Lekkage in remvoorwiel deel 2.. tips gevraagd.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sirmartin

Lekkage in remvoorwiel deel 2.. tips gevraagd.

Bericht door sirmartin »

Goedemiddag iedereen,

Ik heb zaterdag mijn voorwiel, remtrommel en de rest van de zooi er af gehad dit omdat ik lekkage heb van olie in de remtrommel. Hier had ik al eens over bericht.
Nu zat er zeker meer dan een halve cm speling op het wiel. Dit kwam omdat de ring met lip die de buitenste moer vast moet houden (die je er om slaat) geen lip meer had en dus vrij kon ronddraaien met gevolg dat de twee moeren (een voor de spelling af te stellen en de ander om de een te borgen met die bewuste ring) los waren gedraaid. Nu vroeg ik me af hoe die olie dus in mijn remtrommel kwam.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het via de rubberen seal die achter het n achterste naaldlager zit is binnengelopen. Maar volgens mij mag de olie helemaal niet zo ver komen of wel? Zeker mede door de spelling. Of is er ook een seal in de steekas ergens lek?
Ik ga komende weken maar eens alle 4 de wielen demonteren om de staat hiervan te bekijken. Verder is de 1e rong met lip die voor het 1e lager komt waar de moeren tegenaan zitten ook in tweeen gebroken dus die moet ook verniewd worden.
Heel verhaal dus.... maar ik zou graag een tip willen van iemand die dit ook aan de hand heeft gehad waar ik nog meer naar moet kijken want te weinig vervangen is ook zonde van het werk als het weer uit elkaar moet en te veel is ook overbodig vindt ik. Want ik laat liever de steekas zitten omdat ik anders de rem ook los moet halen... maar ja als het moet dan moet het.

Groet,
Martin
johan - LaRo graveyard

Re: Lekkage in remvoorwiel deel 2.. tips gevraagd.

Bericht door johan - LaRo graveyard »

als ik het verhaal goed begrijp (het is nogal complex) lijkt mij dat, door het loszitten van beide moeren, er speling ontstaat op de fuseebol. Hierdoor werkt de grote oliekering welke over de bol schraapt niet meer goed, de olie loopt onderlangs eruit en loopt vervolgens de trommel in. Een ander verhaal kan ook zijn dat het filtje, wat bovenop de beiden moeren zit, er niet is of is versleten, maar dan heb je weinig kans op olie in de trommel. Ik zou gewoon beginnen met de moeren weer vast te zetten met een nieuw borg plaatje (achterste moer zo vast mogelijk en dan een kwart slag los, borg plaatje erover, voorste moer er zo vast mogleijk overheen, en het borg plaatje zowel over de achterste als de voorste buigen aan verschillende kanten) en eens zien wat er gebeurt voordat je de boel helemaal demonteert.

succes, Johan
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Hoi Johan,

Nee zo complex is het niet... volgens mij is er geen spelling op de fuseebol. Deze lekt ook niet en ziet er mooi gaaf en droog uit. De olie komt dus ook niet via de oliekering die om de fuseekogel zit. Als de olie daar langs zou lopen is het ook heel moeilijk voor die olie om binnen in de rem te komen omdat het vanwege de centrifugaal kracht weg wordt geslingert.
De olie komt echt via de steekas terug van de rubberen kerring en de achterzijde waar ook te remblokken op vast zitten loopt het zo naar onder de trommelrem in en voorziet deze van een lekkere coating 85W90.
Dus vandaar dat ik wilde weten of er ergens in het fuseehuis nog kerringen zitten die voorkomen dat de olie uit het huis via de steekas bij de wiellagers kan komen. Of dat nu juist die rubbere seal achter het 2e wiellager de olie moet tegenhouden en deze dus heeft gelekt vanwege de spelling op mijn wiel.
Ja ik ga zeker de boel vastzetten en ik denk ook de rubbere afdichting vervangen, als mede de 2 ringen vervangen. Maar doe het liever gelijk goed want ik moet er in juni 6000 km mee rijden. Anders moet het op de camping ergens in Frankrijk of spanje dit weer doen.

Trouwens ik weet niet wat je bedoeld met een filtje op beide moeren?... je bedoeld de beide moeren boven op het fuseehuis?

Groet,
Martin
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Heb je de foto's op me website al gezien? Daar ligt die duidelijk helemaal uit elkaar. Zo krijg je een goed beeld en kan je het misschien beter uitleggen.
Foto's staan bij eind april.
De hele zooi vervangen is niet zo gek duur hoor kan de prijs nog voor je opzoeken.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
johan - LaRo graveyard

Bericht door johan - LaRo graveyard »

Dat is niet helemaal waar, ik heb het zelf gehad dat de olie erin liep, niet tijdens het rijden maar wel tijdens het stilstaan, zeker als ik de wielen niet in rechte stand had gezet. Tijdens het rijden vloog de olie dan uiteindelijk tegen de schoenen aan en door het scheef remmen ontdekte ik pas het probleem. Maar als het bij jou schoon is kan het daar inderdaad niet aan liggen.

Er zit achter de tweede lager (dus waar de meenemer met de achterste lager op het fuseehuis draait, net voor de ankerplaat) een kering. Deze kan scheurtjes oplopen als de bus waar de lager overheen draait niet helemaal schoon is. Opschuren met scotch sprite (of hoe je dat ook schrijft, van dat spul dta ook op de achterkan van schuursponjes zit) moet je altijd doen als je alles uit elkaar hebt. Ook de kering zou ik dan vervangen.

Met het filtje bedoel ik een dikke filten ring die voor de moer over het uiteinde van de steekas gaat. Als je de blikken dop van het uiteinde van je steekas haalt zie je een moer welke is geborgd met een splitpen. Achter deze moer zit dat filtje. Deze zorgt er ook voor dat eventueel lekkende olie niet wegkan...

nou moet ik toch bekennen dat het toch wel complex is hoor... neit om te doen maatr wel om het goed te vertellen en op te schrijven

succes, Johan
Sirmartin

Bericht door Sirmartin »

Ah ja... bedankt voor de info zover... het loshalen stelt zeker niet veel voor... het vertellen wel. Bij mij zit dat filtje er dus niet. Ik ga morgen wel eens rondbellen voor onderdelen want de andere wielen moeten ook.

Groet,
Martin
Sirmartin

Bericht door Sirmartin »

Ah ja de foto's heb ik gezien... heb zelf ook al zulke foto's gemaakt van de hele boel. Het uitleggen is niet echt zo moeilijk vindt ik... wel uitvinden waar het langs kan lekken. Maar heb nu al wat tips en ga morgen bellen voor onderdelen. Want wil toch wel weer over 1 a 2 weken rijden.

Groet,
Martin
Plaats reactie