te hoog toeretal

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
frank

te hoog toeretal

Bericht door frank »

ik heb een 300Tdi uit een defender in een RR classic gebouwd met disco aoutomaat en BW tussenbak(van rr 3.9 v-8) en ik zoek ook een manier om de motor wat makelijker een caravan te laten trekken(GROTERE INTERCOOLER, HOGERE TURBODRUK??)
Ook ik draai ook teveel toeren inverhouding TOT een disco 300Tdi+automaat(+/- 600 t/min teveel door de BWbak) wwet iemand hier een oplossing voor??? grotere intercooler en een ander highgearing tandwieL??

voorbeeld toerental mijn auto en disco:

80 km/h 2400rpm 1750rpm
100km/h 3000rpm 2350rpm
120km/h 3500rpm 2750rpm

ik heb normale maat banden(215/80/16) en de snelheid op de snelheidsmeter is correct i.v.m. andere auto's

(de borgwarner bak had ik gekocht ivm z'n betrouwbaarheid en minder geluid)

WIE O WIE WEET EEN OPLOSSING
wilberth

Re: te hoog toeretal

Bericht door wilberth »

Hoe zit dat eigenlijk met de koppelkromme van zo'n Tdi. Als dit een motor is met een relatief grote koppelstijging bij dalend toerental dan kan het best zijn dat je caravan ook lol heeft van een verlaging in toeren (dan zou het maximaal vermogen van deze motor dus bij een lager toerental te voorschijn moeten komen, dus bv. max vermogen bij 2500-2800 rpm. ipv de nu benodigde 3000 plus toeren) Veel moderne motoren moeten echter juist toeren maken om iets van koppel te hebben dus dan kun je juist het omgekeerde effect verwachten.

Ikke geen idee, ben oldtimer rijder, 120 is dus sowieso zoiets als warp-speed 5 voor mij. Ben wel erg benieuwd naar het antwoord.

Groet, Wilberth
theo

Re: te hoog toeretal

Bericht door theo »

hallo frank,

is het misschien zo dat jouw koppelomvormer te veel slip heeft?
is deze getest voordat jij hem inbouwde of heb jij met die disco gereden voordat je die bak eruit geplukt hebt en was toen alles goed.was die discovery automaat voorheen aan een v8 of aan een tdi gekoppeld.zit misschien ook nog weer verschil in?
heb trouwens geen idee of die tussenbak misschien een andere overbrenging heeft in de hoge gearing.
dat weet vast wel iemand hier.
trouwens een 300tdi moet toch makkelijk een caravan trekken.waarom wil je meer power? ik denk dat het eerder belangrijk is om een grotere oliekoeler op die automaatbak te zetten als je veelvulding zware karren of caravans door de bergen wilt sleuren.

groetn uut grunn, theo
frank

Re: te hoog toeretal

Bericht door frank »

ik heb uitgezocht dat er een vverschil is in high gearing bij een BW-tussenbak en een landrover tussenbak de 1e is10206: de 2e is 1.222:1
de bak komt van een disco 300Tdi en de koppelomvormer is niet getest maar hoe kom ik daar achter?

v.w.b. de koppelkromme het max koppel wordt al bij 1800t/min bereikt het zou dus voldoende moeten zijn om 80 km/h te kunnen rijden
alleen de motor komt uit een defender en deze heeft ruim 50nm minder dan een disco met automaat(250nm tegen 300nm) en ook 11 pk minder als een disco 300tdi automaat dit alles om het feit dat een automaat wat meer vermogensverlies oplevert.

ik hoop dat er nog meer reacties komen v.w.b. het tunen van een 300 Tdi
theo

Re: te hoog toeretal

Bericht door theo »

als er ergens slip in het geheel zit moet je dat volgens mij kunnen horen als je op constante snelheid rijdt en ineens behoorlijk gas geeft (geen kickdown!).Het moet dan niet zijn dat je motor eerst enorm veel toeren gaat draaien voor dat het geheel al slippende aan het versnellen gaat. hij moet vrij direkt reageren.

