startmotor ?

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
Ger
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 19:32

startmotor ?

Bericht door Ger »

Hoi ,vraag past een startmotor 12v van diesel 2.25 ook op benzine 2.25 ?
alvast hartelijk dank
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:53

Re: startmotor ?

Bericht door fenix2 »

Hallo Ger,

Volgens mij niet. De diesel startmotor gaat met 3 bouten aan het vliegwielhuis en de benzine startmotor met 2.
Bovendien heeft de diesel startmotor de solonoid op de motor zelf en zit die van de benzine apart (op het schutbord zo uit mijn hoofd)

gr. Fenna
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:53

Re: startmotor ?

Bericht door fenix2 »

Misschien als je het vliegwielhuis overzet dat het wel lukt (overigens heb ik niet paraat hoe de vliegwielen van B en D tov elkaar verschillen)
Gebruikersavatar
Wim Janssen
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
Locatie: Buchten

Re: startmotor ?

Bericht door Wim Janssen »

Nee past niet. Bij een diesel wordt de bendix vanaf de motor in de starterkrans geduwd en bij een benzine vanaf de versnellingsbak. Anders gezegd, bij een diesel wordt de bendix naar buiten geduwd en bij een benzine naar binnen getrokken. Ik dacht ook dat de starterkransen verschillend zijn, maar dat weet ik niet meer zeker.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Crazy-G
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 08:42

Re: startmotor ?

Bericht door Crazy-G »

Wim Janssen schreef:Nee past niet. Bij een diesel wordt de bendix vanaf de motor in de starterkrans geduwd en bij een benzine vanaf de versnellingsbak. Anders gezegd, bij een diesel wordt de bendix naar buiten geduwd en bij een benzine naar binnen getrokken. Ik dacht ook dat de starterkransen verschillend zijn, maar dat weet ik niet meer zeker.
Niet helemaal waar, origineel wel, maar ik heb een moderne high-torque startmotor en die werkt net zo om als de diesel versie, dus ook de solenoid op de startmotor zelf en dat werkt al jaren prima, niets hoeven aanpassen verder.
Fenna heeft gelijk dat met name het montage patroon anders is, diesel met drie gaten en benzine twee, dus past gewoon fysiek niet.

Gert-Jan
Plaats reactie