Verwarming in je auto

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
GatheRRoveR
Berichten: 874
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Verwarming in je auto

Bericht door GatheRRoveR »

Er zijn al veel topics over geweest maar wat ik me afvraag.....

Als ik de verwarming in mijn series dusdanig maak dat de lucht alleen maar intern circuleert, dan verwarm ik toch voorverwarmde lucht?

In de huidige systemen wordt er altijd frisse lucht van buiten verwarmd, maar een beetje series heeft van zich zelf hier al voorzieningen voor.

Van origine hebben series een Smits kacheltje, dat gebruikt ook geen buiten lucht, de latere series gebruiken weer wel de buitenlucht.

Wat zijn hier de voordelen van? :?
En waarom zou ik dat niet doen
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 391
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:53

Re: Verwarming in je auto

Bericht door fenix2 »

ik zeg doen ;)

zelf heb ik een standkachel in de planning die(waarschijnlijk vanuit de seatbase) ook recirculerende lucht gaat verwarmen. In die opzet hou ik de originele (SIII) kachel zoals die is.

Overigens heb ik een 109 STAWAG, dus mag er ook best een puist warmte naar achter ;)

Fenna
Gebruikersavatar
lucasvanlierop
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verwarming in je auto

Bericht door lucasvanlierop »

zou de lucht niet zuurstofarm worden of is een series zo niet luchtdicht dat dat niet kan?
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
sjaak109
Berichten: 859
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 19:49
Locatie: wwerf

Re: Verwarming in je auto

Bericht door sjaak109 »

zou de lucht niet zuurstofarm worden of is een series zo niet luchtdicht dat dat niet kan?



woehahaha, mijn series heeft zoveel zuurstof door alle kieren en gaten dat ik soms duizelig wordt.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: Verwarming in je auto

Bericht door Marc-my-Words »

"lucasvanlierop": zou de lucht niet zuurstofarm worden of is een series zo niet luchtdicht dat dat niet kan?[

Tussen "Luchtdicht" en een Series zit een astronomisch universum. Misschien het universum tussen een Defender en "Luchtdicht" net iets kleiner (de mijne fluit nu soms ook bij de achterdeur sinds alle deuren maximaal sluitend zijn afgesteld - dat fluiten komt door een lichte overdruk binnen - voorheen was er daar een vrije communicatie, je kon er een brief posten).

Maarrrrr is jouw Disco 123 inmiddels zover vertimmert dat die wel luchtdicht is ??

Marc
GatheRRoveR
Berichten: 874
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: Verwarming in je auto

Bericht door GatheRRoveR »

GatheRRoveR schreef: In de huidige systemen wordt er altijd frisse lucht van buiten verwarmd, maar een beetje series heeft van zich zelf hier al voorzieningen voor.
Dat is de reden waarom ik me afvroeg waarom latere modellen wel "hele" frisse lucht gebruiken, terwijl het binnen al niet warm te krijgen is.

En zuurstof gebrek in een series :mrgreen: Gmmffffffff geloof je zelf toch niet....
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
sjaak109
Berichten: 859
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 19:49
Locatie: wwerf

Re: Verwarming in je auto

Bericht door sjaak109 »

ik weet niet of het door mijn nissan motor komt? maar in mijn stawag 109 wordt het echt wel warm.
afgelopen week bij 0 graden heb ik de kachel zefs lager (lees uit) gezet.
komt misschien ook doordat mijn schutbord ook heet wordt :-}
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim Janssen
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
Locatie: Buchten

Re: Verwarming in je auto

Bericht door Wim Janssen »

Als een Series fatsoenlijk is opgebouwd en de afdichtingen met enige zorg zijn gemonteerd, dan is de kachel voldoende om het ook behaaglijk te hebben met vrieskou. In mijn eerste 109, dat was een 3deurs, kon ik in de winter behaaglijk zonder jas rijden. Ik heb nu een 109 stawag en ook die verwarmt naar behoren. Een Series die niet warm wordt, heeft gewoon een hoop achterstallig onderhoud.
Bedenk goed dat tegen tocht moeilijk te verwarmen valt. Het is gemakkelijker om tochtgaten te dichten dan een nieuw verwarmingssyteem te bedenken.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Jos109D
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 15:13

Re: Verwarming in je auto

Bericht door Jos109D »

Ik heb ook geen probleem met de verwarming.
Altijd goed te doen,ook met vorst.
jos.daalmans
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 19:07
Locatie: ELSLOO LB

Re: Verwarming in je auto

Bericht door jos.daalmans »

Hoi,

Tsja, de verwarming van een Laro is altijd wel een "heet hangijzer" geweest. In de winter te weinig verwarmen, in de zomer niet uit te krijgen, tenminste in onze Ninety V8. Hiervoor ga ik een kraan/klep in het verwarmingscircuit opnemen zodat de kachel dan niet meer verwarmd wordt. Uiteraard moet dit circuit wel blijven stromen, anders krijg je Hot-Spots in het blok.
Ik weet niet hoe het bij de Series zit, maar als er een kraan in de verwarming zit, heb je in ieder geval geen last van een hete kachel waar lucht langs geblazen wordt en dus toch heet wordt.
Koude toevoerlucht zou theoretisch geen probleem mogen zijn als het radiatorblok goed afgedicht aan de kanten in de kachel behuizing zit. Belangrijk is ook dat er geen lucht in het (meestal) bovenste deel van het watercircuit zit. Als er in het radiator blok (heatermatrix) lucht zit, ben je meteen al de helft van de capaciteit kwijt.
Je zou op een of andere manier wat lucht van binnen uit moeten pakken, dan heb je in ieder geval bij een warme motor geen 200% koude buitenlucht.

