Stage one: alarmlichten probleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Alblas

Stage one: alarmlichten probleem

Bericht door Henk Alblas »

Wie weet raad: de alarmlichten van mijn stage one (1981) doen het niet meer. Ik moet binnenkort voor de apk dus wil dat vooraf zien te fixen.
Tot voor kort geen probleem en nu niets meer. Links - of rechts richting geven werkt prima, als ik de alarmknop uittrek (die zit op een klein paneeltje midden) gebeurt er niets. Als ik de alarmknop uittrek terwijl de richtingaanwijzer aanstaat, stopt dit richting aangeven (.. maar dat is geloof ik ook de bedoeling ...).
Heeft iemand een bedradingsschema voor de stage one?
Zit er een apart relais voor de alarm lichten of loopt e.e.a. over het zelfde relais van de richtingaanwijzer?
Trouwens - de zekeringen zijn alle vier OK.
Dennis101

Re: Stage one: alarmlichten probleem

Bericht door Dennis101 »

Als het goed is heeft de 109 V8 voor de alarmlichten een eigen knipperautomaat die achter het dashboard te vinden is.
Alarmlichten zijn pas na 31 december 1997 verplicht geworden, dus wat betreft de apk hoef je jezelf geen zorgen te maken.
Uiteraard is het wel gewenst dat de alarmlichten weer geen werken.

Dennis B
Henk Alblas

Bericht door Henk Alblas »

Hoi Dennis, bedankt voor je antwoord. Je hebt gelijk dat alarmlichten voor mijn auto geen apk eis is - dat haalt in ieder geval de tijdsdruk ervan af. Ik wil het natuurlijk nog wel zien op te lossen.
Je schrijft dat er voor de alarmlichten een eigen knipperautomaat is - is dat een zelfde type als voor de gewone richtingaanwijzers? Die gewone zie ik zitten iets links van het stuur onder het instrum paneel - waar zit die voor de alarmlichten dan? (de auto is linksgestuurd).
Weet je / iemand iets van de kleurkodes van de div draden?
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De knipperautomaat voor de alarmlichten zit in een houder in de ruimte achter het instrumentenpaneel.
Als je het paneel naar buiten getrokken hebt kom je hem als het goed is ergens aan de linkerkant tegen.
Deze automaat is van hetzelfde type als de normale knipperautomaat, vandaar dat hij ook aanzienlijk sneller knippert als de normale knipperlichten.
De draden naar de automaat voor de alarmlichten zijn als het goed is een bruine en een lichtgroen/rose draad.
De kleuren komen van een zeer slecht leesbaar schema af, dus reken op mogelijke afwijkingen.

Dennis B
Plaats reactie