Hoe het beste regen de berg op

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
eppo109

Hoe het beste regen de berg op

Bericht door eppo109 »

Vorig jaar zijn we met de 109 ex mil. Diesel naar Schotland geweest.
Was super maar op de terugweg moesten we over de Lammermuirhills
Via een 17℅ helling. Des was behoorlijk lang en kwam uiteindelijk hoesten
En proestend in zijn 1 boven. Het water borrel de via het overloop reservoir
Naar buiten en het had ook niet veel langer moeten zijn of hij was echt aan de
Kook.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik het beste zo'n heuvel nemen.
Was ook de reden dat we dit jaar met de gewone auto naar de Ardennen zijn
Geweest, zag de euvel achter Luik niet echt goedkomen.

Groeten, Elbert
Gebruikersavatar
Wim Janssen
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
Locatie: Buchten

Re: Hoe het beste regen de berg op

Bericht door Wim Janssen »

Dit soort heuvels met een 2.25 diesel? langzaam. Dit zijn ook de momenten dat het grote voordeel van een elektrische fan duidelijk wordt. Die geeft hier namelijk wel zijn volle koeling.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Crazy-G
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 08:42

Re: Hoe het beste regen de berg op

Bericht door Crazy-G »

Vrijloopnaven monteren, hup in laag en gaan, no problemo.

Gert-Jan.
Gargamel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 17:50

Re: Hoe het beste regen de berg op

Bericht door Gargamel »

Er zijn daar erg steile weggetjes idd. Het weggetje naar Applecross is ook zo'n leuke.
Was eigenlijk blij dat ik er met de motor overheen moest. passeren is kansloos.
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
richard78
Berichten: 2
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 13:38

Re: Hoe het beste regen de berg op

Bericht door richard78 »

Waarom vrijloopnaven op een series? Deze heeft al instelbare 2x4/4x4. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je uit moet stappen, in de regen, om de 4x4 in te schakelen.

Maar idd, in low gearing en rustig naar boven tuffen. Met genoeg toeren heeft het blokje weinig te lijden. Olie word goed rondgepompt en fan koelt voluit.
Afbeelding
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: Hoe het beste tegen de berg op

Bericht door Marc-my-Words »

richard78 schreef:Waarom vrijloopnaven op een series? Deze heeft al instelbare 2x4/4x4. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je uit moet stappen, in de regen, om de 4x4 in te schakelen.

Maar idd, in low gearing en rustig naar boven tuffen. Met genoeg toeren heeft het blokje weinig te lijden. Olie word goed rondgepompt en fan koelt voluit.
Ik denk dat de vrijloopnaven gesuggereerd worden omdat een Series zonder in Low een vaste 4x4 geeft (of heb ik het mis?).
Op een harde ondergrond heb je dan een probleem. In Low met vrijloopnaven heb je overigens wel weer het gevaar dat de steekassen achter erg veel vermogen te verwerken krijgen, dus wel met beleid gebruiken anders sta je na een laatste krak stil.

Maar vraag één lijkt mij: Is een 2,25 diesel altijd zo amechtig dat 17% al oververhitting geeft? Ik heb zelf niet veel ervaring met de 2,25 diesel, maar ik dacht dat die vooral traag was, maar het verder niet zo gauw opgaf. Ik ben eens een weekend meegereden naar de Haute Fagnes, en de belangrijkste "problemen" waren toen de herrie en de vering (en dat was toentertijd met een "gloednieuwe" 109D - dus al even geleden).

En antwoord twee: De hellingen "achter Luik" zijn wel steil en lang, maar ook weer niet zo steil of lang dat je ze per sé moet vermijden. En als je ze dan toch wilt vermijden: er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden: Langs Brussel en Namen bijv. kom je ook in de Ardennen (met een helling achter Namen). Je kan ook even op de kaart kijken, in plaats van die autoweg-hellingen kan je zoeken naar de "oude weg" zodat je de helling in etappes kan nemen zonder het snelverkeer op te houden.

Marc
Laatst gewijzigd door Marc-my-Words op do 13 nov 2014, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Crazy-G
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 08:42

Re: Hoe het beste regen de berg op

Bericht door Crazy-G »

richard78 schreef:Waarom vrijloopnaven op een series? Deze heeft al instelbare 2x4/4x4. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je uit moet stappen, in de regen, om de 4x4 in te schakelen.
Je vergeet dat wanneer je een Series in LAAG zet dat hij automatisch in de 4x4 gaat en dan ga je dus gigantisch lopen wrikken in de bochten met enorme bandenslijtage tot gevolg en daarbij mogelijk ook nog eens steekassen of kruisstukken kapot rijden . . . . . . 't-is maar dat je het weet.

Ken uw auto.

Gert-Jan.
Plaats reactie