nog steeds koud

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
theo

nog steeds koud

Bericht door theo »

Een ieder bedankt voor alle goede tips, ja mijn thermostaat lijkt goed er komt warme lucht uit de daartoebestemde openingen (er komt trouwens meer koude uit de daartoe niet bestemde = die klephandels in het dashb.) Na enige informatie te hebben ingewonnen blijkt dat de afstand het criterium is, m.i. ie 10 km gewoonweg te kort om een CSW 110 van min 5 naar een fatsoenlijke temperatuur te brengen (de most stunning advice was wel om flink om te rijden zodat dan het wel warm zou worden). Over de standkachels blijken er nogal wat haken en ogen aan de montage in een TD5 te zitten, blijkbaar is de doorstroomcapaciteit van deze motor dusdanig problematisch dat volgens een eigenaar hij bijna onmiddelijk afslaat (het pompje wordt te warm), hij doet het wel onder het rijden. Een luchtverwarmer kan wel, maar dan moet je gezien de korte rijtijd wel een dubbele accu monteren en een andere dynamo (bovendien voldoet een hetelucht kacheltje op 220V dan evenzo). Het hele gebeuren kost nieuw zo rond de 1750,- euro dus ik aarzel en krijg er kippevel van (begin er al aan te wennen). Ik wist dat jongensdromen nat waren (verassend je eerste regenbui in een defender), maar dat ze ook zo koud waren.........................
110

Re: nog steeds koud

Bericht door 110 »

Er worden toch "gewoon" standkachels in Td 5's gebouwd ?
Bel eens met Roel Baaij in Schagen, hij heeft vast wel tips voor je !

Succes
Eric

Re: nog steeds koud

Bericht door Eric »

Wij hebben onlangs in onze series IIA 109"stawag uit 1965 een heteluchtkachel van Eberspaecher ingebouwd. Gekocht voor 250 euro bij Van Dam. Wel op benzine (maar dat kwam mooi uit in ons geval) en op 24 volt (dus daar is een omvormertje voor aangeschaft. Hij heeft ook diesel liggen. Tweedehands heb ik trouwens ook diesel, 12 volt op marktplaats voorbij zien komen. Kun je ook eens naar informeren bij watersportwinkels....ze zitten ook regelmatig in zeiljachten.

Wij zijn zelf enorm tevreden, ongelooflijk wat een warmte dat ding levert. Na een kilometer of twee rijden kan ie eigenlijk al weer uit, dan heeft ie de ruimte al lekker opgewarmd.

Als het in mijn series II lukt, moet het toch ook in een Defender lukken????
Een standkachel misschien niet....als het overigens inderdaad gaat om het sneller op temperatuur krijgen van de motor kun je ook eens denken aan een preheater-kit van Kenlowe....die zijn een stuk goedkoper en passen volgens mij op echt ELKE auto, een klein blokje (15 cm x 10 cm x 10cm) met een 220 volt aansluiting. Blokje plaats je in het koelsysteem (slang doorknippen, erop schuiven, slangeklemmetjes en klaar), verlengsnoertje van je auto naar stopcontact, timertje ertussen. Terwijl jij je staat te scheren is je koelwater al lekker aan het opwarmen. Rij je weg met warme lucht uit het kachelsysteem en een warme motor....

Is dat niet wat?
Frank

Re: nog steeds koud

Bericht door Frank »

De rubbers in je ventilatiekleppen zullen wel los liggen zodat deze niet meer afsluiten .Hierdoor zal er wel een berg koude lucht naar binnen komen en verklaart ook je waterlekkage want een 110 CSW TD5 moet absoluut waterdicht zijn.
De enigste goede manier is om nieuwe rubbers te monteren die gemodificeerd zijn en een betere plaklaag hebben mits goed gemonteerd krijg je gegarandeerd een wind- en waterdichte afsluiting van je ventilatiekleppen.
Yuri

Re: nog steeds koud

Bericht door Yuri »

ja, ik de koudere delen van de wereld zijn dit soort verwarmingkjes heel gewoon.

Eric, waar koop je deze die jij beschrijft?
en wat kosten ze ongeveer?

ik weet zelfs van verwarmingsmatten voor onder je accu want bij -30C heb je anders erg weinig capaciteit over...

