onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de motor)

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
MartL
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 08:50

onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de motor)

Bericht door MartL »

Sinds deze week vrij plotseling een heftige onbalans tijdens het rijden in mijn 90-TD5 (1999).
Op woensdag twee keer een schurend/snerpend geluid gehoord. Donderdag begon hij heftig te schudden bij een hoger toerental. Bij opschakelen verdwijnt het weer. Als ik in de vrij sta en de motor toeren laat draaien is er niks aan de hand, dus het is niet de motor. Omdat het ook niet snelheidsafhankelijk is, denk ik zelf ergens tussen motor en de versnellingsbak. Druklager?

Helaas is mijn garage tijdelijk volgepakt en kan ik 'm even niet boven de put plaatsen om te zoeken, dus ik doe nu wat vooronderzoek.
Ben benieuwd naar suggesties / tips en ervaringen.
Alvast bedankt!
Crazy-G
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 08:42

Re: onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de moto

Bericht door Crazy-G »

Klinkt als je dual mass vliegwiel?

Gert-Jan
Gebruikersavatar
sjeroens
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:45

Re: onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de moto

Bericht door sjeroens »

controleer je aandrijfassen en je kruisjes.
j.
Crazy-G
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 08:42

Re: onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de moto

Bericht door Crazy-G »

sjeroens schreef:controleer je aandrijfassen en je kruisjes.
j.
Niet waarschijnlijk sjeroens, dat het één van die dingen is.
MartL schreef:Omdat het ook niet snelheidsafhankelijk is
Gert-Jan.
Gebruikersavatar
sjeroens
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:45

Re: onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de moto

Bericht door sjeroens »

Gert-jan,
Ik denk ook niet dat het de aandrijfassen zijn. Maar er is een kleine mogelijkheid dat het dat wel is en het is makkelijk te checken en dus uit te sluiten. Mijn ervaring is dat als er een geluid is dat je stap voor stap dingen gaat uitsluiten.
En ik begin nooit met mijn bak eraf te halen en vliegwiel te checken. (ook geen idee hoe het vliegwiel wel makkelijk te checken is)
Het was een aanvulling op jouw gedachte.
J
Crazy-G
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 08:42

Re: onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de moto

Bericht door Crazy-G »

Ja oké, maar als het echt toerental afhankelijk is en niet snelheid.

Ik weet ook niet zo één twee drie hoe je zo'n vliegwiel kunt nazien, zelf alleen maar ouwe zooi gereden hahahaha, met een massief vliegwiel dus.

Maar inderdaad, even onder de wagen en je weet of de kruisjes nog goed zijn.

Gert-Jan.
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de moto

Bericht door Marc-my-Words »

Nog een losse - maar ook makkelijk te controleren - suggestie.

Het "wiring harness". Bij olie in het "wiring harness" kan een van de symptomen zijn: een cilinder die niet meedoet bij hogere toerentallen.
Het is heel goed denkbaar dat onbelast de motor nog wel ± netjes ronddraait maar belast niet.

Is het niet zo dat een dualmass-vliegwiel met problemen ook een problematisch aangrijpen van de koppeling veroorzaakt ?
MartL
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 08:50

Re: onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de moto

Bericht door MartL »

dank voor de reacties tot nu toe.
de onbalans en het trillen is echt heftig boven een bepaald toerental
onbelast draait de motor prachtig geen trilling merkbaar, stabiel ook bij hoog toerental. het vliegwiel is daarom ook niet gelijk waar ik aan denk. ik bedacht me later, naast het druklager, nog de ophanging / dempers aan de versnellingsbak > zou dat nog kunnen?
verder wordt er gesproken in forums over het toplager. weet iemand welke daarmee wordt bedoeld?
Jamaar
Berichten: 809
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 10:33

Re: onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de moto

Bericht door Jamaar »

Kapotte motor rubbers merk je direct bij wegrijden, dan schudt de hele motor maar bij hogere snelheden is dat weg.
Als ik een gok moet doen dan koppelingsplaat of één verstuiver die bij meer toeren niet meer wil.
Dat kan je controleren door bij dat toerental waar het mis gaat één voor één de verstuiver leiding een slag los te draaien.
Merk je geen verschil is die verstuiver de boosdoener.
Jamaar
Berichten: 809
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 10:33

Re: onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de moto

Bericht door Jamaar »

O ja toplager is de bronse bus in het vliegwiel waar de priesse as in steekt
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: onbalans tijdens rijden (toerenafhankelijk, niet de moto

Bericht door Marc-my-Words »

Jamaar schreef:Kapotte motor rubbers merk je direct bij wegrijden, dan schudt de hele motor maar bij hogere snelheden is dat weg.
Als ik een gok moet doen dan koppelingsplaat of één verstuiver die bij meer toeren niet meer wil.
Dat kan je controleren door bij dat toerental waar het mis gaat één voor één de verstuiver leiding een slag los te draaien.
Merk je geen verschil is die verstuiver de boosdoener.
Het is een Td5, de diesel-aanvoer naar de pompverstuivers staat onder (gematigde) druk !
Dat maakt het losnemen toch wat moeilijker.

Echter ...
Het is een Td5 en dus kan je 'm uitlezen, wellicht zijn daar duidelijke tekenen van een pomp-verstuiver onbalans.

En een nieuw wiring-harness is in ieder geval een stuk makkelijker als een nieuwe koppelingsplaat.
Olie in dat wiring-harness (en/of olie verderop in de kabelboom) wordt genoemd als veroorzaker van slecht lopen, en vooral ook slecht lopen als er vermogen gevraagd wordt. Onbelast draait de motor gemakkelijker rond, dan hoeft die ene cilinder die niet goed meedoet sowieso weinig te doen.
Plaats reactie