110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
hoi,
Ik heb een vraag
Mijn l 110 doet een beetje raar.
Het is een 3,5l v8 met carburateurs.
Ik gebruik de choke om te starten. Starten en dan loopt ie.
vervolgens rijden en dan blijft ie goed lopen en wordt mooi warm.
Echter als ie warm is gaat ie stoten en bokken en dat ie vooral als ik
optrek of op de snelweg rij. Ik trap de koppeling in en dan slaat ie af.
Starten en dan lopen of ik moet doorstarten.
Als ie eenmaal loopt dan knalt ie heel erg.
Daarna
Dacht eerst oude benzine, maar dat kan niet meer na een volle tank en nieuwe benzine filter. En er blijft benzine komen anders knalt ie niet.
Dus ontsteking?
verdeelkap en kabels zien er goed uit.
Geen vacuüm lek, getest met rem reiniger.
Ik heb ook al carb schoon in de tank gedaan.
IK hoop dat iemand een oplossing weet.
Ik heb een vraag
Mijn l 110 doet een beetje raar.
Het is een 3,5l v8 met carburateurs.
Ik gebruik de choke om te starten. Starten en dan loopt ie.
vervolgens rijden en dan blijft ie goed lopen en wordt mooi warm.
Echter als ie warm is gaat ie stoten en bokken en dat ie vooral als ik
optrek of op de snelweg rij. Ik trap de koppeling in en dan slaat ie af.
Starten en dan lopen of ik moet doorstarten.
Als ie eenmaal loopt dan knalt ie heel erg.
Daarna
Dacht eerst oude benzine, maar dat kan niet meer na een volle tank en nieuwe benzine filter. En er blijft benzine komen anders knalt ie niet.
Dus ontsteking?
verdeelkap en kabels zien er goed uit.
Geen vacuüm lek, getest met rem reiniger.
Ik heb ook al carb schoon in de tank gedaan.
IK hoop dat iemand een oplossing weet.
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
Misschien de bobine?
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
ik dacht ook al aan de bobine.
IK heb deze gemeten middels de methode wel in het handboek wordt omschreven
https://www.lrch.nl/forum/download/file ... bafcdd2ef7
test 1 is ok
test 2 is 1. 12.63 v
2. 12.24 v
3. 12.19 v
4. nog niet uitgevoerd
er zit nu een bobine in van 12v (DLB198)
Hij wordt wel warm (kan net mijn hand er nog ophouden) en ik hoor hem zachtjes tikken.
dat warme kan ook komen omdat het gewoon warmte is van de motor / luchtstroom radiator
ik ben gestopt met testen want als ik ga googlen op dit probleem dan kom ik in een wir war van oplossingen en mogelijke oorzaken
terwijl het misschien heel simpel is
IK heb deze gemeten middels de methode wel in het handboek wordt omschreven
https://www.lrch.nl/forum/download/file ... bafcdd2ef7
test 1 is ok
test 2 is 1. 12.63 v
2. 12.24 v
3. 12.19 v
4. nog niet uitgevoerd
er zit nu een bobine in van 12v (DLB198)
Hij wordt wel warm (kan net mijn hand er nog ophouden) en ik hoor hem zachtjes tikken.
dat warme kan ook komen omdat het gewoon warmte is van de motor / luchtstroom radiator
ik ben gestopt met testen want als ik ga googlen op dit probleem dan kom ik in een wir war van oplossingen en mogelijke oorzaken
terwijl het misschien heel simpel is
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
als hij puntjes in de ontsteking heeft kunnen die te krap staan en word de motor warm gaan ze nog krapper staan met de gevolgen die jij omschreef.
ook als de vacuüm vervroeger vast staat heb je die verschijnsels maar er kunnen inderdaat nog legio andere oorzaken zijn
succes
ook als de vacuüm vervroeger vast staat heb je die verschijnsels maar er kunnen inderdaat nog legio andere oorzaken zijn
succes
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
brandstof pomp geeft te weinig
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
daar heb ik ook aangedacht, maar waarom doet ie het als de auto warm isneef Henk schreef:brandstof pomp geeft te weinig
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
ik denk ook aan de brandstofpomp. Zelf jaren geleden gehad met een Toyota Carina. Als de motor warm werd ging de pomp hikken
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
thx voor de reacties
IK wacht eerst even op de bobine die ik besteld heb.
