nico1970 schreef:
Haha, had Marc zijn reactie al verwacht!
Het is net als met alles, het is de juiste compromis zoeken wat bij je past. En dat zal per persoon en per voertuig anders zijn.
Bij offroad zal het zeker belangrijker worden dat je veerweg soepeler meebeweegt. Tja, en daar zullen mijn veertjes van van D niet in uitblinken haha. Theorie genoeg.
Ik geloof zeker dat paraboolveren van de juiste kwaliteit en samenstelling van het verenstaal en in de juiste proporties met de juiste schokbreker het beste van wat er te veren valt met een |Series mogelijk is boven laten komen. En die hoop heb ik echter niet met de verkeerde eerder genoemde merken die ik in mijn handen heeft gehad!
Klopt, dat van die compromissen. De latere Santana's kan je misschien wel Series IV en Series V noemen, op veel punten het beste wat er met een Series te bereiken was.
nico1970 schreef:
Er zullen best nog wel goede gemaakt worden. Waar en tegen welke prijs? Het moet ook leuk blijven. Eer dat mijn "schroothoop" anders een rijdende auto is heb ik een nieuwe betaald haha. Maar eerst maar eens met het vertrouwde wat ik nu heeft aan de slag.
Zoiets hoorde ik al jaren terug van iemand die al jaren terug naar de Defender is overgestapt - en er nu twee heeft, eentje die hij nieuw kocht en daarna ook nog een iets nieuwere tweede hands. Van zijn Series had ie alle bonnetjes bewaard en de eindsom was duidelijk: (toen) eentje nieuw kopen was goedkoper geweest.
nico1970 schreef:
Wat Jamaar schrijft over dat uitgloeien buigen en harden etc klopt ook. Je ben dan als een ouderwetse smit voor verenfabrikant aan het spelen met serieuze bedoelingen. Het is bewerkelijk en je moet er behalve dat je de goede gereedschappen (smidse vuur op kolen?) eigenlijk van kind af aan door je "öuwe thuis" in grootgebracht zijn.
Precies ... misschien kan je nog een oude wagen-smid vinden ... bij de spoorwegen hadden ze heel lang gewoon hun eigen verensmederij.
Paraboolveren waren duurder in aanschaf maar goedkoper in onderhoud. Alleen omdat ze toch die verensmederij hadden en draaiend moesten houden bleven de traditionele bladveren een commercieel alternatief.
nico1970 schreef:
Zit ook wel eens te denken om een vooras te maken met een salisbury diff. Maar dat is zo weer een week werk! Eerst een rijdende gekeurde auto. Nu heb ik wel 3 roverdiffs reserve dus er kan nog wel wat kapot gaan voor dat ik zonder onderdelen zit.
Onder een Defender is het vóór altijd Rover en ze gaan stuk, maar niet heel snel, en dat dan met permanent 4x4 en permanent ruimschoots meer koppel.
nico1970 schreef:
Zijn er ook stabilisator stangen voor een gewone 109? zo ja werkt dat/ is dat nodig? Of waren die er alleen voor de ambulance die veel breder overgebouwd is?
Bedenk dat je als je aan stabilisatorstangen wilt denken dat je om te beginnen zo'n stang vóór wilt. Ik had op mijn oude Defender geen stabilisatorstangen, op de nieuwe heb ik die achter afgenomen en heb daar geen moment spijt van: géén rijdt beter en alleen eentje voor misschien wel best ... twee zijn goed voor extra (top)zware beladingen (en verder nergens voor).
O ja, als je een Series wilt die rijdt als een Defender ... dan moet je er schroefveren onder monteren, en dan is het makkelijker om gewoon met een Defender(oïde) te beginnen.