Wat de shuttle valve doet:
De leiding komt boven aan en gaat onder weer verder (Of andersom maakt niks uit)
Boven heb je 2 ingangen, 1 voor achter en 1 voor voor. Als je de leiding denkbeeldig doortrekt komt ie aan de onderkant weer uit.
Dit is een gescheiden remsysteem. Horizontaal zit een asje met 2 rubbers.
Als de druk aan 1 kant wegvalt (bv achter) dan duwt de druk het asje naar de kant waar de druk wegvalt en zou theoretisch de boel aan de kapotte kant af moeten sluiten. Ik benadruk theoretisch want dat doet ie dus niet. Wel kan hij een signaal afgeven naar je dashboard. (wit stekkertje bovenop).
Het ziet er naar uit dat jouw shuttle valve een andere is als een s3 / 101. werking blijft hetzelfde.
Soms komt het voor dat bij het ontluchten van het systeem het asje is verschoven (en blijft zitten) en de doorgang belemmerd
Wat ik doe is eerst ervoor zorgen dat er overal remvloeistof (liever geen oliebenaming.. ) zit en dan kun je pas gaan pompen.
Dit kun je doen door de ventielen open te zetten en de zwaartekracht het werk te laten doen of vacuum onder te zetten.
Pas als er overal remvloeistof is (voor/ achter) kun je de restanten lucht eruit pompen (geef duidelijke instructies ivm wisselen pedaal
Trap overigens je pedaal niet helemaal naar beneden, je beshadigd daarmee je cupjes in je hoofdremcilinder, ongeveer 75% intrappen (ik leg er een blak hout achter)
De aansluitingen van je hoofdremcilinder die het dichtste bij je remservo zitten worden gebruikt voor je voorste gedeelte.
=>Je hebt het over 2 leidingen naar achter: dit is anders dan bij de series. Bij een 101 (of series) loopt er 1 leiding naar achter, dan de aportening valve en dan maakt deze een splitsing naar links en rechts.
Ik neem aan dat deze splitsing bij jouw santana al bij de shuttle valve gebeurt. Wat dus inhoud dat er 2 leidingen naar achter moeten lopen naar aportening valve (lastafhankelijk ventiel) en dan 2 uitgangen (links en rechts). Lijkt mij erg omslachtig.
De functie van dat ding is dat bij een onbeladen auto er minder remdruk komt op de achterwielen waardoor de kans dat ie uitbreekt kleiner word.
Bij een beladen auto zakt ie iets in waardoor het ventiel iets meer open gaat staan en dus meer remdruk op je achterwielen krijgt. Omdat er meer gewicht achter in ligt zullen je banden minder snel blokkeren/slippen.
Hieronder nog wat voorbeelden:
https://www.youtube.com/watch?v=-E-_fvhtPT8
https://www.autoexpress.co.uk/land-rove ... series-iii
https://www.brit-car.co.uk/product.php/ ... series_111
De ontluchtingskant moet op je voorste remleiding zitten.