Ik ben weer wat bezig met mijn recent aangeschafte projectje: Series 3 88" ex Belgisch leger uit 1975 die omgebouwd is naar 4x4. Een project waar iemand anders aan begonnen is. Na het oplossen van fuseespeling, vervangen van remleidingen, vervangen van een vergane rembloeistofreservoir en tijdens het ontluchten ontdekken dat de remcilinder ook slecht is dus die ook vervangen ben ik nu terug bij het probleempje waar ik eerder tegen aan liep. De voorwielen draaien wel vooruit maar achteruit lijkt hij de remschoen te pakken en te blokkeren. Na nog even goed gekeken te hebben blijken voor de remschoenen links anders te zijn dan rechts (iets met zuiderburen en ik niet begrijpen ). Rechts aan de voorkant zit een schoen met kortere voering en de andere 3 zijn gelijk. Links voor: remschoenen zijn gelijk 3,5cm geen remvoering: Rechts voor: remschoen voor heeft 4,5 cm geen remvoering en achter 3,5cm:
Vraag is nu even hoe het hoort en wat verstandig is. Naar mijn idee klopt rechtsvoor alleen hoort de de schoen met kortere voering achter te zitten? In het handboek kan ik over deze opzet niets vinden blijkbaar is 2x4 anders dan de normale 4x4 versies of het heeft met leeftijd te maken. Verstandig is waarschijnlijk om een nieuwe set remschoenen voor de vooras te halen. Alleen welke moet ik dan hebben?
Achter zijn overigens alle remschoenen gelijk. Klopt dat? HIer is geen probleem met het voor en achteruit draaien maar het moet natuurlijk wel kloppen.
Op basis van je foto's heb ik de indruk dat je remschoenen links en rechts van verschillende leeftijd zijn. Rechts komt op mij als nieuwer over.
Tav leading en trailing shoe is dit wel een leuke pagina.
Verder is het met remschoenen ernstig aan te bevelen om voor OEM kwaliteit te gaan, want de maatvoering van aftermarket is erg wisselend.
Overigens is het niet een kwestie van afstellen? Vergeet bij afstellen niet om af en toe ook even goed de rem in te trappen, zodat de schoenen zich goed 'zetten'
De landrover series remmen hebben hier en daar ook best wel voor de nodige extra grijze haren gezorgd
Dank voor je reactie. Het is op de foto's niet goed te zien maar alles is duidelijk nieuw. Misschien is met afstellen wel goed te krijgen maar ik denk alleen dat het zeker niet de bedoeling is dat er links en rechts andere remschoenen zijn gemonteerd. De kans dat je op deze manier goed recht kunt remmen lijkt me ook klein. Ik hoop dat iemand ook iets meer weet over dit type remmen want volgens mij zien de standaard remmen van een 88 er normaal iets anders uit..
Hmm, ik dacht het niet hoor... Links zit hij aan het palletje op de ankerplaat, rechts gaat hij achter het "afstelwieltje"(hoe heet zon ding!) langs en zit vast aan het metalen palletje dat achter uit de remschoen komt (valt precies in het groefje van dit pennetje).