Benzine
Re: Benzine
Volgens mij is het zo dat de benzine met de hogere octaangehalte een hogere
verbrandingswaarde heeft. Bij onze auto's heeft dit nooit tot schade geleidt en
wij tankten regelmatig beiden soorten.
Peter
verbrandingswaarde heeft. Bij onze auto's heeft dit nooit tot schade geleidt en
wij tankten regelmatig beiden soorten.
Peter
Re: Benzine
Dit heeft inderdaad met het octaangehalte te maken.
Niet iedere motor is hiervoor geschikt.
In priciepe moet een landrovermotor hier gewoon op kunnen lopen, landrovermotoren zijn zo ontwikkeld dat ze op zeer arme brandstof kunnen lopen.
Uiteraard zou ik voor alle zekerheid even de dealer of bv een mailtje naar bv LRO/LRE
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Niet iedere motor is hiervoor geschikt.
In priciepe moet een landrovermotor hier gewoon op kunnen lopen, landrovermotoren zijn zo ontwikkeld dat ze op zeer arme brandstof kunnen lopen.
Uiteraard zou ik voor alle zekerheid even de dealer of bv een mailtje naar bv LRO/LRE
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Re: Benzine
Ik ben helemaal niet zo kapot van die benzine. Heb het bij verschillende auto's wel eens geprobeerd, en ook auto's van anderen in onderhoud gehad die dat deden, maar altijd was pingelen het gevolg. Dat wordt trouwens met het verstellen van de ontsteking wel minder. Zeker injectiemotoren zijn hiervoor gevoelig.
Groeten,
Danny.
Groeten,
Danny.
Re: Benzine
Ik kreeg laatst te horen dat ik met mijn series tot kerosine aan toe erin kan gooien.. Ook leuk om te weten.
Ja, doet u mij maar even 90 liter spiritus a.u.b. beste pomphoudertje.
Ja, doet u mij maar even 90 liter spiritus a.u.b. beste pomphoudertje.
Re: Benzine
Mike,
dan wel graag vermengen met een paar litertjes Parafine om te voorkomen dat het binnen je Laro harder gaat branden dan in het motorblok.
Andere alternatieven:
- Lampenolie
- Lijnzaadolie met benzine
- Petroleum
- Diesel met methanol
- Alcohol met Parafine
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
dan wel graag vermengen met een paar litertjes Parafine om te voorkomen dat het binnen je Laro harder gaat branden dan in het motorblok.
Andere alternatieven:
- Lampenolie
- Lijnzaadolie met benzine
- Petroleum
- Diesel met methanol
- Alcohol met Parafine
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Benzine
Het getal 91 staat voor het octaan gehalte. Dit heeft helemaal niets met de stookwaarde van de brandstof te maken. Wel met de klopvastheid van de brandstof. De brandstof moet gelijkmatig kunnen verbranden. Gebeurt dit niet dan gaat de motor kloppen het brandstof lucht mengsel ontsteek ongecontroleerd en te snel, hierbij ontstaat een drukgolf die vervolgens weer het klop geluid veroorzaakt. De kans op kloppen is groter naarmate de mengsel temperatuur van lucht en brandstof op het moment van ontsteken hoger wordt. De mengsel temperatuur is afhankelijk van motor koeling, ontstekingstijdstip en kompressie verhouding (een grotere kompressie verhouding heeft een hogere eindkompressie temperatuur tot gevolg). Dit betekend dus dat motoren met een lage compressie verhouding 1 op 7, zoals de 2.25 liter en de 3.5V8 (gemonteerd in de stage one) ook een brandstof kunnen gebruiken met een laag octaan getal zoals 89. Dit houd echter wel in dat de ontsteking hierop afgesteld moet worden. Bij een lager octaan getal zal de ontsteking vervroegd moeten worden. Op elke series landrover zit een stelschroef op de verdeler, hiermee kan eenvoudig de ontsteking bijgedraait worden zodanig dat de motor niet meer klopt.
De meeste injectie motoren hebben een hogere kompressie verhouding, vaak 1 op 9 deze worden doorgaans bedreven op benzine met een octaan getal van 95. Als een lager octaan getal door de motorfabrikant toegestaan is moet de ontsteking vervroegd worden.
In het geval van jou disco zou ik RON 95 gebruiken, zeker als je de auto wat zwaarder belast of veel snelweg rijdt. Bij hogere belasting stijgt de eindcompressie temperatuur van het mengsel en zal de motor eerder gaan kloppen.
Groeten
Edgar
109 V8
De meeste injectie motoren hebben een hogere kompressie verhouding, vaak 1 op 9 deze worden doorgaans bedreven op benzine met een octaan getal van 95. Als een lager octaan getal door de motorfabrikant toegestaan is moet de ontsteking vervroegd worden.
