300 TDI trekt lucht
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 20:33
300 TDI trekt lucht
Hoi,
Mijn Defender 300 TDI trekt ergens lucht en ik vind niet waar.
Als ik via de opvoerpomp diesel oppomp dan blijft er lucht komen via de ontluchtingsschroef op het filterhuis.
Ik heb nu een terugslagklep geplaatst voor de filter .
Weet iemand raad?
Paule
Mijn Defender 300 TDI trekt ergens lucht en ik vind niet waar.
Als ik via de opvoerpomp diesel oppomp dan blijft er lucht komen via de ontluchtingsschroef op het filterhuis.
Ik heb nu een terugslagklep geplaatst voor de filter .
Weet iemand raad?
Paule
Re: 300 TDI trekt lucht
Hoi Paul,
zoiets kan echt heel frustrerend zijn. Maar laten we bij het begin beginnen: Hoe heb je ontdekt dat de motor lucht trekt? Na een filter wissel of liep de motor slecht?
Die opvoerpompjes zijn bijzondere apparaten. Je moet je nokkenas op de juiste plek hebben staan om het opvoerpompje met de hevel te kunnen bedienen. Wellicht de nokkenas 1/4 slag draaien. (Filmpje hoe het ding werkt)
Wat gebeurt er als je de motor start? Mijn 200tdi is na een olie- en filterwissel (eerst starten met de solenoid aansluiting los tot er oliedruk is) best bereid te gaan lopen zonder gedoe met dat pompje. Waarschijnlijk is er tijdens het rondgaan voor opbouwen van de oliedruk genoeg diesel in het brandstoffilter gepompt en heeft de injectiepomp zichzelf ontlucht.
Je kunt ook nog de leiding van het pompje naar het filter los nemen en deze in een lege pet-fles hangen. Eerst handmatig pompen en eventueel later een hulpje laten starten met de solenoid aansluiting los genomen. Je kunt dan zien of het pompje wel OK is.
Als dat allemaal goed is, dan heet ik je welkom in de wondere wereld van retourleidingen. De meningen zijn er over verdeeld, maar het schijnt zo te zijn dat je dieseltoevoer lucht kan trekken via de retourleiding als deze ook is aangesloten op het brandstoffilter. De details weet ik er niet van, wellicht dat iemand anders hier meer over weet.
Hoop dat dit je wat op weg heeft geholpen, maar misschien is het mosterd na de maaltijd. Bij dat laatste is het wellicht handig te vermelden wat je al geprobeerd hebt.
Groetjes
Joa
zoiets kan echt heel frustrerend zijn. Maar laten we bij het begin beginnen: Hoe heb je ontdekt dat de motor lucht trekt? Na een filter wissel of liep de motor slecht?
Die opvoerpompjes zijn bijzondere apparaten. Je moet je nokkenas op de juiste plek hebben staan om het opvoerpompje met de hevel te kunnen bedienen. Wellicht de nokkenas 1/4 slag draaien. (Filmpje hoe het ding werkt)
Wat gebeurt er als je de motor start? Mijn 200tdi is na een olie- en filterwissel (eerst starten met de solenoid aansluiting los tot er oliedruk is) best bereid te gaan lopen zonder gedoe met dat pompje. Waarschijnlijk is er tijdens het rondgaan voor opbouwen van de oliedruk genoeg diesel in het brandstoffilter gepompt en heeft de injectiepomp zichzelf ontlucht.
Je kunt ook nog de leiding van het pompje naar het filter los nemen en deze in een lege pet-fles hangen. Eerst handmatig pompen en eventueel later een hulpje laten starten met de solenoid aansluiting los genomen. Je kunt dan zien of het pompje wel OK is.
Als dat allemaal goed is, dan heet ik je welkom in de wondere wereld van retourleidingen. De meningen zijn er over verdeeld, maar het schijnt zo te zijn dat je dieseltoevoer lucht kan trekken via de retourleiding als deze ook is aangesloten op het brandstoffilter. De details weet ik er niet van, wellicht dat iemand anders hier meer over weet.
Hoop dat dit je wat op weg heeft geholpen, maar misschien is het mosterd na de maaltijd. Bij dat laatste is het wellicht handig te vermelden wat je al geprobeerd hebt.
Groetjes
Joa
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 20:33
Re: 300 TDI trekt lucht
Hoi,Joa
Thanks ,voor deze info maar ik denk dat ik het probleem heb opgelost.
We hebben de opvoerpomp vervangen en nu bolt hij weer als een fluitje.
enkel de spanrol die de riem strak houdt fluit . Deze heb ik vorig jaar pas vervangen na een reis naar Tsjechië en nu doet hij het weer.
De spanrol zat er toen ook maar twee jaar op .Is dit normaal dat deze dingen zo snel verslijten?
Grtjs,
Paule
Thanks ,voor deze info maar ik denk dat ik het probleem heb opgelost.
We hebben de opvoerpomp vervangen en nu bolt hij weer als een fluitje.
enkel de spanrol die de riem strak houdt fluit . Deze heb ik vorig jaar pas vervangen na een reis naar Tsjechië en nu doet hij het weer.
De spanrol zat er toen ook maar twee jaar op .Is dit normaal dat deze dingen zo snel verslijten?
Grtjs,
Paule
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: 300 TDI trekt lucht
Nou bolle met die kar zou ik zeggen en gezellig meefluiten met de turbo en je spanrol
Maar.... Je spanrol, staat die soms een beetje schuin? Je kan dit door er een stuiver tussen te klemmen terwijl je de spanrol vast draaid oplossen. Maar het is volgens mij niet normaal dat je er zo snel weer last van hebt.

Maar.... Je spanrol, staat die soms een beetje schuin? Je kan dit door er een stuiver tussen te klemmen terwijl je de spanrol vast draaid oplossen. Maar het is volgens mij niet normaal dat je er zo snel weer last van hebt.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Re: 300 TDI trekt lucht
Beetje afhankelijk van waar en welke spullen er toen zijn aangeschaft, aftermarket spanner kan al meteen vanaf nieuw tsjirpen, vaak nog erger als de oude originele deed.GatheRRoveR schreef:Maar het is volgens mij niet normaal dat je er zo snel weer last van hebt.
Fatsoenlijk spul kopen, liefst OEM of origineel in geval van de spanner, aftermarket spanner is meestal bagger en er komt toch echt wel veel kracht op te staan.
G-J.
Re: 300 TDI trekt lucht
Exact, ook 2 keer last van die kanarie gehad, en te snel naar vervangen weer. Nu al weer jaren geluidloos, gewoon goed spul kopen.Crazy-G schreef:Beetje afhankelijk van waar en welke spullen er toen zijn aangeschaft, aftermarket spanner kan al meteen vanaf nieuw tsjirpen, vaak nog erger als de oude originele deed.GatheRRoveR schreef:Maar het is volgens mij niet normaal dat je er zo snel weer last van hebt.
Fatsoenlijk spul kopen, liefst OEM of origineel in geval van de spanner, aftermarket spanner is meestal bagger en er komt toch echt wel veel kracht op te staan.
G-J.
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)

> Huis in Noord-Italië te koop <
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)

> Huis in Noord-Italië te koop <
Re: 300 TDI trekt lucht
Kun je het lager van de spanrol niet vervangen? Heb ik bij de Td5 gedaan. Naar de lagerboer voor een nieuwe. En bent klaar.
Groet Jan
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het Leven is al een neus, haal er uit wat er in zit.
Het Leven is al een neus, haal er uit wat er in zit.