massaprobleem???
massaprobleem???
Hallo
Ik heb een defender 110... en heb denk ik een massa probleem?
Oke ik weet het dat kan overal zitten? maar misschien kent iemand het verschijnsel van wat de storingen zijn en dan weet ik waar te zoeken.
Mijn dimlicht werkt maar aan 1 kant de R kant... als ik sein ( dus schakel pookje naar voren trek) gaat groot licht alleen L aan en dimlicht kompleet uit.
Als ik groot licht aan zet dus pookje naar achter heb ik rechts dimlicht en links groot licht.
Herkent dit iemand?????
Ik kan natuurlijk ook zomaar wat schakelaars wisselen of een relais, maar ja waarom het wiel opnieuw uitvinden als dat al is gedaan?
Ik heb ooit iets gelezen over de zwakte van de gevarenlicht schakelaar die voor problemen kan zorgen? maar heeft deze een massa schakeling? en kan dit iets te maken hebben met groot en dim licht???
Bij voorbaad dank.
Groetjes Tonny
Ik heb een defender 110... en heb denk ik een massa probleem?
Oke ik weet het dat kan overal zitten? maar misschien kent iemand het verschijnsel van wat de storingen zijn en dan weet ik waar te zoeken.
Mijn dimlicht werkt maar aan 1 kant de R kant... als ik sein ( dus schakel pookje naar voren trek) gaat groot licht alleen L aan en dimlicht kompleet uit.
Als ik groot licht aan zet dus pookje naar achter heb ik rechts dimlicht en links groot licht.
Herkent dit iemand?????
Ik kan natuurlijk ook zomaar wat schakelaars wisselen of een relais, maar ja waarom het wiel opnieuw uitvinden als dat al is gedaan?
Ik heb ooit iets gelezen over de zwakte van de gevarenlicht schakelaar die voor problemen kan zorgen? maar heeft deze een massa schakeling? en kan dit iets te maken hebben met groot en dim licht???
Bij voorbaad dank.
Groetjes Tonny
Re: massaprobleem???
heb gister bij mijn schoonzoon zijn stage one ook zoiets gerepareerd.
was het massa kabeltje van de rechterknipperlichten die er voor zorgde dat de rechterkoplamp het niet deed.
en als je de richtingaanwijzers aandeed gelijk met de koplampen kreeg je nog vreemdere dingen.
het probleem was zo,n rubber hulsje waar 4 aarde stekkers in zaten. compleet gecorrodeerd van binnen.
en de bevestiging aan het spatbord was ook zo goed als weg.
dus als antowwrd op je vraag.
ja het kan aarde zijn.
was het massa kabeltje van de rechterknipperlichten die er voor zorgde dat de rechterkoplamp het niet deed.
en als je de richtingaanwijzers aandeed gelijk met de koplampen kreeg je nog vreemdere dingen.
het probleem was zo,n rubber hulsje waar 4 aarde stekkers in zaten. compleet gecorrodeerd van binnen.
en de bevestiging aan het spatbord was ook zo goed als weg.
dus als antowwrd op je vraag.
ja het kan aarde zijn.
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: massaprobleem???
Wellicht is het het makkelijkste als je een goed "geaarde" massa-draad neemt en gewoon eens kijkt wat er gebeurt als je de verschillende raadsel-lampen langs loopt met die massa.
De massa's die het laten afweten komen dan vanzelf en gemakkelijk bovenwater.
Zolang je die massa-draad maar niet kaal tegen een 12V punt houdt kan er verder niks mis gaan met deze onderzoeksmethode.
Marc
De massa's die het laten afweten komen dan vanzelf en gemakkelijk bovenwater.
Zolang je die massa-draad maar niet kaal tegen een 12V punt houdt kan er verder niks mis gaan met deze onderzoeksmethode.
Marc
- Marijn & Simba
- Berichten: 109
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 13:14
Re: massaprobleem???
Als je echt een massaprobleem hebt, kan je ook een dikkere draad door je hele auto leggen en die op verschillende punten bevestigen aan de metalen delen.
Dan heb je overal massapunten waar je op kan aansluiten. Ikzelf leg per lamp een draad naar een massapunt en vertrouw niet op de geleiding via geschilderd aluminium en volgesmeerde overgangen op het chassis.
IS wat werk, maar het scheelt een hoop ellende.
En alle schakelaars ontlasten door relais te gebruiken om je lichten te schakelen. Schakelaars kunnen ook een zwak punt vormen.
Dan heb je overal massapunten waar je op kan aansluiten. Ikzelf leg per lamp een draad naar een massapunt en vertrouw niet op de geleiding via geschilderd aluminium en volgesmeerde overgangen op het chassis.
IS wat werk, maar het scheelt een hoop ellende.
En alle schakelaars ontlasten door relais te gebruiken om je lichten te schakelen. Schakelaars kunnen ook een zwak punt vormen.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: massaprobleem???
Een "Zweedse lichtversterker" is wat betreft de lichtschakelaar een adequate oplossing.Marijn & Simba schreef:En alle schakelaars ontlasten door relais te gebruiken om je lichten te schakelen. Schakelaars kunnen ook een zwak punt vormen.
Marc
- Marijn & Simba
- Berichten: 109
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 13:14
Re: massaprobleem???
Das feitelijk niets meer dan een relais... Maar als je daar op zoekt vind je leuke prefab kitjes.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: massaprobleem???
Feitelijk is het juist net iets meer dan alleen (twee) relais. Het handige is dat je er alle draden en stekkers plug-and-play bij krijgt ... alleen even wat "gedoe" met het op de dynamo + 12 vastzetten, daarna de bekabeling netjes wegleggen en klaar.Marijn & Simba schreef:Das feitelijk niets meer dan een relais... Maar als je daar op zoekt vind je leuke prefab kitjes.
Mocht er iets stuk gaan dan kan je de oude toestand zo weer terugpluggen. (Ik heb de mijne zelfs uit mijn wrak gehaald en nu in mijn nieuwe auto zitten.)
Marc
Re: massaprobleem???
thanks voor de reacties... probleem is bijna opgelost:-)
Ik had de zekeringen door gemeten toen ze nog in de zekeringen houder zaten... niet betrouwbaar dus (weer iets geleerd) en daar was r dus toch 1ntjuh stuk.
Dimlicht doet het weer primaaaa... alleen in de plus van het grote licht zit ergens een onder breking... ( alst in het weekend iets beter weer word dat eens nalopen)
Nu alle kapjes er nog vanaf liggen meteen ff andere schakelaars voo aant stuur besteld want da was beetje gammel ( richtingaanwijzer-claxon-groot en seinlichtschakelaar + ruitenwisserschakelaar 52 eurie daar val je jezelf geen breuk aan )
Int voorjaar eens ff kijken of ik er een paar relais tussen kan hangen
Groetjes Tonny
Ik had de zekeringen door gemeten toen ze nog in de zekeringen houder zaten... niet betrouwbaar dus (weer iets geleerd) en daar was r dus toch 1ntjuh stuk.
Dimlicht doet het weer primaaaa... alleen in de plus van het grote licht zit ergens een onder breking... ( alst in het weekend iets beter weer word dat eens nalopen)
Nu alle kapjes er nog vanaf liggen meteen ff andere schakelaars voo aant stuur besteld want da was beetje gammel ( richtingaanwijzer-claxon-groot en seinlichtschakelaar + ruitenwisserschakelaar 52 eurie daar val je jezelf geen breuk aan )
Int voorjaar eens ff kijken of ik er een paar relais tussen kan hangen

Groetjes Tonny