Ik heb een 110 met 3 tanken, ik gebruik alleen de achterkant, zit daar ook nog een pomp in.
of loopt alles via de pomp welk aan de rechterzijde halverwege zit.
naast de de benzine filter?
Ik heb in de boeken gekeken, maar er zijn wel 4 soorten tanken ofzo
IK wacht eerst even op de bobine die ik besteld heb.
Ik heb een 110 met 3 tanken, ik gebruik alleen de achterkant, zit daar ook nog een pomp in.
of loopt alles via de pomp welk aan de rechterzijde halverwege zit.
naast de de benzine filter?
Ik heb in de boeken gekeken, maar er zijn wel 4 soorten tanken ofzo
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 12 sep 2014, 10:43
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
Hallo,
Omdat de auto het probleem alleen vertoont bij warm zijn heb ik zelf het idee dat dit met "vapour lock" te maken heeft. De benzine wordt op een bepaald punt in de brandstof toevoer te heet door externe factoren zoals bv. warmte afgifte door de motor. Hierdoor onstaat er een benzine dampbel in de benzine toevoer waardoor er geen continue stroom is van benzine en de auto een stoterig en bokkerig gedrag kan gaan vertonen. Ik zou eens controleren of de benzine toevoer leidingen niet al te dicht op het motorblok lopen en voldoende koeling krijgen.
Hoop dat je wat aan deze info hebt.
Groeten,
Marc
Omdat de auto het probleem alleen vertoont bij warm zijn heb ik zelf het idee dat dit met "vapour lock" te maken heeft. De benzine wordt op een bepaald punt in de brandstof toevoer te heet door externe factoren zoals bv. warmte afgifte door de motor. Hierdoor onstaat er een benzine dampbel in de benzine toevoer waardoor er geen continue stroom is van benzine en de auto een stoterig en bokkerig gedrag kan gaan vertonen. Ik zou eens controleren of de benzine toevoer leidingen niet al te dicht op het motorblok lopen en voldoende koeling krijgen.
Hoop dat je wat aan deze info hebt.
Groeten,
Marc
Met vriendelijke groet,
Marc Frencken
Landrover One Ten 3.5 V8 1985
Marc Frencken
Landrover One Ten 3.5 V8 1985
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
vandaag de nieuwe bobine erin gezet.
Ik had goede hoop.
Voordat ik bij mijn garage ben moet ik 3 min rijden.
De auto was dus niet warm.
Nadat ik de bobine erin had gezet kon ik hem starten en laten draaien
zonder choke, dat kon met de oude niet. Hij moest eerst echt goed warm zijn.
na een stukje rijden begon de ellende weer. Het begon nadat ik de weg opreed en
even een beetje gas moest geven.
Echter wel minder als eerst.
Het bokken was weg maar wel knallen en afslaan.
Starten en weer lopen.
Vervolgens aan de kant gezet. De motor eerst stationair laten draaien daarna handmatig
de toeren om hoog. (gas geven onder de motorkap)
Ik hoopte dat ie "raar" zou gaan doen, maar niks.
Na 10 min naar huis gereden en niks meer, geen rare knallen of bokken.
Eenmaal thuis, eerst bakje koffie. Daarna nog een rondje rijden en weer knallen.
en afslaan.
Nu was het toen ik rustig reed en de auto af liet remmen op de motor voor een drempel.
Daarna heb ik gepoogd alles te herhalen, dus veel gas geven, rustig rijden, remmen op trekken
en toen deed ie niks meer.
Echt er is geen pijl op te trekken.
Ik heb gekeken naar de benzine leidingen, die zijn niet warm, ze lopen over het motorblok.
De nieuwe bobine wordt wel warm.
De benzinepomp is van Facet en draai gewoon, en voelt niet warm.
De motor wordt 80 graden (op de meter) En de meter werkt gewoon, hij loopt normaal op.
Ik heb nu de kabel van de toerenteller eraf gehaald en gereden. Toen gebeurde er niks.
Deze zit op de - van de bobine. Kan het zijn dat deze loopt te irriteren?
Of wat ik ook zat te denken, zou het kunnen dat ie te veel benzine krijgt en dus "verzuipt"
De benzine die te veel wordt aangevoerd eruit wordt gegooid via de uitlaat.
