Hallo allemaal,
Zoals mijn eerdere introductie al luidde, ik ben redelijk nieuw in landrover land en heb daarom
wederom jullie advies nodig over het volgende.
Ik heb een Defender TD5 op het oog maar deze is voorzien van een Rancho Pro Veringset en Elephant
wielen met 35x12.5x15 banden.
Kan iemand mij voorzien van eventuele nadelen of voordelen ten aanzien van de rijeigenschappen (extreem in/uit veren).
In het offroaden kan ik wel wat voordelen bedenken. Maar dan....
Je zit natuurlijk niet altijd in de bagger en ook wel eens op de weg (al komt dat bij mij niet al
te vaak voor).
Mijn huidige auto, nog geen landrover (zoals jullie merken), veranderde kompleet qua rijgedrag
toen ik de vering ging veranderen, ophogen. Blijkt achteraf dat dit soms een groot nadeel was.
Ook de bandenmaat speelde natuurlijk mee. Al met al een wat mindere ervaring.
In iedergeval, hartstikke bedankt voor alle reacties op de vorige vraag en als iemand mij
hier wederom mee kan helpen (pos of neg), laat het even weten voordat ik hier als een blind
paard instap.
Garoetsels,
Erik (toekomstige Landrover freak).
Vering advies gevraagd.
Re: Vering advies gevraagd.
Beste Erik,
Ik heb geen ervaring met vermeldde producten en mijn antwoord heeft daar ook indirect maar mee te maken.
Elke verandering aan de bewegende delen van een Land Rover heeft verandering in het rijgedrag tot gevolg.
Dit varieert van een ander soort banden, andere veren tot en met complete rebuilts.
Of die verandering van het rijgedrag positief of negatief moet je eigenlijk in 2 delen splitsen namelijk te technische en de persoonlijke.
Bij de technische kant zijn zaken als onder andere veiligheid, extra slijtage en breukgevoeligheid van belang.
Bij de persoonlijke gaat het onder andere om wensen, smaak en doel.
Wat voor de een positief is zou voor een ander dus negatief kunnen zijn.
Ik zal een paar voorbeelden geven (zonder daar een oordeel over te vellen):
- Ik zelf heb een 109 Safari met HeavyDuty bladveren, dit is heel stug maar in een bocht helt de LR ook niet over.
- Bowy wil graag maximale bodemvrijheid en asuitslag en monteert hoge banden, veerverhogers, springveren.
- In Amerika zijn er mensen die met MudGrabbers op de gewone weg rijden (vinden ze stoer) maar verslijten die binne een paar duizend miles
- Er zijn LR bezitters die alles er aan doen om de LR zo origineel mogelijk te houden
- Er zijn er ook die hem volledig tot hybride verbouwen om aan hun wensen te voldoen.
Als je ingrijpende zaken zou willen veranderen moet dat dus passen in "wat je met de Laro wil (doen)" en wat is er binne die grenzen en die van veilgheid mogelijk (wenselijk).
Zoek vervolgens iemand die het al gedaan heeft en rij een keer met die persoon mee voordat je beslissingen neemt.
Succes,
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Ik heb geen ervaring met vermeldde producten en mijn antwoord heeft daar ook indirect maar mee te maken.
Elke verandering aan de bewegende delen van een Land Rover heeft verandering in het rijgedrag tot gevolg.
Dit varieert van een ander soort banden, andere veren tot en met complete rebuilts.
Of die verandering van het rijgedrag positief of negatief moet je eigenlijk in 2 delen splitsen namelijk te technische en de persoonlijke.
Bij de technische kant zijn zaken als onder andere veiligheid, extra slijtage en breukgevoeligheid van belang.
Bij de persoonlijke gaat het onder andere om wensen, smaak en doel.
Wat voor de een positief is zou voor een ander dus negatief kunnen zijn.
Ik zal een paar voorbeelden geven (zonder daar een oordeel over te vellen):
- Ik zelf heb een 109 Safari met HeavyDuty bladveren, dit is heel stug maar in een bocht helt de LR ook niet over.
- Bowy wil graag maximale bodemvrijheid en asuitslag en monteert hoge banden, veerverhogers, springveren.
- In Amerika zijn er mensen die met MudGrabbers op de gewone weg rijden (vinden ze stoer) maar verslijten die binne een paar duizend miles
- Er zijn LR bezitters die alles er aan doen om de LR zo origineel mogelijk te houden
- Er zijn er ook die hem volledig tot hybride verbouwen om aan hun wensen te voldoen.
Als je ingrijpende zaken zou willen veranderen moet dat dus passen in "wat je met de Laro wil (doen)" en wat is er binne die grenzen en die van veilgheid mogelijk (wenselijk).
