hoi hoi
ik heb een lekkend stuurhuis op mij lr 109 stawag. bij de uitgaande as z**kt de olie eruit, zelfs bij stilstand! kan ik de olie vervangen voor vet ? revisie van een stuurhuis is namelijk geen flauwekul heb ik begrepen. wie o wie weet raad?
groet
Jan
lekkend stuurhuis
Re: lekkend stuurhuis
informeer bij ron bollenboom eens.
vraag eens wat hij doet bij zo`n geval.
hij heeft denk ik ook wel betere liggen
vraag eens wat hij doet bij zo`n geval.
hij heeft denk ik ook wel betere liggen
Re: lekkend stuurhuis
De boosdoener is een versleten O-ring. Kost (bijna) niks. Je hoeft ook het stuurhuis hier niet voor uit te bouwen. Enkel, er zijn 2 dingen:
1. om de O-ring te verwisselen moet de arm van de as (met spiebanen) af. Meestal zit deze heeeeeeeeeeeeel vast en zal deze met een trekker moeten worden verwijderd. De trekker mag niet te lang zijn aangezien er erg weinig ruimte is tussen stuurhuis en uitlaat. Er bestaat een speciale trekker hiervoor.
2. wanneer er veel speling zit op de as dan heeft het enkel vervangen van de O-ring geen zin aangezien de nieuwe O-ring heel snel weer zal uitgelubberen/verslijten. Dit betekend dat er dan een nieuwe bus gemonteerd dient te worden. Hiervoor zal het stuurhuis wel moeten worden verwijderd...
Nog vragen? No problem mate! Just mail.
Succes,
Ryan
1. om de O-ring te verwisselen moet de arm van de as (met spiebanen) af. Meestal zit deze heeeeeeeeeeeeel vast en zal deze met een trekker moeten worden verwijderd. De trekker mag niet te lang zijn aangezien er erg weinig ruimte is tussen stuurhuis en uitlaat. Er bestaat een speciale trekker hiervoor.
2. wanneer er veel speling zit op de as dan heeft het enkel vervangen van de O-ring geen zin aangezien de nieuwe O-ring heel snel weer zal uitgelubberen/verslijten. Dit betekend dat er dan een nieuwe bus gemonteerd dient te worden. Hiervoor zal het stuurhuis wel moeten worden verwijderd...
Nog vragen? No problem mate! Just mail.
Succes,
Ryan
Re: lekkend stuurhuis
Hoi,
Na een complete revisie en het monteren van een tweede stuurhuis heb ik de moed opgegeven en dit heb dus inderdaad met vet opgelost.
Dit werk nu al prima voor 3 jaar.
Het stuur draait nooit sneller of meer als een fietswiel waar vet ook de lagers voor jaren beschermd.
Het vet blijft overgens lekker dun vanwege de hitte van de uitlaat.
Het simpelste is dus vetnippel boren tappen en volspuiten.
groeten,
Marc
Na een complete revisie en het monteren van een tweede stuurhuis heb ik de moed opgegeven en dit heb dus inderdaad met vet opgelost.
Dit werk nu al prima voor 3 jaar.
Het stuur draait nooit sneller of meer als een fietswiel waar vet ook de lagers voor jaren beschermd.
Het vet blijft overgens lekker dun vanwege de hitte van de uitlaat.
Het simpelste is dus vetnippel boren tappen en volspuiten.
groeten,
Marc