Ik gebruik zelf een Wouxun kg-uv6d handheld portoon in de auto. Ooit gekocht via bamiporto.nl: [
ortofoon_KG-UV6D" target="_blank" rel="nofollow" >bami.rtstelecom.nl] (geen aandelen!)
Dit is een goedkope spatwaterdichte portofoon die zowel op de 2m als de 70cm band kan zenden en ontvangen.
Grote voordeel van dit portofoontje is dat je er ook de frequenties van die goedkope kinderportofoontjes mee kunt werken (je weet wel, van die 8 of 40 kanaals dingetjes met een bereik van 700 meter)
deze werk je gewoon mee op laag vermogen, maar als het echt nodig is kun je opschakelen tot 5 watt waarmee je bereik aanzienlijk vergroot. (Let wel, zonder zendlicentie mag je officieel niet meer dan 0,5 watt uitsturen. onofficieel is een ander verhaal natuurlijk...)
In de auto heb ik dit portofoontje aan de roof console hangen en gebruik ik deze met een externe antenne (Diamond NR-770) op het dak en een losse microfoon aan een krulsnoer. Op laag vermogen auto's onderling halen we makkelijk een km of 5-6. Op 5 watt haal je mits de weercondities goed zijn, vanuit Emmen de repeater in Groningen...
Bijkomend voordeel is dat je een losse portofoon makkelijk uit de auto meeneemt als je te voet verder gaat, of als je de auto ergens parkeert..een vaste set blijft toch diefstalgevoelig.
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
Pluimpjedrama by
WouterSlaman, on Flickr