Een handlier, doen of niet??????
Een handlier, doen of niet??????
Aangezien wij er zondag weer bij zijn en het zoals het er nu uitziet erg modderig gaat worden, heb ik een vraag.
Ik wil geen elektrische lier op de auto, maar een handlier aanschaffen.
Dit heeft volgens mij als voordeel (ondanks zweetdruppels ) dat zo,n lier functioneler kan worden ingezet.
Bijvoorbeeld: voor de auto, achter de auto, voor een andere auto, noem maar op.
De vragen zijn nu:
Heb ik gelijk en zo ja
aan hoeveel trekkracht moet ik dan denken voor een handlier ( ik heb defender 110 )
Met vriendelijke groet,
Michel Bouwman
Dorpstraat 37
6909 AJ Babberich
Ik wil geen elektrische lier op de auto, maar een handlier aanschaffen.
Dit heeft volgens mij als voordeel (ondanks zweetdruppels ) dat zo,n lier functioneler kan worden ingezet.
Bijvoorbeeld: voor de auto, achter de auto, voor een andere auto, noem maar op.
De vragen zijn nu:
Heb ik gelijk en zo ja
aan hoeveel trekkracht moet ik dan denken voor een handlier ( ik heb defender 110 )
Met vriendelijke groet,
Michel Bouwman
Dorpstraat 37
6909 AJ Babberich
Re: Een handlier, doen of niet??????
Ik heb mij nooit zo verdiept in de lieren, maar zou graag een eenvoudige handlier hebben. Waar vind je die (gebruikt)?
Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71
Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71
Gebruikt zou ik erg letten op de toestand van de "nissen (?)" schijven waar de ketting doorheen loopt, en trouwens ook op de kwaliteit van de ketting zelf.
Beide onderdelen kunnen te duur zijn om een tweede hands lier de aanschaf moeite waard te laten zijn. En trouwens: waarom verkoopt iemand een lier (tweede hands) ?
Succes en wijsheid
Beide onderdelen kunnen te duur zijn om een tweede hands lier de aanschaf moeite waard te laten zijn. En trouwens: waarom verkoopt iemand een lier (tweede hands) ?
Succes en wijsheid
Michel, Firma van de Biggelaar, oudestraat te Gemert heeft degelijke 3 tons ijzeren ketting hefboomlieren te koop voor 60 euro. Grt Louis
Een handlier doen
Ik heb zelf een handlier van 4 ton voor 45 euro gekocht, nog geen echte ervaring mee gehad. Ze zijn al te koop voor 21 euro ( gezien in Belgie in dumpshop).
Goede oplossing voor iemand die geen lier op de auto wil. Kosten zijn hoog, gebruik is laag, staat wel stoer.
Bij Conrad hebben ze wel een elektrische mobiele lier voor 256 euro.
Goede oplossing voor iemand die geen lier op de auto wil. Kosten zijn hoog, gebruik is laag, staat wel stoer.
Bij Conrad hebben ze wel een elektrische mobiele lier voor 256 euro.
Hallo,
Ik heb een PTO maar gebruik hem bijna niet. Als ik een lier zou moeten aanschaffen zou ik toch een lier aanschaffen op de auto. De spanningen die er op komen zijn enorm. Mocht de kabel knappen sta je dan niet te dicht op de kabel?
Ik denk dat een handlier handig is maar eerder zijn beperkingen bereikt dan een vaste lier.
Succes met de overweging.
Marcel
Ik heb een PTO maar gebruik hem bijna niet. Als ik een lier zou moeten aanschaffen zou ik toch een lier aanschaffen op de auto. De spanningen die er op komen zijn enorm. Mocht de kabel knappen sta je dan niet te dicht op de kabel?
Ik denk dat een handlier handig is maar eerder zijn beperkingen bereikt dan een vaste lier.
Succes met de overweging.
Marcel
Beste lezers,
Het voordeel van een handlier (bij voorkeur met een ketting) is zijn mobiliteit, zijn lage prijs, bovendien kun je horen en zien wat er gebeurt.
Met ander woorden je kunt hem inzetten daar waar je hem nodig hebt, of dat nu aan de voorkant, achterkant, zijkant of onderkant is.
Bovendien maakt het niet uit of je motor nog loopt (wel nodig bij PTO, Kaapstand, hydrolische lieren) en hoe de kwaliteit van je accu is (elektrische lieren).
Een berging met een lier (hand of mechanisch) is controleerbaarder en hanteerbaarder dan berging middels een sleeplint of sleepkabel.