Wat kan nog een probleem zijn, onze Laro's hebben allemaal joekels van radiators en als het vriest, komt daar toch een bubs koude lucht doorheen, dat het langer duurt voordat het motorblok op temperatuur is. Door de koude lucht krijg je maar weinig koelend water door de radiator omdat de thermostaat meteen koud water terug "voelt" komen.
Je kunt dit en beetje "piepelen" door de radiator met vorst half af te dichten. Ik heb hiervoor een paar van die plastic "placemats" van de Ikea (who else). Ik heb ze eerlijk gekregen van mijn vrouw, dus hoef ik ze niet steeds tiekum terug te leggen in de keuken. Ik heb in beide placemats aan de korte zijde twee gaten gemaakt op 3cm van de hoeken. Vervolgens een stuk VD (Koperdraad met isolatie) door de gaten gestoken en die aan de beugels van de radiator vastgemaakt. De draad zit dan zodat de placemats bijna op elkaar kunnen schuiven en ook uit elkaar kunnen worden getrokken. In elkaar geschoven (voor de radiator) zit de radiator voor 30 tot 40% dicht. Trek ik ze uit elkaar, dan zit de radiator ongeveer 75% dicht. Bij vorst is dat nog voldoende open om de temperatuur niet tot het kookpunt te laten oplopen. De motor warmt nu snel op en wordt warmer dan normaal. Dit resulteert ook in meer warmte binnen.

Bij de Series zou je kunnen kijken of je de toevoerlucht ergens van achter de radiator weghaalt. Deze is dan al voorverwarmd, zodat je in de kachel niet met bevroren lucht begint. Dat scheelt ook alweer.

Het zal iets proberen blijven, maar wel de auto zo origineel mogelijk houden lijkt mij.

Succes en sleutel ze

Jos
Afbeelding
"Overgangsregeling" Ninety V8 1986.
Mazda MX-5 Black Nardi Torino, onze "Leasehond LaroJack".
GatheRRoveR
Berichten: 874
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: Verwarming in je auto

Bericht door GatheRRoveR »

Ik ben bezig met een SII deze heeft zo'n trommeltje (Smits kacheltje) boven de tunnel.
Doordat ik een grotere tunnel gebruik past deze vermoedelijk (helaas) niet meer.
Dat ding zit ook net tegen je rechter been, lekker heet aan je onderbeen ?!?!

De SII heeft nog van die slangen naar een stofzuiger mondje voor de voorramen, ja-ha vooruitstrevend hè. Nu wil ik dit toch wel zo houden, blijft een SII qua uiterlijk.
Dus ik zat te kijken of ik een s3 verwarming of de radiator van een 90 kan her gebruiken en deze op de voetenbak van de bijrijder kan plaatsen.

Ik heb wel al gezien dat ze verwarming units van kleine vw-tjes gebruiken, maar ik wil alles wel series of opvolgers houden.

Al eens een voorbeeld hiervan gezien?
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Anton Rumble
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 19:16

Re: Verwarming in je auto

Bericht door Anton Rumble »

Ik heb een lw met binnenkachel zeg maar, en helaas te weinig kieren, gaatjes, ramen en klepjes die open kunnen. Je krijgt het in de cabine gewoon te warm. Smiley
Nico 4 x 2
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 21:42
Locatie: Almere

Re: Verwarming in je auto

Bericht door Nico 4 x 2 »

In mijn series III is het zomers heet en s winters koud.
De kachel doet niet veel.
Mogelijk dat een muff voorop zou helpen om de motor wat warmer te krijgen.
Nico Series III 88 1971 4 x 2
Gebruikersavatar
lucasvanlierop
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verwarming in je auto

Bericht door lucasvanlierop »

Marc-my-Words schreef:"lucasvanlierop": zou de lucht niet zuurstofarm worden of is een series zo niet luchtdicht dat dat niet kan?[
Maarrrrr is jouw Disco 123 inmiddels zover vertimmert dat die wel luchtdicht is ??

Marc
Nee helaas, heb dit jaar heel veel aan het huis verbouwd en erg weinig aan de auto, tot nu toe is het nog een groot slechts deels geisoleerd hok. Het dak is gelukkig wel waterdicht en de kachel en vooruitverwarming werken ook, nu de standkachel nog eens een keer netjes aansluiten.
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Plaats reactie