Ik heb eigenlijk te weinig ervaring met automaten maar er zijn beslist expert op dat gebied.heb je al uitgerekend wat dat verschil in tussenbak overbrenging jou bij kruisnelheid scheelt dan wel opbrengt?
ik zal binnenkort even kijken of ik wat vinden kan over disco tdi's met automaat wat betreft de overbrengingen. dan heb je wat vergelijkings materiaal.

groeten, theo
RICHARD

Re: te hoog toeretal

Bericht door RICHARD »

Probeer de Meteor in Weesp eens die heeft hier veel ervaring mee.

succes Richard.
erick

Re: te hoog toeretal

Bericht door erick »

Hee die frank,,,
rij zelf met een 110 6.2 V8 diesel
met een ZF automaat van een rangerover inc een borg&warner tussenbak
heb een tijd geleden ook vanallerlij problems gehad met mijn bakkie
ben toen heel goed geholpen door die jongens in venendaal
autotransmission.nl
misschien kan je aldaar eens vragen,ze hebben iniedergeval de know how!!
groet
Erick
Bowy

Re: te hoog toeretal

Bericht door Bowy »

Hee Erick,

Een 6,2 V8 Diesel, dat is monsterachtig!!! Vertel eens wat meer als je wilt?
Ben erg benieuwd wat voor motor, pk's en waar te bewonderen.

Groet Bowy

Ps Ik wil ook een V8 , dan zit ik de hele dag in mijn auto naar het geluid van dat monster te luisteren!!!
theo

Re: te hoog toeretal

Bericht door theo »

hee die bowy!

Coastal engineerings in engeland en samurai motors eveneens in engeland jevert al jaren deze conversies.
set bestaat uit alles wat je nodig hebt voor de ombouw.
wordt ook wel gecombineerd met de gewone schakelbak en met overdrive.dan nog een paar "lange" diffs van een rangerover en je cruised met een paar toeren met een fijne snelheid rond.

alle info over de GM Detroit 6.2 V8 diesel vind je op:
www.62-65-dieselpage.com

naar mijn weten heeft de 6.2 v8d 135 pk bij 3600 toeren
zijn hoogste koppel geeft ie af bij 1800 toeren maar ik weet niet precies hoeveel.
de motoren werden gebruikt in de chevrolet blazer k5,de gm pickups en zelfs in de eerste hummers (deze hummer had een 150 pk uitvoering) later zijn alle 6.2 diesels vervangen door een 6.5 L met of zonder turbo (voor de 6.2 d zijn ook turbosets te krijgen van 'Banks' dan heb je ongeveer 180 pk)

groetjes, theo
theo

Re: te hoog toeretal

Bericht door theo »

frank,

als ik die toeren zo bekijk die jij opgeeft en ik ga even rekenen dan lijkt het er bijna op dat iemand in het verleden er stiekem 4.70:1 differentieelen in gezet heeft.misschien om als puur terreinspeeltje wat meer power te hebben,wie weet.

reken maar uit: bij 120 3500 rpm?
3500 delen door 4.7(diff gebruikt in series laro) en dan vermenigvuldigen met 3.54(standaard range diff.) geeft precies die 2650 rpm...

het lijkt mij aan de andere kant wel erg onwaarschijnlijk maar goed het was maar een gedachte.
heb trouwens even nagekeken over overbrengings verhoudingen bij disco automaat v8
1e 2.480:1
2e 1.480:1
3e 1.000:1
4e 0.728:1
R 2.086:1
tussenbak LT230T
hoge gearing 1.22:1
lage gearing 3.320:1
v1000 getal met jouw banden komt op 23.36
dus de snelheid vermenigvuldigen met dit getal geeft de toeren aan die jouw auto ongeveer zou moeten draaien.(draait nu dus
teveel ,maar dat had je al aangegeven)

de 5 handschakel bak dieselmodellen LT77
1e 3.692:1
2e 2.132:1
3e 1.397:1
4e 1.000:1
5e 0.770:1
R 3.429:1
tussenbak idem als v8 automaat
heb verders geen idee wat voor merk deze tussenbak is en wat de overbrenging van die andere tussenbak is.ik denk dat het niet zo heel veel zal verschillen
v1000 getal met jouw banden komt op 24,67 voor deze versie

ga ik met 4.70:1 diffs rekenen kom ik op respectievelijk 30,98 voor de v8 autom. en 29,67 voor de diesel 5 bak handgesch.
dit komt erg overeen met de toeren die jij opgaf,vandaar dat het idee met die differentielen door mijn hoofd spookte.