Ik had goede hoop.
Voordat ik bij mijn garage ben moet ik 3 min rijden.
De auto was dus niet warm.
Nadat ik de bobine erin had gezet kon ik hem starten en laten draaien
zonder choke, dat kon met de oude niet. Hij moest eerst echt goed warm zijn.
na een stukje rijden begon de ellende weer. Het begon nadat ik de weg opreed en
even een beetje gas moest geven.
Echter wel minder als eerst.
Het bokken was weg maar wel knallen en afslaan.
Starten en weer lopen.
Vervolgens aan de kant gezet. De motor eerst stationair laten draaien daarna handmatig
de toeren om hoog. (gas geven onder de motorkap)
Ik hoopte dat ie "raar" zou gaan doen, maar niks.
Na 10 min naar huis gereden en niks meer, geen rare knallen of bokken.
Eenmaal thuis, eerst bakje koffie. Daarna nog een rondje rijden en weer knallen.
en afslaan.
Nu was het toen ik rustig reed en de auto af liet remmen op de motor voor een drempel.
Daarna heb ik gepoogd alles te herhalen, dus veel gas geven, rustig rijden, remmen op trekken
en toen deed ie niks meer.
Echt er is geen pijl op te trekken.
Ik heb gekeken naar de benzine leidingen, die zijn niet warm, ze lopen over het motorblok.
De nieuwe bobine wordt wel warm.
De benzinepomp is van Facet en draai gewoon, en voelt niet warm.
De motor wordt 80 graden (op de meter) En de meter werkt gewoon, hij loopt normaal op.
Ik heb nu de kabel van de toerenteller eraf gehaald en gereden. Toen gebeurde er niks.
Deze zit op de - van de bobine. Kan het zijn dat deze loopt te irriteren?
Of wat ik ook zat te denken, zou het kunnen dat ie te veel benzine krijgt en dus "verzuipt"
De benzine die te veel wordt aangevoerd eruit wordt gegooid via de uitlaat.
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
Ik ben geen benzine-man maar komt bokken+knallen niet van een slechte ontsteking?
Is er wellicht sprake van een of meer slechte kabels die eenmaal warm één of meer bogie(s) niet meer goed laten vonken ?
Er komt dan onverbrand benzine-lucht-mengsel in een hete uitlaat en dat knalt dan nadat de motor eerst al even "onrond" (of wel bokkend) draait.
Is er wellicht sprake van een of meer slechte kabels die eenmaal warm één of meer bogie(s) niet meer goed laten vonken ?
Er komt dan onverbrand benzine-lucht-mengsel in een hete uitlaat en dat knalt dan nadat de motor eerst al even "onrond" (of wel bokkend) draait.
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
misschien te ver gezocht maarreh:
mijn schoonzoon zijn stage one (intussen al lang verkocht) had dit probleem ook. stotteren en knallen indien warm.
daar bleek dat diegene die hem had omgebouwd van gas naar benzine, ivm belasting, een paar onderdelen was vergeten te vervangen cq te verwijderen.
zat ergens in de carb/luchtfilter dinges.
dit gefixt en probleem opgelost.
de nieuwe eigenaar is er zeker 10km mee gekomen voor hij vastliep door oververhitting.was wel beetje sneu.
mijn schoonzoon zijn stage one (intussen al lang verkocht) had dit probleem ook. stotteren en knallen indien warm.
daar bleek dat diegene die hem had omgebouwd van gas naar benzine, ivm belasting, een paar onderdelen was vergeten te vervangen cq te verwijderen.
zat ergens in de carb/luchtfilter dinges.
dit gefixt en probleem opgelost.
de nieuwe eigenaar is er zeker 10km mee gekomen voor hij vastliep door oververhitting.was wel beetje sneu.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker


Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
net nieuwe bougies kabels erop gezet.
Uit eindelijk is straks alles vernieuwd
bij het wisselen trok ik een kabel kapot.
in de verdeelkap bleef het puntje zitten.
nadat ik die eruit had gepeuterd zag ik dat het geoxideerd was
Terwijl de bougiekabels er echt goed uitzagen dat zegt dus niks.
Ik heb ook de bougie eruit gehaald en ik zag dat deze geheel zwart was.
Ik vermoed dat dit het probleem was.
nu eerst even proef rijden en dan hopelijk zonder bokken en afslaan
Uit eindelijk is straks alles vernieuwd

bij het wisselen trok ik een kabel kapot.
in de verdeelkap bleef het puntje zitten.
nadat ik die eruit had gepeuterd zag ik dat het geoxideerd was
Terwijl de bougiekabels er echt goed uitzagen dat zegt dus niks.
Ik heb ook de bougie eruit gehaald en ik zag dat deze geheel zwart was.
Ik vermoed dat dit het probleem was.
nu eerst even proef rijden en dan hopelijk zonder bokken en afslaan
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
ben er helemaal klaar mee
nog steeds het gekut met dat knallen en afslaan.
Daarna weer niet meer starten.
Hij loopt stationair goed tot het begint
en wat het is .......!!!
nog steeds het gekut met dat knallen en afslaan.
Daarna weer niet meer starten.
Hij loopt stationair goed tot het begint
en wat het is .......!!!
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
knallen in de uitlaat duidt op na-ontsteking. Zwarte bougie duidt op te rijk mengsel. Het warm worden van de motor duidt niet op een ontstekingsprobleem maar op een brandstoftoevoerprobleem. Teveel brandstof (die in de uitlaat terecht komt?) duidt op lekkende vlotters.
Persoonlijk zou ik beginnen met de brandstofpomp te vervangen. Misschien kan je er eentje lenen van iemand om mee te testen?
Persoonlijk zou ik beginnen met de brandstofpomp te vervangen. Misschien kan je er eentje lenen van iemand om mee te testen?
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
een vlotter zit toch in de tank, die regelt hoeveel benzine ik in mijn tank heb. Of heb ik het mis.raytheman schreef:knallen in de uitlaat duidt op na-ontsteking. Zwarte bougie duidt op te rijk mengsel. Het warm worden van de motor duidt niet op een ontstekingsprobleem maar op een brandstoftoevoerprobleem. Teveel brandstof (die in de uitlaat terecht komt?) duidt op lekkende vlotters.
Persoonlijk zou ik beginnen met de brandstofpomp te vervangen. Misschien kan je er eentje lenen van iemand om mee te testen?
Er zijn wel vlotters met pompen erin,
er zit een Facet benzinepomp op. Die zit aan de buitenzijde (linkerkant halvewege)
Die hoor ik "zachtjes" draaien/zoemen.
Als hij het niet doet dan krijg ik toch te weinig benzine en dan kan ie toch juist niet ploffen.
correct me if iam wrong
die bougie die zwart was, was ook van de kabel die kapot was. Dus dat vond ik logisch
zal er nog eens 1ttje uithalen kijken of ie wel mooi is
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
In je carburateur(s) zitten ook vlotters die lek kunnen zijn. Dan krijg je dus een overschot aan benzine. De benzinepomp aan de buitenkant van je blok kan koud best goed werken maar bij warm worden niet meer. e zou moeten gaan rijden totdat hij weer gaat bokken en ploffen. Dan de slang van de benzinepomp eraf en kijken of de benzine er nog rijkelijk uitspuit. Is overigens wel uitkijken natuurlijk met die benzine en een warme motor. Veiliger is de benzinepomp even uitruilen om te testen
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
Tja, zoals ik al schreef, ik ben een dieselaar ... maar ...
De adviezen hiervoor zijn enigszins tegenstrijdig.
Knallen in de uitlaat is onverbrande benzine-damp.
Dus een slechte ontsteking en/of teveel benzine-aanvoer.
Daar past mijns inziens niet direct een vermoeide brandstof-pomp bij.
Dat het probleem in het bijzonder optreedt bij warme motor is dan een extra aanwijzing.
Toch ergens een hoogspannings-lek ... die willen nog wel eens alleen bij warmte optreden.
Of ... niet de warmte maar de gebruiksduur (dan wordt ie vanzelf ook warm) ...
bijv een iets lek vlottertje ... een vlottertje dat na langer stilstaan weer normaal "vlottert" en na even gebruik niet meer (en dus de benzine te hoog laat oplopen).
Misschien is het een dubbel-probleem, maar ... het loont de symptomen zo goed mogelijk op een rijtje te zetten en te sorteren, heb je dan echt tegenstrijdige symptomen dan moet je aan een dubbel-probleem denken, zo niet dan een voor een de oorzaken langs lopen (en dan kan het natuurlijk nog steeds een dubbel-probleem zijn0.
De adviezen hiervoor zijn enigszins tegenstrijdig.
Knallen in de uitlaat is onverbrande benzine-damp.
Dus een slechte ontsteking en/of teveel benzine-aanvoer.
Daar past mijns inziens niet direct een vermoeide brandstof-pomp bij.
Dat het probleem in het bijzonder optreedt bij warme motor is dan een extra aanwijzing.
Toch ergens een hoogspannings-lek ... die willen nog wel eens alleen bij warmte optreden.
Of ... niet de warmte maar de gebruiksduur (dan wordt ie vanzelf ook warm) ...
bijv een iets lek vlottertje ... een vlottertje dat na langer stilstaan weer normaal "vlottert" en na even gebruik niet meer (en dus de benzine te hoog laat oplopen).
Misschien is het een dubbel-probleem, maar ... het loont de symptomen zo goed mogelijk op een rijtje te zetten en te sorteren, heb je dan echt tegenstrijdige symptomen dan moet je aan een dubbel-probleem denken, zo niet dan een voor een de oorzaken langs lopen (en dan kan het natuurlijk nog steeds een dubbel-probleem zijn0.
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
In mijn vakantie heb ik er goed over nagedacht.
en een knoop doorgehakt.
Ik heb Vis in Den Haag gebeld en het probleem uitgelegd en gevraagd of hun
wat konden doen. Hij verwees me gelijk door naar het bedrijf Van Maren in Katwijk aan zee.
Vandaag mijn auto daar neergezet en nu hopen dat het zo gefixt is.
Wel met stoten en afslaan, maar nadat ik mijn choke had open gezet had ik nergens last van.
Nouja wel meer toeren, maar ik ben er gekomen
en een knoop doorgehakt.
Ik heb Vis in Den Haag gebeld en het probleem uitgelegd en gevraagd of hun
wat konden doen. Hij verwees me gelijk door naar het bedrijf Van Maren in Katwijk aan zee.
Vandaag mijn auto daar neergezet en nu hopen dat het zo gefixt is.
Wel met stoten en afslaan, maar nadat ik mijn choke had open gezet had ik nergens last van.
Nouja wel meer toeren, maar ik ben er gekomen
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
Ik heb hetzelfde probleem gehad op de A2 met een caravan er achter.
ANWB wist het ook niet na 1 uur sleutelen, nu bleek dat na verdere inspectie door mijzelf dat de verdelerkap niet meer goed was.
Deze vervangen en het probleem was opgelost.
Mvg Thimo.
ANWB wist het ook niet na 1 uur sleutelen, nu bleek dat na verdere inspectie door mijzelf dat de verdelerkap niet meer goed was.
Deze vervangen en het probleem was opgelost.
Mvg Thimo.
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
de 110 is gemaak!!!! 
en wat was het nou?
de monteur ging ermee rijden, en toen viel ie (gelukkig) stil.
na 2 uur prutsen langs de weg kwam hij erachter dat de stekker van de ontsteking gecorrodeerd was.
Vervolgens heeft ie er een nieuwe opgezet en het probleem was verholpen.
ik juich nog niet te vroeg, maar gister aar huis gereden en hij deed het weer zoals van ouds!

en wat was het nou?
de monteur ging ermee rijden, en toen viel ie (gelukkig) stil.
na 2 uur prutsen langs de weg kwam hij erachter dat de stekker van de ontsteking gecorrodeerd was.
Vervolgens heeft ie er een nieuwe opgezet en het probleem was verholpen.
ik juich nog niet te vroeg, maar gister aar huis gereden en hij deed het weer zoals van ouds!
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
Mooi dat ie weer gemaakt is. Was je veel kwijt voor het onderzoek?
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
raytheman schreef:Mooi dat ie weer gemaakt is. Was je veel kwijt voor het onderzoek?
voor onderzoek, nieuwe stekker, nieuwe elektronische ontsteking, afstellen carburateurs
405 euro nog wat
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:16
Re: 110 3.5l v8 bokken en afslaan nadat ie warm is
De ergernis over het niet starten is nu weg en dat is ook wat waard!
Gr Gerard90Td5
Gr Gerard90Td5