Zorg altijd voor een lier met overcapaciteit, in de praktijk is dit minimaal 4x het gewicht van de auto (dus voor een Lightweight is dit 6500kg en hoger, voor een 109" wordt dit 8000kg en hoger).
Al het andere te gebruiken bergingsmateriaal (boomlinten, D-haken, harpsluitingen, klapblokken, grondankers) dient hierop aangepast te zijn.
Het nadeel van een handlier is dat alles op man(vrouw)kracht gaat, langer duurt en bij verkeerd gebruik een levensgevaarlijk apparaat is (maar dat zijn PTO`s en mechanische lieren ook)
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Het voordeel van een handlier (bij voorkeur met een ketting) is zijn mobiliteit, zijn lage prijs, bovendien kun je horen en zien wat er gebeurt.
Met ander woorden je kunt hem inzetten daar waar je hem nodig hebt, of dat nu aan de voorkant, achterkant, zijkant of onderkant is.
Bovendien maakt het niet uit of je motor nog loopt (wel nodig bij PTO, Kaapstand, hydrolische lieren) en hoe de kwaliteit van je accu is (elektrische lieren).
Een berging met een lier (hand of mechanisch) is controleerbaarder en hanteerbaarder dan berging middels een sleeplint of sleepkabel.
Zorg altijd voor een lier met overcapaciteit, in de praktijk is dit minimaal 4x het gewicht van de auto (dus voor een Lightweight is dit 6500kg en hoger, voor een 109" wordt dit 8000kg en hoger).
Al het andere te gebruiken bergingsmateriaal (boomlinten, D-haken, harpsluitingen, klapblokken, grondankers) dient hierop aangepast te zijn.
Het nadeel van een handlier is dat alles op man(vrouw)kracht gaat, langer duurt en bij verkeerd gebruik een levensgevaarlijk apparaat is (maar dat zijn PTO`s en mechanische lieren ook)
Voor erbij zeer zeker wel, maar ik zou toch gaan voor een goede electrische
lier met 2 snatchblokken of 3 stuks kun je altijd redden.
Alleen de andere spullen (accu's e.d.) moeten ook in orde zijn.
Wat is jou beweegredenen om geen lier te monteren????
Het is toch gemakkelijk om op een knopje te duwen i.p.v. dat getrek en geduw
En misschien nog wel belangrijker een stuk veiliger.
lier met 2 snatchblokken of 3 stuks kun je altijd redden.
Alleen de andere spullen (accu's e.d.) moeten ook in orde zijn.
Wat is jou beweegredenen om geen lier te monteren????
Het is toch gemakkelijk om op een knopje te duwen i.p.v. dat getrek en geduw
En misschien nog wel belangrijker een stuk veiliger.
Hallo John,
Leuk te zien dat je ook meedoet.
Ik heb nog geen lier aangeschaft omdat Tinkerbell nog goed onderhanden genomen moet worden (vertaald: grotendeels uit elkaar moet) voor een carosseriebeurt en schilderbeurt, wat voor deze zomer gepland staat.
Als ik een vrije keuze zou hebben (ook in financiele middelen) zou ik kiezen voor een hydrolische lier met toebehoren (klapblokken, katrollen, ankers enz.) + een handlier op ketting.
De reden is dat een hydrolische lier geen aanslag doet op je accu(s), lange tijd achtereen te gebruiken is en geen mechanische overbrenging tussen de motor heeft (breuk).
De handlier voor het eventuele bijsturen op auto of blokken.
Tot slot is een hydrolische lier zowel op de klep als op het gaspedaal te doseren.
Leuk te zien dat je ook meedoet.
Ik heb nog geen lier aangeschaft omdat Tinkerbell nog goed onderhanden genomen moet worden (vertaald: grotendeels uit elkaar moet) voor een carosseriebeurt en schilderbeurt, wat voor deze zomer gepland staat.
Als ik een vrije keuze zou hebben (ook in financiele middelen) zou ik kiezen voor een hydrolische lier met toebehoren (klapblokken, katrollen, ankers enz.) + een handlier op ketting.
De reden is dat een hydrolische lier geen aanslag doet op je accu(s), lange tijd achtereen te gebruiken is en geen mechanische overbrenging tussen de motor heeft (breuk).
De handlier voor het eventuele bijsturen op auto of blokken.
Tot slot is een hydrolische lier zowel op de klep als op het gaspedaal te doseren.
Handlieren zijn wel sterk, mits met veel overcapiciteit, maar wel onhandig in
gebruik.
