Dit weekend heb ik eindelijk eindelijk eindelijk mijn rotte boutje er uit gekregen. dat ging niet zonder slag of stoot. werkelijk alles wat in de weg zat om bij het boutje te komen, besloot op de een of de andere manier moeilijk te doen.
ik moest een dop hebben voor mijn krukaspoeliebout.. die had ik besteld bij een bedrijf in de buurt, werd hij eerst door de leverancier bij het verkeerde bedrijf geleverd, toen zou hij de dag er na komen, maar weer niks, uiteindelijk heeft het bedrijf waar ik hem besteld heb, hem maar bij een ander bedrijf gehaald dat hem op voorraad had liggen, maar de gene die ze origineel besteld hadden was er nog niet. dat kostte een week.
toen de poelietrekker.. die zijn best pittig in prijs als je een zwaarder en groter model wilt / moet hebben. gelukkig kon ik die bij een garage bedrijf lenen. toen was ik in het distriebutie huis. daar besloot het tandwiel op de krukas vast te blijven zitten. dus die er eerst met een kleine trekker af geprobeerd te halen, maar dat kostte me mijn trekker omdat die de druk niet aan kon. dus grote trekker er op, maar die schoot een keer verkeerd en beschadigde daarbij de tanden. nieuwe besteld en deze er maar verder af te haald.
toen kon ik dan het distriebutiehuis verwijderen.. en ik zag dat de bout wat uit stak. dus eerst netjes alles voor bereiden. een aantal flinke tikken op de bout gegeven. en daarna zeker 6 keer warm gestookt, ingespoten, af laten koelen en alles weer opnieuw. daarna een gat er in geboord, en alles weer warm gestookt. en mijn linkse tap er voorzichtig in.. maar de bout gaf geen krimp. dus weer een aantal keer warm stoken, inspuiten enz.. en toen nog een keer proberen. weer niks. zo een paar keer geprobeerd. ook tussendoor toen de bout warm was nog een paar keer een flinke tik op de kop, maar dat hielp ook niet.
daarna een moertje er opgedraaid en vast gelast. maar die draaide ik er gelijk weer af, dat was makkelijker dan de bout zelf. tot twee keer toe.
uiteindelijk heb ik de bout steeds een maat groter uitgeboord. ik had al een gat van 4mm. dus daarna 4,5 naar 5 naar 5,5 enz. en elke elke keer weer even proberen. warm stoken en dan die linkse tap er in. maar niet komen. dus uiteindelijk heb ik hem naar 6 en 6,5 geboord en toen heb ik er voorzichtig een nieuwe scherpe draadtap M8 ingedraaid en zo heb ik stukje bij beetje de laatste resten van de bout er uitgedraaid. tot ik de tap er zonder kracht in en uit kon draaien. overigens wel de tap dik in de snijolie gezet elke keer als ik hem er terug in draaide en goed schoongemaakt. daarna kon de bout er weer zonder problemen in draaien.
wat een werk zeg voor een boutje, maar moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat hij er nu eindelijk uit is. ondertussen heb ik ook even de koppakking vervangen (moest toch wacht op een dop). die zag er nog goed uit, wilde die nu even controleren nu ik dicht bij was. de verstuivers zijn verwisseld voor nieuwe die ik nog had liggen en als het mee zit dan even de voorste keering van de distributiepomp vervangen want die lekt als hij niet onder spanning staat. en straks de kleppen nog even stellen. distributiehuis goed schoon gemaakt (staalborstel op lage toeren in een kolomboor goed wonderen), nog een nieuwe distriebutieriem en spanner.. tijd genoeg om het dan maar goed aan te pakken.
dus de motor heeft wel gelijk een goede beurt gekregen.. en dan te bedenken dat ik alleen maar even de waterpomp ging vervangen

.
Nog bedankt voor alle tips en adviezen.
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.