Vandaag mijn serie schoongemaakt na een dagje Heerde, en bij het uit en oprollen van de lier bleek dat bij stationair draaien van de motor de alternator niet voldoende stroom maakt om de accu gevuld te houden. Met iets toeren gaat het prima. Nu is de alternator ge-upgrade van 35 Ampère naar 55 ampère. Zwaardere wil ik eigenlijk nog niet omdat dan de kabels alternator/startmotoraccu te dun zijn, en het vermogen kost van de toch al te niet ruim bemeten motortje. De accu is nog 54 ampere maar kan ik wisselen voor een van 70 (of beide in een militaire accubak !?) Eventueel een 80 ampère er bij, maar die past niet voorin onder de kap, of als paar in de accubak.
Nu heb ik nog een handgas meganischme van een 2.5Na. Past dit ergens op mijn standenstelsel of carburateur van mijn 2.25 Dit zou het probleem voorlopig oplossen !
Alles is pas te maken zeggen ze.
Maar om het handgas van de kabel bediende 2,5NA op je stangenstelsel te krijgen zal niet mee vallen.
Het handgas en het gaspedaal moeten ook onafhankelijk van elkaar kunnen blijven werken en het gedeelte wat bij de 2,5NA op de injectiepomp zit en daar voor zorgt gaat niet eenvoudig op je carburateur passen ben ik bang.
De handgas van een series zit gewoon mechanisch naar het stangenstelsel. Deze zit gekoppeld aan een plaatje die los rond de stang draait. Deze komt tegen een soort heveltje die vast op de stang zit waardoor de stang gaat draaien. Hierdoor is het altijd mogelijk meer gas te geven via het pedaal ook al is het handgas in gebruik.
Ik heb zelf een series met 2.25 defender benzine motor waarvan de carburateur met een kabel werkt. Deze werkt eigenlijk net als de gaskabel van een diesel. Buitenkabel zit vast aan een stang van het stangenstelsel en binnenkabel op een vast punt op je schutbord. Het is even knutselen maar je moet hem er op het tangenstelsel wel bij kunnen krijgen.