Zoek vervolgens iemand die het al gedaan heeft en rij een keer met die persoon mee voordat je beslissingen neemt.
Succes,
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Vering advies gevraagd.
Er is volgens mij niks moeilijker dan praten(mailen) over autovering.
Want je moet altijd consessies doen (wat goed is voor het terrein levert
op de weg zwabberende taferelen op en anders om).
En het natuurlijk niet zo dat je even uitgebreidt kunt testen( die ene set erop
en de andere er af).
Als ik het goed begrijp heb je je auto nog niet, ik zou eerst even een tijdje
rondrijden op de set die er nu onderzitten en gewoon rijden en rijden on- en
off road. Misschien kun je op een evenement wat rondvragen en vooral
kijken en met de bestuurder een praatje maken.
Bij elephant kunnen ze je ongetwijfeld wel helpen anders bij HT suspension
(dat zijn echte specialisten tegen een specialisten tarief maar wel heel goed)
groetjes
Want je moet altijd consessies doen (wat goed is voor het terrein levert
op de weg zwabberende taferelen op en anders om).
En het natuurlijk niet zo dat je even uitgebreidt kunt testen( die ene set erop
en de andere er af).
Als ik het goed begrijp heb je je auto nog niet, ik zou eerst even een tijdje
rondrijden op de set die er nu onderzitten en gewoon rijden en rijden on- en
off road. Misschien kun je op een evenement wat rondvragen en vooral
kijken en met de bestuurder een praatje maken.
Bij elephant kunnen ze je ongetwijfeld wel helpen anders bij HT suspension
(dat zijn echte specialisten tegen een specialisten tarief maar wel heel goed)
groetjes
Re: Vering advies gevraagd.
Ola Erik!
Als die def.90 voorzien is van allerlei ofroad zaken zoals verhoogde veren vraag dan eens de geschiedenis van de auto aan de verkoper. Als de auto veel in terrein is gebruikt kan je ervan uit gaan dat het slijtage proces van de auto al flink op weg is. Niet dat alles zomaar kapot gaat, maar er is een behoorlijk slijtage verschil tussen asfalt gebruik en terrein gebruik. Probeer er met de verkoper een onderhandelings punt van te maken en zeg dat je de auto liever hebt met de standaard vering en wielen. Hier zal hij vast geen trek in hebben en zal behoorlijk in prijs kunnen zakken. Later kan je de auto zelf weer terug bouwen naar de standaard uitvoering. Probeer ook eens uit te zoeken hoe lang de auto al te koop staat. Is dit erg lang dan hebben er misschien al wat mensen hun neus erbij opgehaald en moet je uitvinden waarom. Staat de auto al lang te koop dan is de verkoper ook vaak bereid in prijs te zakken. Probeer ook iemand mee te nemen die bekent is met een 90 td5.
Mocht je evt. standaard wielen met banden zoeken, ik heb er nog 4 met uitstekende michelin banden.
Adios, Henk.
Als die def.90 voorzien is van allerlei ofroad zaken zoals verhoogde veren vraag dan eens de geschiedenis van de auto aan de verkoper. Als de auto veel in terrein is gebruikt kan je ervan uit gaan dat het slijtage proces van de auto al flink op weg is. Niet dat alles zomaar kapot gaat, maar er is een behoorlijk slijtage verschil tussen asfalt gebruik en terrein gebruik. Probeer er met de verkoper een onderhandelings punt van te maken en zeg dat je de auto liever hebt met de standaard vering en wielen. Hier zal hij vast geen trek in hebben en zal behoorlijk in prijs kunnen zakken. Later kan je de auto zelf weer terug bouwen naar de standaard uitvoering. Probeer ook eens uit te zoeken hoe lang de auto al te koop staat. Is dit erg lang dan hebben er misschien al wat mensen hun neus erbij opgehaald en moet je uitvinden waarom. Staat de auto al lang te koop dan is de verkoper ook vaak bereid in prijs te zakken. Probeer ook iemand mee te nemen die bekent is met een 90 td5.
Mocht je evt. standaard wielen met banden zoeken, ik heb er nog 4 met uitstekende michelin banden.
Adios, Henk.
Re: Vering advies gevraagd.
Hoi mensen,
Hartstikke bedankt voor jullie leuke reacties en advies.
Dit zijn zeker dingen die ik in acht zal nemen met het
kiezen van een dergelijke Defender.
Thanks.
Erik.
Hartstikke bedankt voor jullie leuke reacties en advies.
Dit zijn zeker dingen die ik in acht zal nemen met het
kiezen van een dergelijke Defender.
Thanks.
Erik.