Tevens "zit"je altijd met dat ding in de auto. (diefstal gevoelig)
Tip bij het lieren voorkant; doe altijd motorkap omhoog, bij breken kabel/ketting
bespaart je dit een voorruit.
Ga zelf achter een deur staan, scheelt je een dokter bezoek.
Bij lieren achterzijde; zeil omlaag, bij deuren, deze sluiten.
Zorg dat een ieder min. 10 meter verwijdert = van kabel/ketting.
Een deken over de kabel/ketting remt deze als deze breekt.
Groetjes en lier voorzichtig.
Ed. Laro 88" lightweight S11 '71 benz.
gebruik.
Tevens "zit"je altijd met dat ding in de auto. (diefstal gevoelig)
Tip bij het lieren voorkant; doe altijd motorkap omhoog, bij breken kabel/ketting
bespaart je dit een voorruit.
Ga zelf achter een deur staan, scheelt je een dokter bezoek.
Bij lieren achterzijde; zeil omlaag, bij deuren, deze sluiten.
Zorg dat een ieder min. 10 meter verwijdert = van kabel/ketting.
Een deken over de kabel/ketting remt deze als deze breekt.
Groetjes en lier voorzichtig.
Ed. Laro 88" lightweight S11 '71 benz.
Als je steeds je lierkabel goed (zonder knikken) op rolt en bij tijd en wijle er
een nieuwe op gooit kun je veilig lieren.
Verder is mijn idee dat een voorruit goedkoper is dan een nieuwe motorkap.
Ik vindt ook meteen zo (hoe moet ik me uitdrukken) beetje vreemd uitzien
als ik iemand zie lieren met de motorkap omhoog en schuilend achter de
bestuurdersdeur (en je ziet niet hoe de kabel oprolt)
En verder gewoon je verstand gebruiken veiligheid voor alles.
goedenacht
een nieuwe op gooit kun je veilig lieren.
Verder is mijn idee dat een voorruit goedkoper is dan een nieuwe motorkap.
Ik vindt ook meteen zo (hoe moet ik me uitdrukken) beetje vreemd uitzien
als ik iemand zie lieren met de motorkap omhoog en schuilend achter de
bestuurdersdeur (en je ziet niet hoe de kabel oprolt)
En verder gewoon je verstand gebruiken veiligheid voor alles.
goedenacht
Jongens,
gewoon een 7/8ste roofrack (zoals Tinkerbell heeft) en je motorkap en voorruit blijven beiden heel.
Bovendien kan je veilig buiten staan als het mooi weer is en veilig binnen zitten als het slecht weer is zonder aan zicht te verliezen.
Het nemen van normale voorzorgsmaatregelen en onderhoud beschouw ik in ieder geval als "normaal".
gewoon een 7/8ste roofrack (zoals Tinkerbell heeft) en je motorkap en voorruit blijven beiden heel.
Bovendien kan je veilig buiten staan als het mooi weer is en veilig binnen zitten als het slecht weer is zonder aan zicht te verliezen.
Het nemen van normale voorzorgsmaatregelen en onderhoud beschouw ik in ieder geval als "normaal".
Ik heb een Series III en bijna onmiddelijk een handlier gekocht type TIRFOR 3200.
Kabeldikte is schat ik 16 mm, dus geen vergelijk met die rateltjes die je in een dumpshop of bij Conrad koopt.
Nadeel is wel gewicht maar voor de rest kun je er alles mee doen en je kunt trekken en zakken tot op de mm.
Hij kan vooraan, achteraan of waar je wilt bevestigd worden.
Ze staan regelmatig op marktplaats/ebay te koop (zoek tirfor/greifzug)
Henk
Kabeldikte is schat ik 16 mm, dus geen vergelijk met die rateltjes die je in een dumpshop of bij Conrad koopt.
Nadeel is wel gewicht maar voor de rest kun je er alles mee doen en je kunt trekken en zakken tot op de mm.
Hij kan vooraan, achteraan of waar je wilt bevestigd worden.
Ze staan regelmatig op marktplaats/ebay te koop (zoek tirfor/greifzug)
Henk
Zelf gebruik ik om over korte stukken te lieren de Hy Jack. Gaat niet snel maar werkt perfect.
Frank Geerts
Frank Geerts
Hoi allemaal,
Ik volg nu al even de discussie over handlieren, ik heb zelf een handlier gehad (tirfor) en heb nu een PTO (hiertussen ook nog een tweetal electrische gehad). Ik ben van mening dat het eigenlijke punt van de discussie uit het oog verloren is, Dit neemt niet weg dat er absoluut goede ideeen zijn geopperd over welke handlieren mogelijkheden bieden en welke veiligheidseisen belangrijk zijn!
