hallo,
i.v.m laswerkzaamheden aan mijn schutbord ben ik genoodzaakt om mijn voorruit incl. frame te demonteren. de volgende onderdelen heb ik reeds verwijderd c.q losgehaald
- beide "scharnieren" die het schutbord met het voorruitframe verbinden
- 8 stuks bouten aan de bovenzijde van het frame (deze zorgen voor de verbinding van het dak aan het voorruitframe)
- voorruit (het rubber was verrot dus deze heb ik weggesneden en het glas op een veilige plaats opgeborgen)
- de kitnaad tussen het dak en het frame heb ik losgesneden
ondanks alles is er geen beweging in het frame te krijgen, kun je dit frame wel demonteren zonder het hele dak van de auto af te halen ?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen c.q advies kan geven.
Jan Aart
lr 110 stwg bj 1987
demontren frame voorruit - defender
Re: demontren frame voorruit - defender
Heb je ook de "borgingen" van de schanieren aan de binnenkant losgehaald ?
En/of zit er niet ook kit tussen de onderrand ? (vaak gedaan tegen lekkage)
En, heb je de boutjea aan de zijkant losgehaald ?
Succes
En/of zit er niet ook kit tussen de onderrand ? (vaak gedaan tegen lekkage)
En, heb je de boutjea aan de zijkant losgehaald ?
Succes
Het voorruit frame zit inderdaad met 8 bouten aan de bovenzijde vast. Dit zijn er 6 horizontaal en twee aan de zijkant vertikaal. Verder zit dit frame vast met de scharnieren aan de voorzijde. Deze scharnieren kun je het beste geheel verwijderen. Het onderste rubber is slechts een lang stuk rubber van 1,5x2,5 cm over de hele voorzijde gelegd. Aan de bovenzijde zit een geplakt rubber. Hier kan het 1e deel van het probleem zitten. Dit is een (bijna) waterdichte afsluiting. Een goede kleefkracht dus.
Proberen het frame van onder uit te demonteren zal helaas niet gaan omdat vier positionerings pennen uit de bulkhead het frame op zijn plaats vergrendelen..
Welliswaar is er enige speling op tussen deze pennen en het frame omdat het raam kantelbaar blijft. Je kunt het zo proberen te demonteren doch zul je over deze pennen heen moeten. Dit betekent dus het dak omhoog. Enkel het dak omhoog (mits je niet alles dichtgekit hebt) is een kwestie van 4 bouten/moeren losdraaien (twee voor en twee achter)
Uiteindelijk moet je je niet vergissen in het gewicht van het frame daar het niets weegt (enkel aluminium). Dat maakt het frame tevens kwetsbaar (ook bij een ongeval, uit ervaring).
Het frame is niet enkel recht doch heeft het een soort overkapping aan de bovenzijde. Dit is het deel waar die acht bouten doorheen gaan.
Proberen het frame van onder uit te demonteren zal helaas niet gaan omdat vier positionerings pennen uit de bulkhead het frame op zijn plaats vergrendelen..
Welliswaar is er enige speling op tussen deze pennen en het frame omdat het raam kantelbaar blijft. Je kunt het zo proberen te demonteren doch zul je over deze pennen heen moeten. Dit betekent dus het dak omhoog. Enkel het dak omhoog (mits je niet alles dichtgekit hebt) is een kwestie van 4 bouten/moeren losdraaien (twee voor en twee achter)
Uiteindelijk moet je je niet vergissen in het gewicht van het frame daar het niets weegt (enkel aluminium). Dat maakt het frame tevens kwetsbaar (ook bij een ongeval, uit ervaring).
Het frame is niet enkel recht doch heeft het een soort overkapping aan de bovenzijde. Dit is het deel waar die acht bouten doorheen gaan.
Het voorruit frame zit inderdaad met 8 bouten aan de bovenzijde vast. Dit zijn er 6 horizontaal en twee aan de zijkant vertikaal. Verder zit dit frame vast met de scharnieren aan de voorzijde. Deze scharnieren kun je het beste geheel verwijderen. Het onderste rubber is slechts een lang stuk rubber van 1,5x2,5 cm over de hele voorzijde gelegd. Aan de bovenzijde zit een geplakt rubber. Hier kan het 1e deel van het probleem zitten. Dit is een (bijna) waterdichte afsluiting. Een goede kleefkracht dus. Het frame is niet enkel recht doch heeft het een soort overkapping aan de bovenzijde. Dit is het deel waar die acht bouten doorheen gaan. Proberen het frame van onder uit te demonteren zal helaas niet gaan omdat vier positionerings pennen uit de bulkhead het frame op zijn plaats vergrendelen..
Hopes this helps
Succes
Hopes this helps
Succes