succes, theo
erick

Re: te hoog toeretal

Bericht door erick »

Hee daar,,
laat ik nou zo'n vroege militaire 150pk versie hebben!! :-}}}}}}}}}}
theo

Re: te hoog toeretal

Bericht door theo »

hee erick geluksvogel! ha ha!
verder geen problemen met de motor gehad? heb wel vernomen dat de brandstofpompen enigzins storingsgevoelig zijn maar een extra filter tussenbouwen kan enorm helpen.

theo
Aad Koene

Re: te hoog toeretal

Bericht door Aad Koene »

Theo,

Dit zijn toch wel opmerkelijk lage pk`s voor zulke grote motoren.
Mijn KIA Sportage heeft een 2,0 ltr DOHC motor en levert voor een derde van de inhoud maar liefst 132 Pk met een brandstof verbruik van 1 op 8.

Misschien moeten we eens kijken of daar geen conversie voor te maken is.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
erick

Re: te hoog toeretal

Bericht door erick »

denk toch dat mijn koppel ietwat groter is hoor!
wil je KIA nog wel es 2000kg door het losse zand zien trekken!!!
KIA conversies lijken me niks
erick

Re: te hoog toeretal

Bericht door erick »

tja tis bij mij natuurlijk wel ff anders dan orgineel
d'r zit nu een mann fijn filter en grof filter op
verder loopt ie als een treintje
ter indicatie kwa toerental:
2400rpm=140kmh
Aad Koene

Re: Koppel overzicht

Bericht door Aad Koene »

Erick (en uiteraard voor alle geinteresserden),

Ik heb even een overzichtje gemaakt met betrekking tot de koppel van de verschillende typen:

Range Rover 4,4 440Nm bij 3500 toeren
Range Rover 3,0 390Nm bij 3500 toeren
Discovery V8 340Nm bij 3500 toeren
Discovery Td5 315Nm bij 3500 toeren
Defender Td5 300Nm bij 3500 toeren
Freelander Td4 260Nm bij 2000 toeren
Freelander 2,5i 240Nm bij 2000 toeren
KIA Sportage 2,0i 175Nm bij 2000 toeren
Freelander 1,8 165Nm bij 2000 toeren

(gegevens ontleent aan 4x4site.nl)

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Jan

Re: Koppel overzicht

Bericht door Jan »

Nou, in de techn. geg. van mijn Defender TD-5 staat vermeld: 300Nm. bij 1850 tpm.
En deze waarde zie je overal opduiken. Hij levert wel z'n max. verm. (122PK) bij ong. 4200 tpm.
Groet.
Dennis

Re: Koppel overzicht

Bericht door Dennis »

Omdat die van mij toch altijd vergeten wordt:

101 fc V8 261,9 Nm bij 2500 omw/min
Totale reductie in 1e versnelling laag: 75,0:1 (geen typfout)

Dennis B.
Aad Koene

Re: Koppel overzicht

Bericht door Aad Koene »

Sorry Dennis,

Ik was je niet vergeten maar in het overzicht van 4x4site.nl staan geen Series Land Rovers meer bij, die van mij (S2a) dus ook niet.
Overigens weet ik niet wat de koppel van mijn Tinkerbell is????

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Arnold

Re: Koppel overzicht

Bericht door Arnold »

Koppel overzicht

Heb je interesse in een verhoogd koppel/hoger aantal pk's en lager brandstofverbruik? (Gaat niet samen-maar wel individueel....)
moet je effe op www.rica.nl kijken.

Discovery Td5
TECHNICAL SPECIFICATIONS POWER OPTIONS
Standard Power 102 kW / 138 pk
Torque 300nm /1950 rpm

POWER 121 kW / 165 hp
TORQUE 355 Nm / 1950 rpm

Net 1200km gereden met een totaal gewicht van 4000 kilo (inclusief auto op aanhangwagen + automaat) 1 op 8 gemiddeld!!!!

Kost je wel een beetje (1000 EURO)
Plaats reactie