In het geval van jou disco zou ik RON 95 gebruiken, zeker als je de auto wat zwaarder belast of veel snelweg rijdt. Bij hogere belasting stijgt de eindcompressie temperatuur van het mengsel en zal de motor eerder gaan kloppen.
Groeten
Edgar
109 V8
Re: Benzine
Edgar schreef:
>
> Het getal 91 staat voor het octaan gehalte. Dit heeft
> helemaal niets met de stookwaarde van de brandstof te maken.
> Wel met de klopvastheid van de brandstof. De brandstof moet
> gelijkmatig kunnen verbranden. Gebeurt dit niet dan gaat de
> motor kloppen het brandstof lucht mengsel ontsteek
> ongecontroleerd en te snel, hierbij ontstaat een drukgolf die
> vervolgens weer het klop geluid veroorzaakt. De kans op
> kloppen is groter naarmate de mengsel temperatuur van lucht
> en brandstof op het moment van ontsteken hoger wordt. De
> mengsel temperatuur is afhankelijk van motor koeling,
> ontstekingstijdstip en kompressie verhouding (een grotere
> kompressie verhouding heeft een hogere eindkompressie
> temperatuur tot gevolg). Dit betekend dus dat motoren met een
> lage compressie verhouding 1 op 7, zoals de 2.25 liter en de
> 3.5V8 (gemonteerd in de stage one) ook een brandstof kunnen
> gebruiken met een laag octaan getal zoals 89. Dit houd echter
> wel in dat de ontsteking hierop afgesteld moet worden. Bij
> een lager octaan getal zal de ontsteking vervroegd moeten
> worden. Op elke series landrover zit een stelschroef op de
> verdeler, hiermee kan eenvoudig de ontsteking bijgedraait
> worden zodanig dat de motor niet meer klopt.
> De meeste injectie motoren hebben een hogere kompressie
> verhouding, vaak 1 op 9 deze worden doorgaans bedreven op
> benzine met een octaan getal van 95. Als een lager octaan
> getal door de motorfabrikant toegestaan is moet de ontsteking
> vervroegd worden.
> In het geval van jou disco zou ik RON 95 gebruiken, zeker als
> je de auto wat zwaarder belast of veel snelweg rijdt. Bij
> hogere belasting stijgt de eindcompressie temperatuur van het
> mengsel en zal de motor eerder gaan kloppen.
>
> Groeten
>
> Edgar
> 109 V8
>
> Het getal 91 staat voor het octaan gehalte. Dit heeft
> helemaal niets met de stookwaarde van de brandstof te maken.
> Wel met de klopvastheid van de brandstof. De brandstof moet
> gelijkmatig kunnen verbranden. Gebeurt dit niet dan gaat de
> motor kloppen het brandstof lucht mengsel ontsteek
> ongecontroleerd en te snel, hierbij ontstaat een drukgolf die
> vervolgens weer het klop geluid veroorzaakt. De kans op
> kloppen is groter naarmate de mengsel temperatuur van lucht
> en brandstof op het moment van ontsteken hoger wordt. De
> mengsel temperatuur is afhankelijk van motor koeling,
> ontstekingstijdstip en kompressie verhouding (een grotere
> kompressie verhouding heeft een hogere eindkompressie
> temperatuur tot gevolg). Dit betekend dus dat motoren met een
> lage compressie verhouding 1 op 7, zoals de 2.25 liter en de
> 3.5V8 (gemonteerd in de stage one) ook een brandstof kunnen
> gebruiken met een laag octaan getal zoals 89. Dit houd echter
> wel in dat de ontsteking hierop afgesteld moet worden. Bij
> een lager octaan getal zal de ontsteking vervroegd moeten
> worden. Op elke series landrover zit een stelschroef op de
> verdeler, hiermee kan eenvoudig de ontsteking bijgedraait
> worden zodanig dat de motor niet meer klopt.
> De meeste injectie motoren hebben een hogere kompressie
> verhouding, vaak 1 op 9 deze worden doorgaans bedreven op
> benzine met een octaan getal van 95. Als een lager octaan
> getal door de motorfabrikant toegestaan is moet de ontsteking
> vervroegd worden.
> In het geval van jou disco zou ik RON 95 gebruiken, zeker als
> je de auto wat zwaarder belast of veel snelweg rijdt. Bij
> hogere belasting stijgt de eindcompressie temperatuur van het
> mengsel en zal de motor eerder gaan kloppen.
>
> Groeten
>
> Edgar
> 109 V8