RHD stuurhuis bij een LHD aan buitenkant chassis kan dat
- lucasvanlierop
- Berichten: 227
- Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
RHD stuurhuis bij een LHD aan buitenkant chassis kan dat
Ik ben met een Discovery motorconversieproject bezig: 300Tdi blok gaat vervangen worden door een Siemens elektromotor.
Heb onlangs de motor uit mijn Discovery gehaald en ben nu de motorruimte aan het opmeten om te kijken hoeveel ruimte ik straks heb voor accu's. Nu blijkt het stuurhuis nuttige ruimte op te snoepen dus zat ik eens te denken: zou je een RHD variant van dit stuurhuis links aan de buitenkant van het chassis kunnen monteren? (beetje zoals een P38 stuurhuis wel eens in Serieus wordt geknutseld). Ik kan me de volgende problemen voorstellen:
- Wiel loopt er tegen stuurhuis (nog niet gemeten)
- Droparm loopt tegen Panhardstang dan wel bijbehorende beugel
De panhard stang zou ik 'gewoon' RHD stijl kunnen monteren en vervolgens de beugel links inkorten zodat ie alleen het stuurhuis nog vast houdt?
Iemand die eens mee kan denken over de (on)mogelijkheden?
Heb onlangs de motor uit mijn Discovery gehaald en ben nu de motorruimte aan het opmeten om te kijken hoeveel ruimte ik straks heb voor accu's. Nu blijkt het stuurhuis nuttige ruimte op te snoepen dus zat ik eens te denken: zou je een RHD variant van dit stuurhuis links aan de buitenkant van het chassis kunnen monteren? (beetje zoals een P38 stuurhuis wel eens in Serieus wordt geknutseld). Ik kan me de volgende problemen voorstellen:
- Wiel loopt er tegen stuurhuis (nog niet gemeten)
- Droparm loopt tegen Panhardstang dan wel bijbehorende beugel
De panhard stang zou ik 'gewoon' RHD stijl kunnen monteren en vervolgens de beugel links inkorten zodat ie alleen het stuurhuis nog vast houdt?
Iemand die eens mee kan denken over de (on)mogelijkheden?
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: RHD stuurhuis bij een LHD aan buitenkant chassis kan dat
Hallo Lucas,
Ik heb er tijdens het ombouwen van mijn series ook naar staan kijken.
De reden dat ik dit niet gedaan heb is (onkunde wellicht) van wegen de extra arm die voor versteviging zorgt. Volgens mij zit ook een dunne leiding(?) aan je wielkant als je hem aan de buitenkant van je chassis plaatst. Dit maakt het ook wat kwetsbaarder.

Ik heb voor de simpele oplossing gekozen (P38 stuurhuis) maar denk dat de ruimte geen probleem hoeft te zijn.
Suc6 Rob
Ik heb er tijdens het ombouwen van mijn series ook naar staan kijken.
De reden dat ik dit niet gedaan heb is (onkunde wellicht) van wegen de extra arm die voor versteviging zorgt. Volgens mij zit ook een dunne leiding(?) aan je wielkant als je hem aan de buitenkant van je chassis plaatst. Dit maakt het ook wat kwetsbaarder.

Ik heb voor de simpele oplossing gekozen (P38 stuurhuis) maar denk dat de ruimte geen probleem hoeft te zijn.

Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Re: RHD stuurhuis bij een LHD aan buitenkant chassis kan dat
ik heb totaal geen idee hoe het bij een "moderne" land rover zit.
maar mijn 109 heeft het stuurhuis op de bumper. dit ivm met stuurbekrachtiging later ingebouwd.
er loop vanaf het stuur alleen een stang van het stuur naar het stuurhuis. met halverwege een koppeling.

maar mijn 109 heeft het stuurhuis op de bumper. dit ivm met stuurbekrachtiging later ingebouwd.
er loop vanaf het stuur alleen een stang van het stuur naar het stuurhuis. met halverwege een koppeling.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker


-
- Berichten: 2021
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: RHD stuurhuis bij een LHD aan buitenkant chassis kan dat
Allereerst denk ik dat Panhard-stang en stuurstang niet voor niks een RHD en een LHD variant kennen.lucasvanlierop schreef:.....Nu blijkt het stuurhuis nuttige ruimte op te snoepen dus zat ik eens te denken: zou je een RHD variant van dit stuurhuis links aan de buitenkant van het chassis kunnen monteren? (beetje zoals een P38 stuurhuis wel eens in Series wordt geknutseld). Ik kan me de volgende problemen voorstellen:
- Wiel loopt er tegen stuurhuis (nog niet gemeten)
- Droparm loopt tegen Panhardstang dan wel bijbehorende beugel
De Panhard-stang zou ik 'gewoon' RHD stijl kunnen monteren en vervolgens de beugel links inkorten zodat ie alleen het stuurhuis nog vast houdt?
Iemand die eens mee kan denken over de (on)mogelijkheden?
Als die twee "parallel" lopen zijn de reactiekrachten bij in- en uit-veren minimaal, zitten ze kruislings dan heb je dwarse onderlinge "verschuivingen".
En .. als ik even snel onder de Defender kijk: Er is op z'n best weinig speelruimte.
Kijk eens goed naar alternatieve stuurhuizen. Als er iets bestaat met een lange uitgaande as zou het stuurhuis ook boven het chassis kunnen. Ik neem aan dat je verder onder de motorkap juist ruimte overhoudt.
- lucasvanlierop
- Berichten: 227
- Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: RHD stuurhuis bij een LHD aan buitenkant chassis kan dat
@Mark, mmm daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben en aangezien het om de besturing gaat wil ik niet een discutabele oplossing hebben. Ik heb inderdaad best veel ruimte over straks, het is vooral dat ik de zware accu's zoveel mogelijk boven of beter nog achter het hart van de as wil positioneren.
Ter info: de motor weegt: ~90kg en de voorste accuset: ~ 200kg (ex de accubak) de rest van de accu's denk ik onder/achter de auto te plaatsen. wellicht op de plaats van de tank.
Ter info: de motor weegt: ~90kg en de voorste accuset: ~ 200kg (ex de accubak) de rest van de accu's denk ik onder/achter de auto te plaatsen. wellicht op de plaats van de tank.
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: RHD stuurhuis bij een LHD aan buitenkant chassis kan dat
Snap het niet: Je zal toch ook je vooras naar LHD moeten ombouwen, swiffelbol rechts etc. dan komt alles toch weer goed?lucasvanlierop schreef:@Mark, mmm daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben en aangezien het om de besturing gaat wil ik niet een discutabele oplossing hebben. Ik heb inderdaad best veel ruimte over straks, het is vooral dat ik de zware accu's zoveel mogelijk boven of beter nog achter het hart van de as wil positioneren.
Ter info: de motor weegt: ~90kg en de voorste accuset: ~ 200kg (ex de accubak) de rest van de accu's denk ik onder/achter de auto te plaatsen. wellicht op de plaats van de tank.

(Gewoon nieuwsgierig)
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
- lucasvanlierop
- Berichten: 227
- Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: RHD stuurhuis bij een LHD aan buitenkant chassis kan dat
@GatheRRoveR
Mijn Vooras is al LHD, het is meer dat ik me afvroeg of ik het stuurhuis i.p.v. binnen het chassis, buiten het chassis zou kunnen monteren dus gespiegeld. Vandaar het idee om een RHD versie te overwegen.
Mijn Vooras is al LHD, het is meer dat ik me afvroeg of ik het stuurhuis i.p.v. binnen het chassis, buiten het chassis zou kunnen monteren dus gespiegeld. Vandaar het idee om een RHD versie te overwegen.
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch