Ik ben nieuw op dit forum! Een jaartje geleden heb ik een Rover SD1 Vitesse gekocht (3500 Efi motor) in zeer goede staat. Ik ben me ervan bewust dat ik op een Land Rover forum zit maar deze rover motor is dacht ik net dezelfde als die uit de Land Rovers.
Enkele maanden heb ik voor de eerste maal de olie en oliefilter vernieuwd. Sindsdien heb ik heel wat verlies aan vermogen. Tijdens de acceleratie houdt hij zich verschillende malen in (binnen een bepaalde versnelling kan dit bijvoorbeeld 3 tot 7 maal voorkomen op 5 seconden. Gas -> inhouden -> gas -> inhouden... ). Precies alsof er iets verstopt zit ofzoiets. De motorolie die ik gebruikt heb is een minerale 20W50 olie. Na enig opzoekwerk heb ik dan besloten een additief voor hydraulische kleppen toe te voegen aan de motorolie. Dit heeft het probleem voor een paar honderden Km opgelost. Sindsdien is het probleem terug...
Zou het kunnen dat de motorolie te dik is? Deze lijkt me nochtans wel geschikt voor de motor. Ik ben nu aan het overwegen om een Castrol Edge 10W60 vol-synthetisch te gebruiken maar ik twijfel of dit verstandig is. Ik weet niet welke motorolie de auto gewoon is. Ik heb ook schrik voor olielekken met deze dunne olie.
Ik denk dat je eerder iets geraakt hebt met de oliewissel. Heb zelf praktisch stroop in het blok zitten en loopt daar heerlijk op, daarnaast wordt olie dun als de motor warm is dus zal dat qua vermogen geen verschil mogen maken vooral niet als deze warm is. Inhouden klinkt eerder als gebrekkige brandstof toevoer vanaf je pomp (te weinig druk), zou de pomp kunnen zijn. Had het zelfde toen mijn accu kapot was waardoor mijn brandstof pomp te weinig vermogen kreeg en niet genoeg druk kon opbouwen.
Mogelijke oorzaken inhouden efi V8:
-Verstopte brandstof filter
-Versleten brandstof pomp (of te weinig stroom/vermogen van accu/dynamo om druk op juiste niveau te houden)
-brandstof lek (dus te weinig druk, maar dat zou je wel ruiken)
-brandstof tank die vacuüm trekt
-verstopte injectoren
-ontsteking /timing
Zou deze zaken eens controleren.
Olie zal het niet aan liggen, rij zelf 20w40 in die van mij.
Is de filter toen ook vervangen? Kleine moeite en maar paar euro, maar kan dergelijke symptomen veroorzaken wanneer deze verstopt raakt na vele jaren. Zou dat eerst proberen voordat je een pomp gaat wisselen.