123 ontsteking op 2.25

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim Janssen
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
Locatie: Buchten

123 ontsteking op 2.25

Bericht door Wim Janssen »

Vanmorgen was Rick hier met zijn 110 (zie http://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=6579 ). Rick zijn probleem was dat de auto niet naar behoren presteerde. Een deel van zijn probleem is waarschijnlijk zijn verwachting. De rest was de motor. Compressie was redelijk met ca. 10 bar op alle cilinders. Motor liep inderdaad wat rijk, maar dat is met die dubbele Weber niet even snel op te lossen, dus huiswerk voor Rick. Verder weet ik niet of de kleppen goed stonden, dus nog meer huiswerk. Maar het grootste probleem zat waarschijnlijk in de ontsteking. Dit bleek een prachtige 123 ontsteking te zijn waar hoogstwaarschijnlijk nog de default curve in stond wat gecompenseerd werd door de vervroeging zo ver te draaien dat het enigzins liep. Ik heb me hier op de oprit niet snel even verdiept in de materie en wilde ook niet gelijk alles uit elkaar trekken, maar ik kon met de stroboscoop in ieder geval zien dat de maximale voorontsteking bij vol toerental niet verder dan ca. 15 graden kwam en dat is absoluut te weinig.
Ik weet dat Dirk109 met een 123 ontsteking rijdt dus het is interessant welke curve hij heeft. Dus Dirk, ben jij ook op dit forum aanwezig. Of Eric, weet jij waar Dirk mee rijdt?
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Gebruikersavatar
Eric&Betty Boop
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 16:43

Re: 123 ontsteking op 2.25

Bericht door Eric&Betty Boop »

Hoi wim,

Dirk109 gebruikt curve C op zowel LPG als benzine met volgens mij statisch nog extra vervroeging. Hoeveel graden weet ik niet.

Ik gebruik curve 8 met statisch 0 graden vervroeging op zowel LPG als benzine. Dit omdat ik dan op hogere toeren wat minder totaal vervroeging heb dan met curve C wat voor de LPG weer beter uitkomt.

De gegevens van de verschillende curves kun je hier vinden.
http://www.123ignition.nl/downloads/man ... 3GB4RV.pdf

Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim Janssen
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
Locatie: Buchten

Re: 123 ontsteking op 2.25

Bericht door Wim Janssen »

Ja Eric, een paar jaar geleden heb ik me daar ook eens in verdiept, maar de parate kennis was een beetje vervaagd. Nu even wachten op het antwoord van Rick welke curve hij nu ingesteld heeft. In ieder geval bedankt voor de info.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Plaats reactie