Is zo'n ding nog verkrijgbaar? maar dan eentje zonder roest

is trouwens van een 109 uit 1978
Geen ervaring met de verwarming van een series ... maar ik denk dat de winst van (geïsoleerde) slangen nog meer zit in het niet meer verwarmen van een heleboel koud plaatwerk. Tegen de tijd dat het dashboard en schutbord zo warm zijn dat je er wat verwarming aan over houdt is de tank leeg ... en in de tussentijd komt er alleen voorgekoelde verwarmingslucht uit de verwarming.Erik750SF schreef:Geen wonder eigenlijk dat de verwarming niet erg goed is in zo een ding.
Warme lucht wordt in een grote koude stalen doos geblazen waar twee gaatje in zitten die naar het interieur gaan.
Hier moet toch een enorme winst te halen te zijn met een paar slangen zodat de warme lucht met veel minder wervelingen in de cabine komt.
Ik weet nog wel dat mijn 1999er Defender nieuw best warm werd (die verwarmingsbak incluis), maar binnen een paar jaar was dit "natuurverschijnsel" geheel verdwenen (behalve dan hartje zomer).Crazy-G schreef:Verwarming van een series zoals deze is hetzelfde als die van een oude defender, dus ook met zo'n grote verdeelbak onder het dash.
Veelgemaakte misvatting is dat een series of defender kachel het niet goed zou doen, toegegeven een 40 jaar oude series met zo'n kachel of één van de eerste defenders met net zo'n kachel geven niet veel warmte meer, maar dat komt met name doordat de kachelradiateur niet best meer is en dan vooral omdat de isolatie er omheen weggerot is, als er een nieuwe kachelradiateur in gaat en correct geïsoleerd dan gaat de aangevoerde lucht weer volledig door de kachelradiateur en komt er zoveel warmte uit dat je gewoon je fikken verbrand als je ze er te lang in houdt, dat beetje verwarmen van het schutbord is ook zo weg als je maar gaat rijden en niet stilstaat want dan komt de motorwarmte er nog eens bij.
Ook het "wervelen" zit meer tussen de oren dan dat het werkelijk plaatsvindt, er gaat meer lucht in de kast als er uit kan dus er ontstaat overdruk en dan is het "wervelen" weg.
Ik heb toentertijd in mijn 110 een hele nieuwe kachel geplaatst en dat ding deed het gewoon heel goed, nu in mijn Lightweight ook een Defenderkachel gebouwd en ook daar in was het verleden week met een buitentemperatuur van min 8 binnen in de Lightweight bloedheet.
Oftewel alles valt of staat ook hier weer bij goed onderhoud.