Crazy-G schreef:Ja, dat het nog door de eerste kamer moet, maar dat is mijns inziens helemaal niet relevant, het gaat volgens mij om het rekensommetje.
Scenario 1: Komt niet door de eerste kamer: Niet betalen.
Scenario 2: Komt wel door de eerste kamer: Niet betalen.
In beide gevallen lijkt het mij geen probleem, maar goed, kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig wordt van zo'n brief.
Het rekensommetje klopt, dat het nog door de Eerste Kamer moet niet (of grotendeels niet).
Die 5 milligram/km fijnstof is al lang door de Eerste Kamer ... alleen de uitvoering stagneerde: het zou eerst 01-01-2019 ingevoerd worden.
Die uitvoering stagneert kennelijk nog steeds, want brieven uitsturen naar mensen waarvoor het tarief effectief 0 €uro is is niet erg handig.
Wat nog door de Eerste Kamer moet is een uitstoot-norm voor zwaardere dieselmotoren.
Als ik het verder lees is het allemaal nogal "makkelijk", het maakt niet uit hoeveel je boven die fijnstof-norm zit.
Het maakt dus niet uit of je een niet of nauwelijks op roet geoptimaliseerde 2,25 NA diesel hebt, of een Td5 1º of 2º generatie, of een "Puma" ... zit je boven de 5 milligram dan ga je 15% extra betalen (en het klopt dus 15% van niks is niks).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Blijft staan dat de politiek om de hete brij heendraait: Kilometerbeprijzing is heel veel effectiever .... nu loont het als je toch eenmaal zwaar moet betalen om te mogen rijden om dan die diesel ook maar te gebruiken. Je bent een "looser" als je zowel je MRB betaalt als ook een treinkaartje. Het wordt pas echt mooier, stiller en schoner op en naast onze wegen als je geld (en/of tijd) kan besparen door in de trein te stappen ... en dat kan alleen als de direct zichtbare variabele kosten van auto-rijden in dezelfde grootte-orde zitten als die van de trein (beter nog is het als de trein per kilometer goedkoper is, dan pas ben je geen "looser" meer als je de auto stil laat staan.
Ik weet het, dit vraagt tijd en een mentaliteit-verandering .... en het vraagt vooral ook om enorme investeringen in het spoor (en dus niet zoals nu weer opnieuw 130=>100 compensatie-geld dat naar nog weer meer asfalt gaat).
O ja ... als we (met velen) meer en meer in de trein stappen dan gaan we ook meer en meer elektrisch rijden ... dit elektrisch rijden mag best dezelfde subsidie krijgen als de Tesla, een trein is duurzamer als zo'n Tesla.
Als we meer en meer in de trein stappen wordt het natuurlijk om te beginnen erg druk, maar door die drukte gaan er vanzelf (nu ja niet echt vanzelf) meer treinen rijden en zo wordt die trein ook weer aantrekkelijker.
En dat "we met z'n allen" slaat dan ook op ons vrachtvervoer:
Kijk op de weg, en kijk naar de bevolkingsgroei, het vrachtverkeer groeit ons over de kop.
En ... "verlaag" ook eens de snelheid van het vrachtverkeer naar de al jaren geldende wettelijke norm: boven de 85 km/u naast de post uit Leeuwarden wat mij betreft ook een naheffing wegens oneerlijke concurrentie (liefst bij de grens afrekenen zodat al die chauffeurs uit verweggistan niet meer de snelsten zijn). Als al die vrachtauto's braaf in een treintje rijden dan wordt het vanzelf duidelijk dat ze ook beter de trein nemen (en 't kan, ga maar in Zwitserland kijken, daar weten ze al langer dat ze in hun valleien zouden stikken in de smog als ze geen rigoureuze maatregelen zouden nemen ... en dat hebben ze dus gedaan: maatregelen).
En dan tenslotte:
Er is niks tegen het zo nu en dan rijden, zelfs met een vuile diesel, het is de gekte waarbij het vervuilen steeds weer goedkoper en makkelijker is waardoor we blijven vervuilen en iedere volgende stap naar schonere auto's etc. weer "goed gemaakt wordt" door een verder toename aan uitstoot.
O ja, die "schone" Tesla met dikke subsidie is en blijft de vuilste auto zolang de stroom nog overwegend traditioneel wordt opgewekt ... pas als er zoveel wind- en zonne-energie is dat een Tesla meer of minder niet meer uitmaakt (dwz wanneer die Tesla dus rijdt op een landelijk overschot) dan vermindert die Tesla werkelijk de uitstoot (je moet namelijk naar de hele energie-balans kijken).