Jamaar schreef:Tenzij je in Afrika rijd, dan wil je geen paradingens of schroefschroot, die zijn onderweg namelijk niet te repareren.
Hmm ... hoe vaak gaat dat "schroefschroot" dan stuk ??
Het enige wat je over de LandRover schroefveren hoort is dat ze te slap worden ... en dat treedt eigenlijk ook alleen maar op bij de serieus aoude en zwaar gebruikte LandRover (en/of bij die versies waar de veren nieuw al te "vriendelijk" waren).
Ik heb ruim 9 jaar geleden afscheid genomen van een 110 die toen ruim 10 jaar oud was ... ik denk dat ie zelfs nu nog op z'n originele schroefveren staat.
Bij mijn huidige 110 heb ik onlangs de veren gewisseld, dit vanwege slechts één klacht mbt die veren namelijk dat ze een beetje stug waren, althans, er was een nog net iets betere LandRover veer en qua kosten behapbaar.
De originele veren heb ik hier nog liggen, ze zien er behalve ietsje roestig verder nog als nieuw uit: de lengte is nog "als nieuw" en ... ze waren ondanks de jaren nog steeds aan de stugge kant.
Voor de liefhebbers van details: Ik had onder de "Puma" achter de standaard tweetraps-veren en heb nu de "luxe" variant die LandRover later onder de luxere 110 stationwagon leverde <> een drietraps-veer waarbij er een extra soepel eerste veertraject is toegevoegd aan de twee volgende trappen die verder gelijk zijn aan de oude tweetraps-veer. Verder achter ook de stabilisatorstang afgenomen.
... en het resultaat bevalt, verkeersdrempels kan ik met ± 10 km meer nemen.
O ja, als je klachten hoort over de schroefveren onder een Defender(oïde) ... dan is het dus of een oude te slappe veer vanwege de toentertijd gebruikte Boge unit, of het is vanwege geknutsel met "nieuwe" maar weinig adequate after-market veren, veren waarvan de karakteristiek niet passend is bij het gebruik. (Zoals bijv. de verhogingsveren die vooral zo stijf zijn dat de auto rijdt als een plank.)
Overigens kan je een schroefveer ook "oplappen" met wat hout ... als een schroefveer breekt dan is dat bijna altijd nabij een uiteinde en eigenlijk nooit in het midden, dus hoef je de restanten alleen maar een beetje bijeen te houden