kachel SIII in SIIa

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
paul

kachel SIII in SIIa

Bericht door paul »

Hallo allemaal,

Ik heb een kachel van een series III, een vierkante dus met een aanjager die er los bij zit.
Uiteraard moet er in een series IIa een ronde kachel.Heeft iemand al eens zo'n kachel in zijn laro IIa gebouwd en zoja hoe dan precies? waar komt de kachel en waar de aanjager en welke verbindingsstukken heb je nodig?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Paul
Aad Koene

Re: kachel SIII in SIIa

Bericht door Aad Koene »

Beste Paul,

Als het een platte rechthoekige is met 2 klepjes aan de zijkanten is het een Smith heather, de ventilator zit midden op de achterkant gebouwd.
Als het een Smith is dan is het geen specifieke Series III kachel, de laatste Series IIa en de Lightweights (deze in 24 vollt) zijn er ook mee uitgerust.
Ik heb ook een Smith in mijn Series IIa zitten.
Ik weet niet waar je woont maar in Zoetermeer ben je altijd welkom, wel even een e-mailtje sturen voor het adres (klik op mijn naam bovenaan deze posting)

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Bowy

Bericht door Bowy »

Hoi Aad,

Woon jij in zoetermeer.... dat had ik nog even gemist......

Dan woon jij wel asociaal dicht bij Ron B ik bedoel die woont meer in zoetermeer dan in B&R. HEt is niet eerlijk ik moet altijd 250 km heen en weer terug rijden voor Ron!!!

Groet Bowy

ps misschien toch eens overleggen of ik afstandskorting krijg........
Dennis

Bericht door Dennis »

Als eerste moet ik je zeggen dat ik het zelf nog niet gedaan heb, maar aangezien ik zowel een s2a, als een s3 heb kan ik je wel vertellen hoe e.e.a. geplaatst moet worden.
De kachel en aanjager moet aan de passagierskant geplaatst worden.
Ze zitten beiden op de voetenbak geplaatst, waarbij de aanjager z'n lucht aanzuigt uit een gat met rooster, en rubber manchet in het spatbord.De kachelunit heeft z'n uitstroomopening via een gat in het schutbord. Aangezien een s3 een ander dashbord heeft als een s2a, zal je hier zelf verder moeten hobby-en om jou voorruit verwarmings openingen en interieurverwarming er op aan te sluiten, en te kunnen regelen. Kijk wel uit dat je de juiste aanjager hebt, want LHD, en RHD zijn verschillend. Ook heb je andere kachelslangen, en pijpen nodig.
Als je de kachel van binnenuit wil kunnen bedienen is ook een regelklep (nieuw vrij prijzig) en een bedienunit nodig (de laatste kun je ook zelf fabriceren met een oude chockeknop).
Ik mail je wel de bladen uit het onderdelen boek, dat verduidelijkt ook een hoop. Gun me wel even tijd, want ik moet het nog inscannen.

Dennis Berretty.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Bowy,

Zo zie je maar weer, als je de postings goed leest mis je niks.
Ik woon inderdaad (binnendoor) niet al te ver van Ron Bolleboom af, gelukkig wel.

Wat die afstand betreft, ja, als er een terreinrit in hget noorden is moeten wij ze rijden en heb jij een thuiswedstrijd.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Plaats reactie