sjaak109 schreef:Update.
vandaag stukje gereden met de 88.
btw. er ligt een 6 cil nissan 2.8 diesel in.(zonder turbo)
we kwamen met pijn tot 85 km per uur.(gps)
harder had misschien gekund maar de weg was op.
we bekijken het probleem nu van de andere kant...................
de wegen zijn gewoon te kort voor het acceleratie vermogen van een 88 met Nissan motor.
hij lijkt wel te weinig toeren te maken door die grotere wielen/banden.
Tja, afgezien van de limiet-toestand waarbij de hoogste (danwel de gekozen) versnelling voorheen precies op het randje* zat vindt bovenstaande veronderstelling weinig houvast.
* Met precies op het randje bedoel ik dat je bij (ongeveer) iedere tegenslag, tegenwind,ieder hoogje in de weg, en/of net iets ruwer wegdek al merkt dat je trekkracht te kort komt.
Gelukkig heeft een verbrandingsmotor een zekere soeplesse (de meeste elektromotoren zijn een stuk beter mbt soepelesse).
Dus ... komt het niet zo nauw, en als de "te grote wielen" nu werkelijk net de spreekwoordelijke druppel waren, dan zou je een betere top moeten halen in in één-na hoogste versnelling.
Maarrrr ... de gedachte dat je met een paar procent grotere wielen enorme verschillen zou hebben is kennelijk hardnekkig.
Bedenk dat de stappen in de versnellingsbak vaak 25% of meer bedragen*, en je het bij verschillende banden-maten hebt over enkele procenten tot bij een groot verschil een procent of 10.
* Je kan de versnellingsverhoudingen oa mbv de Ashcroft Calculator opzoeken.
Het makkelijkst is even een setje kruiwagenwieltjes onder de 88 te zetten (als je ze niet meer hebt dan zijn ze vast wel te leen).
En kijk dan hoe hard de combinatie rijdt (wel de GPS snelheid nemen, want op de snelheidsmeter zie je direct verschil, nl de kleinere wieltjes die precies volgens het maatverschil vaker rond moeten).
En ... reed de 88 vroeger werkelijk sneller, dan is het gewoon een gevalletje Murphy's Law en is er gelijktijdig met de wielenwissel ook iets anders voorgevallen.
PS Nog even een paar Series bakken opgezocht:
- Series II III
1º 3.00 3.60
2º 2.04 2.22
3º 1.38 1.49
4º 1.00 1.00
De stappen bij een Series-bak zijn dus nog een stuk groter als die 25% die ik noemde