Mijn 2,5Td (geen Tdi) diesel start met veel (wit/blauwe) rook en loopt dan niet direct op 4 cylinders. 1 tot 2 maal iets gas geven lost dit alles vrijwel op (mits de buiten temperatuur niet onder de 10 graden is). Hij pruttelt en puft nog wat rook maar in principe loopt ie daarna wel lekker. Af en toe kucht ie tijdens stationair lopen en laat een blauw pluimpje zien uit de uitlaat (zowel warm als koud). Zoals een paar dagen geleden hier gevraagd hoe troebel koelvloeistof kon komen, lees ik het laatste bericht over een rokende motor en een mogelijk gescheurde cylinder wand. Nu wil het dat mijn motor af en toe bij optrekken doet of tie uit de modder moet komen, begin ik het idee te krijgen of hij wel genoeg diesel krijgt, of dat er ergens een lek in de toevoer/afvoer zit en het geheel door lucht terug loopt de tank in. Dit gezien de rook bij starten, de kuchjes en pufjes en het moeilijke optrekken soms. Het troebele koelvloeistof kan ik hierin nog niet plaatsen, wie weet enige tips en trucs om e.e.a. te controleren? Het koelvloeistof niveau is enige tijd onstabiel (zakte dus) geweest maar dit schijnt nu wel opgelost te zijn (hierna begon het troebel worden). Nu heeft mijn brandstof tank enige tijd onder vacuum moeten leven..(dichte dop) en heeft inmiddels 10 liter volume minder (top van tank gezakt). Hierna is alles toch wel in een snellere vaart achteruit gegaan. Ik heb qua brandstof leidingen, tank, filters, rubbers, opvoerpomp de afgelopen twee jaar alles vervangen, maar deze problemen blijven zich voordoen. Het filterhuis, de brandstof pomp en de hogedruk leidingen zijn nog niet vervangen. Zo ook de retour cylindersproeier leidingen nog niet. Graag enige tips van jullie experts. B.V. heel hartelijk D. ! Gert LR 110HT2,5Td "Hagar"
|