Van Aad Koene ooit de tip gehad elke 10.000km de motorolie te vervangen. Dan ook of het oliefilter, of het centrifugaalfilter mee vervangen. 10.000km later beide filters vervangen. Dit doe ik 3x/jaar want ik rijd 30.000km lachende km's.
Nu weet ik niet meer welk filter precies om de 10 en welke om de 20.
Tot nu toe doe ik beide bij elke 10.000, maar dat loopt in de papieren.
Iemand enig idee?
Groet, Willem
Tata-D2.
Wij vervangen ze beide bij elke beurt. 10.000km is wel erg weinig. Je kan best meer rijden per filter. Wij houden 20.000km aan met long life olie van Castrol 5W30.
Die 10.000km is vooral als je veel offroad rijdt of in extreme omstandigheden. Ik vermoed echter dat je geen 20.000km per jaar offroad rijdt...
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
En ... als je zoals Willem TaTaD2 kennelijk 30.000 km per jaar rijdt dan zal het aantal off-road kilometers wel klein zijn en dan ... zou je zelfs kunnen overwegen om de vervangingsintervallen op te rekken (aangenomen dat de auto niet erg zwaar moet werken en verder netjes wordt warmgereden etc.)
De normale door LandRover voorgeschreven 20.000 km intervallen zijn inclusief ingebouwde veiligheidsfactor (zwar werk, ernstige koude of hitte, veel korte eindjes etc.).
Overigens moet naar ik me herinner in ieder geval het centrifugaal-filter vervangen, maar een en ander staat op het onderhoudsschema, wellicht helpt dit: http://lrch.nl/kennisbank/onderhoudscon ... 5-02-tm-06 je verder.
Marc
PS Zelf hield ik met de Td5 de intervallen van 20.000 wel in de gaten, maar dan wel met een ruime blik: als het 22.000 of 24.000 km werd dan lag ik daar niet wakker van, mijn Td5 hoefde gewoonlijk niet overdreven hard te werken, en in de 10 jaar dat ik 'm had heeft ie nooit aangegeven dat ik 'm mishandelde (toen ie daarna door een heel andere oorzaak open moest zag alles - behalve dan één naar foutje - er tip-top uit, dit foutje kwam dus niet door de vervangingsintervallen).