Yuri
SIII 109D
huub

Re: nog steeds koud

Bericht door huub »

Kinkt niet echt aannemelijk, ik ken mensen die wel een goed werkende, zelf ingebouwde Webasto thermotop C in hun td5 hebben zitten.(Jeroen Smeenge)

Het hele gebeuren kost in Duitsland op ebay, nieuw te koop zo rond de 800,- euro dus............ aarzel niet en krijg geen kippevel.

Voor mijn tweedehandsje + wat slangen en spulletjes, was ik voor 300 Euro klaar......
Anneke

Re: nog steeds koud

Bericht door Anneke »

De aloude truuk om een deken op te hangen achter je stoelen werkt ook nog steeds. Dan hoef je niet de hele achterbak mee te verwarmen en wordt het sneller warm voorin. De kleprubbertjes goed dichtmaken lijkt me ook een hele nuttig tip.
Aad

Re: nog steeds koud

Bericht door Aad »

Kenlowe hotstart bij o.a. LR market (zie deze site, bedrijven buitenland) ongeveer 160 pound (Dit kost het bij de meeste bedrijven).

Ik heb er een gekocht in oktober voor 100 pound (ongeveer 150 euro) voor de complete set met bevestiging, slangen en beschrijving bij een bedrijf in Engeland (advertentie LRO). Het was een aanbieding vanuit een partij die niet was afgenomen. Ik heb het per E-mail en credit card besteld. Dus voor niet te veel geld heb je een oplossing.
Jan

Re: nog steeds koud

Bericht door Jan »

Ja, dat is natuurlijk wel leuk als je thuis zit. En als je ergens geparkeerd staat? Een verlengsnoertje van een paar kilometer zeker?
Bowy

Re: nog steeds koud

Bericht door Bowy »

Wij verhuren verlengsnoeren hoor.... en ook aggregaten trouwens, diesel en benzine........




Groetjes Bowy
Yuri

Re: nog steeds koud

Bericht door Yuri »

toch is dit zeer gebruikelijk. alle autos' rijden dan met een stekkertje die uit hun gril hangt. thuis en op je werk kan je hem dan inpluggen. midden in een stad zal het dan wel wat moeilijk worden....
Aad

Re: nog steeds koud

Bericht door Aad »

Wat dacht je van het te combineren met een tweede accu, omvormer en acculader. Volgens mij zijn deze componenten tegenwoordig redelijk betaalbaar kun je een leuk alternatief systeem samenstellen. Zo kan je thuis, maar ook elder altijd je motor verwarmen.

Any comments?

:-)
jan s

Re: nog steeds koud

Bericht door jan s »

hoi eric,

dat klinkt als een leuk ding. heb zelf een 109 series III waarin het ook net aangenaam is te krijgen, na lang rijden. kun je iets meer vertellen hoe en waar zo'n ding gemonteert wordt. blaast ie de hetelucht rechtstreeks de auto in of gaat het via de narmale verwarmings openingen heb je mischien een type nummer. kan ik op de website van eberspacher mischien iets meer vinden.
was het veel werk hem te monteren en instaleren?

bedankt alvast
gegroet jan
Eric

Re: nog steeds koud

Bericht door Eric »

Hoi Jan,

Je hebt in grote lijnen dus drie systemen:
1. de echte onvervalste standkachel. Dat is een klein brandertje die brandstof uit je tank haalt en je koelwater verwarmt. De warme lucht komt dan via je normale kachelsysteem. In een series landrover werkt dat voor het op temperatuur brengen van de motor en het ontwasemen van de voorruit prima, maar het interieur zal nog steeds niet onwijs warm worden (vanwege de zwakke aanjager)
2. de Kenlowe hotstart. Zelfde als bovenstaande, maar dan electrisch op 220 volt. Veel eenvoudiger te installeren, verder zelfde voor- en nadelen. Met als extra nadeel (inderdaad) dat je wel 220 vlot in de buurt moet hebben.
3. de luchtverwarmer (eberspaecher, webasto). Dat is wat ik in de series IIA 109 stawag heb ingebouwd. Het ding haalt brandstof uit de tank en trekt lucht van buiten (of van binnen, net waar je de opening aanlegt) en stuwt warme lucht (en dan bedoel echt FLINK warm) de wagen in. Met slangen kun je het naar interessante plekken leiden. Maar ik merkte dat het eigenlijk niet nodig was de uitlaatslang verder naar voren te verleggen, de auto is echt binnen de kortste keren warm. Maar de motor natuurlijk nog steeds niet, het werk daar onafhankelijk van. Ik heb het ding ingebouwd in het gereedschapskistje onder de linker achterbank (net achter het linker achterwiel). Dat paste eigenlijk net niet, maar met wat creativiteit is het gelukt. Je ziet nu alleen vlak bij het linker achterruitje een zwarte slang en verder zie je er helemaal niets van. Ik vond het inbouwen nog wel een klus, maar vooral omdat ik het netjes wilde doen (zonder dat het uiterlijk van de auto veranderd werd) en vooral ook veilig (je speelt wel met benzineleidinkjes, 24 volt enzovoort). Ik heb ding gekocht voor 250 euro bij Van Dam in Rhenen. Dan kwam er nog een omvormer (van 12 volt naar 24 volt) bij van 90 euro. Verder eigenlijk weinig extra kosten (wat electiriciteitskabel en benzineleiding). Je mag gerust een keer komen kijken hoor (in Houten)!!!!

