Ben bezig om de stroom van mijn Series !!a te vervangen. Een van de problemen was dat als ik het grootlicht aandeed de dimlichten ook blijven branden. Heb er nu een zweedse lichtversterker tussen gezetn (http://www.paddockspares.com/boomslang-performance-headlight-loom.html). Maar zit nog met het volgende probleem:
Heb de Lucas 3 wegschakelaar (http://www.britpart.nl/series-onderdelen-electra-1h9077l-schakelaar-lichtblower-p-522.html) maar deze kan niet het volgende schakelen:
- uit
- dimlicht
- grootlicht
Dan blijft het dimlicht branden als ik grootlicht aandoe, zie dit schema (https://www.bits4landys.co.uk/series/electrical/lucas-switch-31788-1h9077l.htm)
Ik wil nu het stadslicht op een twee standen schakelaar zetten en het dim- en grootlicht op de Lucas schakelaar. Maar..... groot- en dimlicht mogen alleen aan als het stadslicht ook brandt.
Wie heeft al zoiets gebouwd en heeft een schema? Wie weet een andere, werkbare, oplossing?
Alle tips zijn welkom.
Aansluiting lichtschakelaar Series II
Aansluiting lichtschakelaar Series II
Groet, Marcel "Mudbuster"
_________________________
"Willem" S2 88 D RH | "Nelson" LW B LH | "Peperbus" 130 CC Puma D LH
_________________________
"Willem" S2 88 D RH | "Nelson" LW B LH | "Peperbus" 130 CC Puma D LH
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Aansluiting lichtschakelaar Series II
Tja, ik ken de originele Series II bedoelingen niet maar wel die van de Defender.
In de Defender het je een schakelaar met een korter pookje die Uit - Stadslicht - Groot (gedimd/ongedimd) schakelt (en bij het Grote het Stadslicht ook laat branden), en tweede schakelaar met een langere pook die het Groot Ongedimd en Groot Gedimd licht kiest (en die ook nog seinlicht geeft waarbij de beide spiralen branden) - die lange pook is ook nog eens richtingaanwijzer en klaxon.
Als ik je probleem lees heb je dus een driestanden-schakelaar die het stadslicht laat branden zoals in de Defender, en dan is het het makkelijkst om een keuze-schakelaar Gedimd en Ongedimd achter de groot-licht-stroom te zetten.
De Zweedse Lichtversterker is verder prima, die voorkomt dat de lichtstroom door die twee schakelaars moet.
In de Defender het je een schakelaar met een korter pookje die Uit - Stadslicht - Groot (gedimd/ongedimd) schakelt (en bij het Grote het Stadslicht ook laat branden), en tweede schakelaar met een langere pook die het Groot Ongedimd en Groot Gedimd licht kiest (en die ook nog seinlicht geeft waarbij de beide spiralen branden) - die lange pook is ook nog eens richtingaanwijzer en klaxon.
Als ik je probleem lees heb je dus een driestanden-schakelaar die het stadslicht laat branden zoals in de Defender, en dan is het het makkelijkst om een keuze-schakelaar Gedimd en Ongedimd achter de groot-licht-stroom te zetten.
De Zweedse Lichtversterker is verder prima, die voorkomt dat de lichtstroom door die twee schakelaars moet.
Re: Aansluiting lichtschakelaar Series II
Yep!!
Dat is de oplossing! En dan te bedenken dat ik er de hele middag op hebben zitten broeden en dat ik zelf ook een Defender erbij heb
Bedankt!
Dat is de oplossing! En dan te bedenken dat ik er de hele middag op hebben zitten broeden en dat ik zelf ook een Defender erbij heb

Bedankt!
Groet, Marcel "Mudbuster"
_________________________
"Willem" S2 88 D RH | "Nelson" LW B LH | "Peperbus" 130 CC Puma D LH
_________________________
"Willem" S2 88 D RH | "Nelson" LW B LH | "Peperbus" 130 CC Puma D LH
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Aansluiting lichtschakelaar Series II
Een makkelijke oplossing is niet altijd makkelijk uit te broeden.Mudbuster schreef:Dat is de oplossing! En dan te bedenken dat ik er de hele middag op hebben zitten broeden en dat ik zelf ook een Defender erbij heb
Het wordt wel weer wat lastiger als je ook dagrijverlichting wilt (en nog iets lastiger als je die ook uitschakelbaar wilt).
Sowieso zijn de regels mbt de dagrijverlichting nog wat "duister".
Re: Aansluiting lichtschakelaar Series II
Normaal gesproken is er behalve de schakelaar die jij noemt nog een wisselschakelaar in die schakeling opgenomen. Bij mijn series 3 is dat een pook aan het stuur. En bij mijn series twee is dat een apart tuimelschakelaartje op het dashboard. De pook jheeft het voordeel dat je ook seinen door hem naar je toe te trekken. Dimlicht en grootlicht branden dan beide. Laat je pook los dan veert hij vanzelf terug. Dat is maar goed ook omdat dim en grootlicht niet lang tegelijk mogen branden. De lamp gaat dan stuk door overmatige warmte ontwikkeling. Als je de pook van je af duwt gaat dimlicht wel uit en grootlicht aan. En de pook veert nu niet terug. Dus ben je overgeschakeld naar grootlicht.