Ik denk dat bij de discussie over handlieren of electrische/hydraulische/pto we niet uit het oog moeten verliezen waarvoor je hem wil gaan gebruiken!
Er zijn namelijk veel verschillende soorten gebruik van een lier......
1- Het incidentele gebruik, waarbij vastzitten maar af en toe het geval is (enkele keren per jaar.
2- Het regelmatige geval waar bij vastzitten een kwestie van enkele keren per keer offroaden het geval is maar het offroaden wordt beperkt tot een keer of 6 per jaar.
3- Het zeer regelmatige geval dat vastzitten bij het offroaden hoort en dit offroaden met groteregelmaart wordt uitgeoefend, zeg 1 keer per maand.
4- Het altijd geval, Je zit altijd vast om dat je zo debiel bent om op plekken te gaan rijden waar anders geen hond heen zou gaan maar je vindt het zo "leuk" om vast te zitten.
Bij geval 1 en 2 lijkt mij de beste oplossing een handlier, dit is qua kosten in mijn visie in relatie tot het aantal gebruikte keren, voordeel je hoeft er niet altijd mee rond te rijden; en een electrische kan kapot gaan als hij op de auto zit en niet gebruikt word (lees niet onderhouden) en dan doet hij het dus niet die enkele keer dat je hem nodig hebt!
Bij geval 3 en 4 lijkt mij een electrische/hydraulische/pto lier de beste oplossing, omdat het gebruik in mijn visie wel in relatie staat tot deze duurdere soort.
Blijft natuurlijk een feit dat in alle gevallen, je zuinig dient om te gaan met dit zeer krachtige (gevaarlijke) stuk "speelgoed".
Dus ik zou zeggen bedenk voor jezelf tot welke soort rijde je behoort en kies je lier!
Groet Bowy
ps Ik zit inmiddels tussen fase 3 en 4 (als hij rijdt) en heb een PTO-lier die mij erg goed bevalt. Hiervoor heb ik als beginnnende offroader een tirfor gehad. Daarna een superwinch X10 en daarna een warn 8274, maar ben het meest te spreken over deze PTO, omwille van de lange kabel (150 meter , ja we hebben niet zo veel bomen in groningen..... ) en de "oneindige kracht" en redelijk eindsnelheid!
Ik volg nu al even de discussie over handlieren, ik heb zelf een handlier gehad (tirfor) en heb nu een PTO (hiertussen ook nog een tweetal electrische gehad). Ik ben van mening dat het eigenlijke punt van de discussie uit het oog verloren is, Dit neemt niet weg dat er absoluut goede ideeen zijn geopperd over welke handlieren mogelijkheden bieden en welke veiligheidseisen belangrijk zijn!
Ik denk dat bij de discussie over handlieren of electrische/hydraulische/pto we niet uit het oog moeten verliezen waarvoor je hem wil gaan gebruiken!
Er zijn namelijk veel verschillende soorten gebruik van een lier......
1- Het incidentele gebruik, waarbij vastzitten maar af en toe het geval is (enkele keren per jaar.
2- Het regelmatige geval waar bij vastzitten een kwestie van enkele keren per keer offroaden het geval is maar het offroaden wordt beperkt tot een keer of 6 per jaar.
3- Het zeer regelmatige geval dat vastzitten bij het offroaden hoort en dit offroaden met groteregelmaart wordt uitgeoefend, zeg 1 keer per maand.
4- Het altijd geval, Je zit altijd vast om dat je zo debiel bent om op plekken te gaan rijden waar anders geen hond heen zou gaan maar je vindt het zo "leuk" om vast te zitten.
Bij geval 1 en 2 lijkt mij de beste oplossing een handlier, dit is qua kosten in mijn visie in relatie tot het aantal gebruikte keren, voordeel je hoeft er niet altijd mee rond te rijden; en een electrische kan kapot gaan als hij op de auto zit en niet gebruikt word (lees niet onderhouden) en dan doet hij het dus niet die enkele keer dat je hem nodig hebt!
Bij geval 3 en 4 lijkt mij een electrische/hydraulische/pto lier de beste oplossing, omdat het gebruik in mijn visie wel in relatie staat tot deze duurdere soort.