Groet'n, Eric jan s schreef:
>
> hoi eric,
>
> dat klinkt als een leuk ding. heb zelf een 109 series III
> waarin het ook net aangenaam is te krijgen, na lang rijden.
> kun je iets meer vertellen hoe en waar zo'n ding gemonteert
> wordt. blaast ie de hetelucht rechtstreeks de auto in of gaat
> het via de narmale verwarmings openingen heb je mischien een
> type nummer. kan ik op de website van eberspacher mischien
> iets meer vinden.
> was het veel werk hem te monteren en instaleren?
>
> bedankt alvast
> gegroet jan
huub

Re: nog steeds koud

Bericht door huub »

klinkt interessant, maar ik heb voor Wilma nog een Kenlow liggen, is 3000 Watt, dan ga ik die tweede accu leegtrekken met zo'n 300 Ampere (omvormer heeft geen 100% rendement) De hiervoor aan te schaffen omvormer, van 12 naar 240 Volt is duurder als een splinternieuwe ingebouwde Webasto.....
Dus kenlow op 240 volt, tevens acculader installeren die je accu bijlaadt en de ventilator voor de interieurverwarming van prik voorziet en tevens een startonderbreking aktiveert die voorkomt dat je gaat rijden met de stekker er nog in.
Dat is wat ik/we in Wilma's 90 ga knutselen.
Aad

Re: nog steeds koud

Bericht door Aad »

Wat ook nog wel eens wil helpen is ontluchten.
Dat had ik zelf ook al 3 keer gedaan maar bij Lr gaat dat net effe anders.

Auto een hele steile helling oprijden (neus omhoog) dan laten afkoelen en vervolgens de plastic ontluchtingsdop losdraaien.

Eigenlijk net als de cv thuis, ontluchten op het hoogste punt.

Heeft bij mij prima geholpen.

(tip van een ex Lr monteur, die deden dat ook zo)

sterkte

Aad
Aad

Re: Kenlowe

Bericht door Aad »

Beste Huub,

Over dat verhaal van de ventilator ben ik geïnteresseerd. Kun je mij iets meer vertellen over de componenten en installatie? Ik heb nu alleen de Kenlowe en wil ook het complete systeem installeren. De acculader is voor de extra ventilator voor het interieur mag ik aannemen.

Is het mogelijk om de bestaande kachelmotor te gebruiken en deze via een schakeling/tijdklok te gebruiken? Scheelt weer spullen.

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Vriendelijke groet,

Adriaan
Aad

Re: nog steeds koud

Bericht door Aad »

Waar tik je zo'n tweedehandsje op de kop?
110

Re: nog steeds koud

Bericht door 110 »

Wat ook nog een idee is, is het bijplaatsen van een extra verwarmings radiator.
In de mariniers 110 is zo'n radiator al geplaatst, en samen met de standkachel is het dan mogelijk om de auto voor te verwarmen (de motor EN het interieur). En is het mogelijk om tijdens het rijden, met of zonder werkende standkachel, meer warmte in de auto te krijgen.

De extra radiator is geplaatst in het koelwatercircuit en heeft een eigen ventilator die los in te schakelen is.

Bij de bekende R. B. te B. en R. liggen er nog een paar uit oude 110's liggen.


Succes
sake tepsma

Re: nog steeds koud

Bericht door sake tepsma »

in de LRE van jan 2003 staan advertenties van tussenschotten, kun ze zelf ook laten (na) maken
Sake
Plaats reactie