatheRRoveR schreef:Hoi Arnold,
Steve parkers heeft ook die motersteunen sets (?).
Voor wat betreft de drukgoep, volgens mij moet je wel de 300tdi vliegwielhuis gebruiken.
Er moet een gaatjes getapt en een paar stutje verplaatst worden (zo uit mijn hoofd)
Ik heb voor de 300tdi aan een lt77 een 2.5 na vliegwielhuis gebruikt.
Grt Ramon
109D 1974
109D 1974