Mijn naam is Haaye ben 19 jaar oud en kom boven uit Friesland (Oudwoude).
Ik ben momenteel nog student aan de Roc Friese poort in drachten waar ik de opleiding middenkader engineering volg, ik zit nu in het 4e jaar en als alles goed gaat is dit het laatste jaar.
Mijn hobby voor Techniek is er al sinds ik een kleine jonge was en sleutelde overal aan waar ik aan mocht zitten, uhum soms ook waar ik niet aan mocht zitten van mijn vader maar dat is denk ik voor velen herkenbaar. Mijn eerste auto gekocht toen ik 17 was. een volvo 740 GLE 1986. hier begon het verhaal beetje opknappen jaartje zo mee gereden en afgelopen winter 6 cilinder uit volvo 960 ingebouwd(deze ombouw jaar eerder gedaan bij mijn broer zijn auto). Rijd echt fenomenaal. Ben dus beetje bekent met ombouwen en vind het geweldige projecten maar vaak wel tijdrovend en duur;P. Aangezien deze Volvo in de oldtimer regeling valt had ik s'winters geen auto, de tijd dat je hem het meeste nodigt heb. Ik ben toen gaan kijken naar een 4x4 en wou belastingvrij rijden het hele jaar door.
Het oog viel al snel op de land rovers wat ik altijd al geweldige auto's vond en waar we vaak over praten. Ben hard gaan sparen en nu ben ik al bijna een jaar een gelukkige gebruiker van een Land rover series III uit 1972, heb met de auto al veel beleefd en al heel veel gelachen.
Ik kocht de auto uit Limburg weg, heeft mooie tijd stil gestaan (10 jaar) maar wel droog dus frame is was bijna helemaal hard, schudbord bij het raam slecht, remmen werkten niet goed. verder weinig aan de auto. Na paar plekjes verhelpen op het chassis van de auto begonnen met de remmen. Even nagedacht hoe ik het zou doen maar vrij snel besloten om de complete Remmerij te vernieuwen, alles er nieuw ondergezet met nieuwe leidingen enz. Remde weer als nieuw! Toen de apk en kwam er zonder problemen doorheen, dat viel me alles mee.
Sinds dien wat dingen opgeknapt en roofrack er op gezet.
Na een jaar ervaring met de auto ben ik toch wel gaan vernemen dat de motor niet meer helemaal goed is na 100086 originele kilometers. Heb er sinds dat ik hem heb ongeveer 35 liter olie in gegooid. Dus kwam tijdje geleden het besluit dat ik daar mee bezig moest, maarja meerdere opties. Blok reviseren, standaard diesel blok, 2.5n/a, 200tdi zonder turbo of met, of kijken naar ombouw met conversie plaat. Na tijdje zoeken en veel lezen kwam ik plots een conversie plaat van een Mercedes om617 motor naar land rover versnellingsbak tegen. Dit zag ik gelijk wel zitten en deze kon ik overnemen voor 50 euro. Vond ik geen raar geld. Dat word het dus een om617 in de series land rover. Ik ben nu tijdje al opzoek naar een Mercedes motor en nu lijk ik een mooie motor gevonden te hebben, hier ga ik morgen heen te kijken. Het is een om617.912 met 88pk.
De plannen worden om hem achter de series bak eerst te zetten maar ooit is het plan om er andere assen met andere bak onder te doen, maar dit laat ik nu eerst even aangezien ik het geld daarvoor nu niet heb en ik hem eerst langs de Rdw wil hebben.
Mijn broer en ik zijn al wat dingen aan het uitzoeken en hebben al wat dingen liggen. paar dingen moeten we nog uitvogelen maar sommige dingen kunnen alleen als ik de bak van de oude motor los haal. namelijk de koppelingsplaat ben ik bang dat die niet past maar dat weten we binnenkort.
verder is het plan om het schudbord aan te pakken die kan er dan toch makkelijk tussen uit, verdere roest als ik die tegen kom wordt ook gelijk verholpen.
ik denk dat dit het meeste wel is voor nu.
tijdens het project zal ik foto's maken en zal kijken als ik de conversie plaat na kan tekenen en mensen die er belang bij hebben mogen altijd vragen maar weet zelf nog niet hoe alles past. de conversie plaat past op om615 om616 en om617 en op de benzine versie uit dezelfde jaren. Als ik echt bezig ben mogen mensen die echte belangstelling hebben voor een zelfde ombouw ook altijd even langskomen om alles te bekijken.
Als iemand nog tips of dingen heeft waar we rekening mee moeten houden hoor ik die graag.

Met vriendelijke groet,
Haaye Buruma