Laatst heb ik de tanks van mijn ex-leger 88" verwijderd.
Toen heb ik ook een brandstofleiding losgehaald, ik dacht altijd dat diesel wit/blauw kleurig was. Maar wat hier uit stroomde was meer geel. En om eerlijk te zeggen het ruikt ook niet heel sterk naar diesel. Daar in tegen kan je er wel op rijden.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
En nee het is geen pis want dan ruikt je en daar rijden landy's niet op toch
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
lightweight 88 ex leger 2.25D
Aan diesel word een kleurtje toegevoegd. Dit is om later te bepalen of er accijns over betaald zijn, je hebt ook het veel goedkopere rode diesel welke speciaal voor landbouwvoertuigen is, de belasting hierover is veel lager. Enkelt deze mag je niet gebruiken voor je landrover.
De diesel welke de nederlandse landmacht gebruikt, is waarschijnlijk blance diesel. Daar word (zeer waarschijnlijk) geen belasting over betaalt en zit dan ook geen herkennigskleurtje aan.
Volgens mij noemen ze legerdiesel ook wel Kerosine of kero.
Nou, ik zou er niet vanuit gaan dat kerosine hetzelfde is dan diesel, m.i. is kerosine gezuiverde petroleum en geen diesel. wat misschien wel kan is dat de diesel wat lang in de tank heeft gezeten en daardoor niet meer zo sterk geurt.
Het verhaal van de kleurtjes klopt uiteraard maar misschien voegt de landmacht wel een ander kleurtje toe
Iemand vertelde me laatst over conserveer vloeistof/diesel. Kan dat het niet zijn? Dat schijnen ze erin gedaan te hebben om de leidingen goed te houden. Iemand een idee wat voor kleur dat is ?
Kan het zijn dat het bio-diesel is? Deze wordt b.v. in Duitsland aangeboden voor een betere prijs om het gebruik ervan te stimuleren (is veel minder vervuilend). Het heeft een totaal andere geur als diesel maar de kleur heb ik nooit opgelet. Je kan ook niet iedere dieselauto erop laten lopen (navraag dealer) en je hebt iets minder vermogen. In Nederland wil men dit ook gaan invoeren. Mocht het geen bio-diesel zijn dan is het toch pis (rookt veel meer).
Diesel is in Nederland verkrijgbaar in 4 kleuren;
- kleurloos/heel licht geel = normale handelsdiesel uit de pomp
- lichtgroen = handelsdiesel uit de pomp
- rood = laag tarief diesel voor landbouw en scheepvaart
- lichtblauw = ook wel HBO1 genoemd, dient om op te stoken
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Dan zal het wel gewone diesel zijn. Ondanks dat het niet naar diesel uit de pomp ruikt. Een vriend van me stond ernaast met zijn diesel, toen hebben we even vergelijken maar zijn diesel uit de pomp ruikt echt wel anders. En pis is het niet want dat ruik je echt wel. En de motor heeft gelopen en liep veel te mooi. Zou wel lekker goedkoop lopen dan als die daadwerkelijk op pis rijd
Hee martijn , dan moet je wel iemand vinden, die maar blijft zeiken...... (ik heb zo'n vriendin gehad..... ) maar ja ik rijdt op gas dus met de nadruk op GEHAD!
Op gas gaat ook best als je een vriendin hebt die altijd als een varken zit te ruften, met biogas zijn al eerder goede resultaten behaald. Gelukkig blijft de kleur van regen hier nog altijd het zelfde. Het is weer zondag!!!
Henk. (Aad bedankt voor de diesel info, Kunnen we allemaal weer wat van leren.
Martijn, Ik heb gehoord dat het leger de landrovers die de domeinen verkoopt, jaren geleden in de conservatie zijn gedaan. Daarbij is aan de diesel en de tanks een soort tectyl tegevoegd. Kijk maar eens in het filter in de vulpijp van de tank en de aanzuigfiltertjes in de tanks. Bij mij zaten die dicht van de taaie dikke bruine troep Grts Louis
Zit waarschijnlijk een kern van waarheid in. Daarom zijn er ook zoveel ex-leger dieseltjes die verschrikkelijk roken. Brandstof pomp versleten door de minder goed smerende niet-diesel, heb dit spul inderdaad kerosinen horen noemen.
Voor de rest is er dan vaak weinig mis mee omdat de heren militairen dan gewoon met de volgende begonnen.
Oude diesel heeft echter ook minder geur en kleur wil dan wel eens gelig worden. DAt doet oude benzine trouwens ook. Dus als zo'n benzine monster na 1 tot enkele jaren stilstaan niet wil starten dan eerst eens nieuwe benzine proberen. Want dat goedje brand zoals het stinkt, geurloze benzine is dus vrij waardeloos.
(heb dit nog nooit met oude diesel gemerkt, die lijkt het alktijd wel te doen)