Blijft natuurlijk een feit dat in alle gevallen, je zuinig dient om te gaan met dit zeer krachtige (gevaarlijke) stuk "speelgoed".
Dus ik zou zeggen bedenk voor jezelf tot welke soort rijde je behoort en kies je lier!
Groet Bowy
ps Ik zit inmiddels tussen fase 3 en 4 (als hij rijdt) en heb een PTO-lier die mij erg goed bevalt. Hiervoor heb ik als beginnnende offroader een tirfor gehad. Daarna een superwinch X10 en daarna een warn 8274, maar ben het meest te spreken over deze PTO, omwille van de lange kabel (150 meter , ja we hebben niet zo veel bomen in groningen..... ) en de "oneindige kracht" en redelijk eindsnelheid!
Mag ik iedereen bedanken voor zijn inbreng.
Ik ga toch voor een handlier en wel om de multifunctionele inzet hiervan.
Wij gaan ongeveer 1x per maand off-road( de recreatieve, ja aankomende zondag met de tukkersrit), waarbij het niet zaligmakend is om vast te komen zitten.
Tevens vindt ik het prijsverschil en het onderhoud zodanig dat het geen moeilijke keus meer is.
Nogmaals hartelijke dank.
Michel
P.S. Nog een vraag. Waarom 3 of 4 keer het gewicht van de auto als "trekgewicht". Ik kan mee dit nog voorstellen bij een kabel.
Ik ga toch voor een handlier en wel om de multifunctionele inzet hiervan.
Wij gaan ongeveer 1x per maand off-road( de recreatieve, ja aankomende zondag met de tukkersrit), waarbij het niet zaligmakend is om vast te komen zitten.
Tevens vindt ik het prijsverschil en het onderhoud zodanig dat het geen moeilijke keus meer is.
Nogmaals hartelijke dank.
Michel
P.S. Nog een vraag. Waarom 3 of 4 keer het gewicht van de auto als "trekgewicht". Ik kan mee dit nog voorstellen bij een kabel.
Hoi michel ,
Dit maximale gewicht heeft te maken met het gewicht van de auto + accesoires + inzittenden + die 1m2 modder die ervoor ligt + de zuigende werking van de modder waar hij in staat.......
Groet bowy
Dit maximale gewicht heeft te maken met het gewicht van de auto + accesoires + inzittenden + die 1m2 modder die ervoor ligt + de zuigende werking van de modder waar hij in staat.......
Groet bowy
Ik heb eens zo'n goedkoop ratel-handliertje gekocht voor 45 euro, ik meen 2 ton bij dubbele kabel. Toen ik nog een Suzuki SJ had, kon je jezelf er mee uit de penarie krijgen, maar zelfs bij ee autotje van 850kg was het echt zwaar werk, en was je zo een half uur aan 't klooien (ook omdat de takel maar 3,5m kabel had). Een Tifor is wel een iets ander verhaald (langere kabel of ketting en waarschijnlijk meer kracht), maar ff je vastgereden 110 van 2200kg uit de blubber lieren is er denk ik niet bij, wel een goede manier om aan je conditie te werken. Er is ook nog een zware ratel-uitvoering in de US verkrijgbaar.
gr. Chris
110 met 4-tons Ramsey
gr. Chris
110 met 4-tons Ramsey
Ik trek met mijn tirfor zonder problemen coniferen uit de grond die een diameter hebben van een 20 tal cm en meer: het gaat alleen wat langzaam.
Ik heb ook een tractor van 50 pk die ze er echter niet uit krijgt getrokken.
enigste negatieve punt bij een tirfor is dat de kabel 100% in orde moet zijn want anders stropt het mechanisme
Henk
Ik heb ook een tractor van 50 pk die ze er echter niet uit krijgt getrokken.
enigste negatieve punt bij een tirfor is dat de kabel 100% in orde moet zijn want anders stropt het mechanisme
Henk
Een handlier is leuk om er bij te hebben, de mijne gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar als takel. In het terrein is ie helemaal niet fijn, zwaar geklooi etc. Als je auto op z'n kant gaat is het wel handig als je er eentje hebt. Sinds ik een difflock heb gebruik ik bijna nooit meer de eletrische lier, laat staan de hand winch.
Groeten,
Marco
Groeten,
Marco
hallo marco
ik ben en wil ook een extra difflock maar hoe duur is dat grapje?
en tot hoevere is dat zelf te doen??????
ernst-jan
ik ben en wil ook een extra difflock maar hoe duur is dat grapje?
en tot hoevere is dat zelf te doen??????
ernst-jan