Laten stralen chassis

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bowy

Laten stralen chassis

Bericht door Bowy »

Hoi

Ik ga binnenkort mijn nieuwe gebruikte chassis ophalen. En vroeg me af wat het kost om dit te laten stralen, hierna gaat het lassen voor de aanpassingen denk ik makkelijk, niet de hele tijd brandende tectyl om mij heen.

Iemand ervaring ??

Groet Bowy
Rikkers

Re: Laten stralen chassis

Bericht door Rikkers »

Hallo,

niet met een chassis bowy wel met een schutbord. Koste mij toen 65 gulden.
Probleem is dat men met stralen geen tectyl of andere rubbersoorten kunnen verwijderen. Ik heb wel mensen gehoord die het chassis in een zuurbad hebben laten zakken.

Pierre
Bowy

Bericht door Bowy »

Dat van die tectyl das mooi klote want dit chassis zit er vrij dik in. Dan moet ik op zoek naar een andere oplossing.

Iemand suggesties hoe je het makkelijks tectyl eraf krijgt???? snel ???

Groet Bowy
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Beste Bowy,

Het verwijderen van de oude teer/tectyl laag gaat het snelst door het frame in de brand te steken, maar dit heeft weer het nadeel dat het een milieuramp veroorzaakt en dat het frame daarna onbruikbaar is geworden doordat het krom trekt van de warmte.
De ouderwetse manier met een plamuurmes en staalborstels (al dan niet aangedreven) werkt nog steeds het beste.
Geen leuk klusje, erg vies en arbeidsintensief, maar ja: wat moet, dat moet.

Wat betreft het stralen het volgende:
Als je het frame schoon (lees teer, vet en tectyl vrij) hebt zou ik eerst het verbouwwerk (lees laswerk) aan het frame doen en hem daarna pas laten stralen.
Door het lassen ontstaat er weer vervuiling door gassen en slak.
Door na het lassen pas te stralen heb je een volledig (echter alleen aan de buitenkant) schoon frame.
Let er wel op dat na het stralen en bij een hoge luchtvochtigheid, zoals op dit moment, het frame direct weer begint te roesten.
Het mooiste is als het frame aan de buitenzijde kan behandelen, na het stralen, voordat het aan de buitenlucht blootgesteld wordt.
Vergeet ook niet daarna de binnenkant uit te blazen met perslucht en te tectyleren, anders is al het werkt nog voor niets.

Succes,

Aad Koene, LR S2a 109" RHD Safari "Tinkerbell"
Bowy

Bericht door Bowy »

Hier was ik al een beetje bang voor.... Bedankt voor de tip, nu heb ik in ieder geval wat te doen....

Groet Bowy
Henk Jan

Bericht door Henk Jan »

Bel eens met straal- en coating bedrijf Hooghiemstra in Uitwellingerga. Vanuit Groningen is dat nog wel te doen qua afstand. Naast boten stralen ze ook o.a. de containers van Ganzewinkel dus misschien willen ze er ook wel even een Landrover chassis bij tussendoor doen.

Succes!

Groeten
janaart bos

Bericht door janaart bos »

je kunt even informeren bij machinefabriek Wieringa in Groningen, de eigenaren zijn zelf ook vaak bezig met het restaureren van auto's

succes

jan aart

p.s misschien is verzinken een optie bij verzinkerij Groningen aan de Bornholmstraat (naast lucas klamer)
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

He Bowy,

Hmmm, ik heb goede ervaringen met Schildersbedrijf De Graaf B.V. te Groningen (industrieterrein). Vraag even naar Peter Bult, en vraag of ze dit kunnen en willen doen. Doen zij dit niet, dan kun je even vragen bij Venko in Hoogezand-Sappemeer / Zuidbroek enzovoorts. Zij doen vaker dit soort dingen. Overigens is dit Peter's oude werkgever (hij is nu directeur van De Graaf) en hij kan je ook wel adviseren waar je anders heen kunt gaan met je chassis!

Succes, JC
Bowy

Bericht door Bowy »

Bedankt voor alle reacties, ik heb inmiddels hier en daar geinformeerd. Ik ga er nog even over nadenken of ik het wel of niet ga doen. Ik kan tenslotte ook alleen de delen kaal krabben waar ik verstevigingen wil lassen..... en de 1 ton verhoging wil plaatsen.

Groet Bowy
Johan

Bericht door Johan »

Gebruik een electrische heteluchtverfbrander. Hiermee maak je de tectyl zacht en steek je het met een oude vijl, een scherpe oude houtbeitel o.i.d. de tectyl zo weg. Een plamuurmes wil ook wel , maar is te slap. Veel plezier ermee. Na het stralen moet je er meteen epoxyverf op laten spuiten, of eerst in de roestoplosser van HG (fosforzuur oplossing) smeren en daarna in de verf zetten.
Plaats reactie