plaatsen vooras, contragewicht motorblok nodig?
plaatsen vooras, contragewicht motorblok nodig?
Hoi,
Ik ben mijn 109 diesel aan het opbouwen en heb de vooras met nieuwe bladveren (nrc-2059) geplaatst.
Nu zou het chassis ca 5cm lager moeten liggen om te voldoen aan de afstand tussen bovenkant stootblok en bovenkant as.
Ik kom die 5cm tekort om de schokdempers te kunnen plaatsen.
De stuurstang loopt op dit moment ook tegen de bladveren aan.
Zelf kan ik alleen bedenken dat het motorblok als contragewicht het chassis naar beneden drukt en dat dan alles weer past zoals het hoort...een bevestiging of dit klopt zou mooi zijn.
Groet Erik
Ik ben mijn 109 diesel aan het opbouwen en heb de vooras met nieuwe bladveren (nrc-2059) geplaatst.
Nu zou het chassis ca 5cm lager moeten liggen om te voldoen aan de afstand tussen bovenkant stootblok en bovenkant as.
Ik kom die 5cm tekort om de schokdempers te kunnen plaatsen.
De stuurstang loopt op dit moment ook tegen de bladveren aan.
Zelf kan ik alleen bedenken dat het motorblok als contragewicht het chassis naar beneden drukt en dat dan alles weer past zoals het hoort...een bevestiging of dit klopt zou mooi zijn.
Groet Erik
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: plaatsen vooras, contragewicht motorblok nodig?
Toen ik aan het opbouwen was had ik met een kaal chassis en oude bladveren ook enige moeite om de schokbrekers voor erop te krijgen.
Maar of die 5 cm te kortwel kloppen...
Dus ik vermoed dat met nieuwe veren het nog wel een tandje lastiger zal zijn.
Maar of die 5 cm te kortwel kloppen...

Dus ik vermoed dat met nieuwe veren het nog wel een tandje lastiger zal zijn.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Re: plaatsen vooras, contragewicht motorblok nodig?
Hi,
Dat gietijzeren bootankertje (aka motorblok) weegt een slordige 250kg, dus dat zou zomaar een cm of wat kunnen uitmaken
Misschien dat je met een setje spanbanden die 250kg kunt compenseren...
succes, Fenna
Dat gietijzeren bootankertje (aka motorblok) weegt een slordige 250kg, dus dat zou zomaar een cm of wat kunnen uitmaken

Misschien dat je met een setje spanbanden die 250kg kunt compenseren...
succes, Fenna
Re: plaatsen vooras, contragewicht motorblok nodig?
Aan de andere kant, zou ik persoonlijk liever even wachten met de schokbrekers tot het blok weer op zijn plekje hangt. Geen idee hoe leuk de schokbrekers het vinden om langere tijd op uitrek te worden getest
Re: plaatsen vooras, contragewicht motorblok nodig?
Hoi! Bedankt voor de reacties.
Ik ga komende tijd het blok en versnellingsbak eerst aanpakken zodat ik deze kan plaatsen.
Groet Erik
Ik ga komende tijd het blok en versnellingsbak eerst aanpakken zodat ik deze kan plaatsen.
Groet Erik
Re: plaatsen vooras, contragewicht motorblok nodig?
Militaire chassis heeft langere schokdempers nodig, 5 cm. Weet niet welk chassis jij hebt.
Re: plaatsen vooras, contragewicht motorblok nodig?
Ik heb een 109 stawag, een 'gewoon' chassis.
Dit is wel toevallig die 5cm.
Zit het dan in het bevestigingspunt op het chassispunt, of hebben militaire bladveren (welke ik gekocht heb) een andere kromming dan 'gewone' bladveren?
Ga dit eens uitzoeken / navragen...bedankt voor de tip.
Dit is wel toevallig die 5cm.
Zit het dan in het bevestigingspunt op het chassispunt, of hebben militaire bladveren (welke ik gekocht heb) een andere kromming dan 'gewone' bladveren?
Ga dit eens uitzoeken / navragen...bedankt voor de tip.
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: plaatsen vooras, contragewicht motorblok nodig?
Ik ben een hobby sleutelaar duzzzz....
Een militair chassis heeft volgens mij de langere shackles, die zijn 2 a 3 cm langer en herkenbaar doordat er in het midden een extra bus met bout zit. In totaal zitten daar dus 3 bouten in.
En ja die hebben langere schokbrekers nodig.
Ik heb er uiteindelijk paraboolveren onder gezet (kan ik je aanraden !) met gas schokbrekers.
Die gazzz-schokbrekers zijn iets van 5 cm langer ennnnnn:
Nu staat er in de specs dat deze een eind aanslag hebben. Dus mogen helemaal uit geschoven worden.
Als ik het mis heb zal ik vast snel gecorrigeerd worden.
Waar je ook stil bij moet staan is dat er veerpakketten zijn die minder bladen hebben, of deze ook dunner zijn weet ik niet. Als dat zo is dan zou dat ook je gebrek kunnen verklaren.
sorry niet jou gebrek, maar gebrek aan ruimte
Ik weet alleen dat mijn chassis met 300tdi met bak etc nog geholpen moest worden om de olie dempertjes erop te krijgen.
Fenna heeft recent soort gelijk gedaan.... en ook met een stawag...
Een militair chassis heeft volgens mij de langere shackles, die zijn 2 a 3 cm langer en herkenbaar doordat er in het midden een extra bus met bout zit. In totaal zitten daar dus 3 bouten in.
En ja die hebben langere schokbrekers nodig.
Ik heb er uiteindelijk paraboolveren onder gezet (kan ik je aanraden !) met gas schokbrekers.
Die gazzz-schokbrekers zijn iets van 5 cm langer ennnnnn:
Nu staat er in de specs dat deze een eind aanslag hebben. Dus mogen helemaal uit geschoven worden.
Als ik het mis heb zal ik vast snel gecorrigeerd worden.
Waar je ook stil bij moet staan is dat er veerpakketten zijn die minder bladen hebben, of deze ook dunner zijn weet ik niet. Als dat zo is dan zou dat ook je gebrek kunnen verklaren.


Ik weet alleen dat mijn chassis met 300tdi met bak etc nog geholpen moest worden om de olie dempertjes erop te krijgen.

Fenna heeft recent soort gelijk gedaan.... en ook met een stawag...
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Re: plaatsen vooras, contragewicht motorblok nodig?
Inderdaad Rob,
echter had ik bij het wisselen van de veerpakketten het motorblok nog in de auto...
groetjes, Fenna
echter had ik bij het wisselen van de veerpakketten het motorblok nog in de auto...
groetjes, Fenna
- Eric&Betty Boop
- Berichten: 105
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 16:43
Re: plaatsen vooras, contragewicht motorblok nodig?
Lengte verschil tussen civiele en militaire shackles is 5cm.GatheRRoveR schreef:Een militair chassis heeft volgens mij de langere shackles, die zijn 2 a 3 cm langer en herkenbaar doordat er in het midden een extra bus met bout zit.
Groet,
Eric.


Eric.

