Baknummer LT76

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
HPS
Berichten: 78
Lid geworden op: di 16 apr 2019, 12:54

Baknummer LT76

Bericht door HPS »

Ik heb op mijn LT76 bak allemaal codes, cijfers en tekens gevonden...
Maar waar vind ik nou het échte baknummer?
Jamaar
Berichten: 809
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 10:33

Re: Baknummer LT76

Bericht door Jamaar »

bij het echte nr moet er een A,B,C of D achter staan, dat is de sufix aanduiding.
En het staat op de bovenkand het schuine gedeelte van de tussenbak, in de breedte.
HPS
Berichten: 78
Lid geworden op: di 16 apr 2019, 12:54

Re: Baknummer LT76

Bericht door HPS »

Mooi, dank je! Ik had al zo'n vermoeden. Maar door het originele nummer, eindigend op "B", is een ander nummer geslagen... beide bijna onmogelijk te ontcijferen. Ook ben ik een ingeslagen datum tegengekomen. En de vermelding "JJ4" op alle drie de bakken. En ik vind overal ingeslagen "kruisjes". Foto's komen binnenkort nog wel.

Owja, het betreft een Series 3 uit 1980, met van origine een benzinegestookt blok erin, nu voorzien van een 200di...

Kan het zijn dat deze suffix B bak een update heeft gehad naar suffix D?
Crazy-G
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 08:42

Re: Baknummer LT76

Bericht door Crazy-G »

Dat kan zeker, heeft de mijne ook gehad, alleen daar was netjes de "B" met een kruis doorgeslagen en een D bijgeplaatst.

Gert-Jan
HPS
Berichten: 78
Lid geworden op: di 16 apr 2019, 12:54

Re: Baknummer LT76

Bericht door HPS »

Ok... maar als, zoals bij mijn bak, niet een andere letter meer zichtbaar is, hoe zou ik de bak dan kunnen herkennen alles zijnde een "C" of "D" bak? Inwendig zal wel het een ander anders zijn, neem ik aan...
Laatst gewijzigd door HPS op wo 17 apr 2019, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jamaar
Berichten: 809
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 10:33

Re: Baknummer LT76

Bericht door Jamaar »

Is een beetje lastig maar zoek de overbrenging verhouding van de 4 versnellingen en achteruit bij a b c en d en dan maar aan de priceas draaien en kijken wat er achter uit komt.
Zou mooi zijn als het een d is
HPS
Berichten: 78
Lid geworden op: di 16 apr 2019, 12:54

Re: Baknummer LT76

Bericht door HPS »

Dank voor de info! Hij springt uit de 2 en de 3, dus hij gaat
hoe dan ook uit elkaar. De auto heeft al een zwaar leven gehad, waaronder bijna 30.000 km in een half jaar in Afrika bij haar vorige eigenaar.

Het is dus technisch mogelijk om van een B- bak een D- bak te maken? Als ik dus niet een D- bak heb, ga ik het er wel van maken, als dat dus mogelijk is...

Nou nog een adresje vinden voor goede revisiedelen...
HPS
Berichten: 78
Lid geworden op: di 16 apr 2019, 12:54

Re: Baknummer LT76

Bericht door HPS »

En als de bak open ligt, kan ik ook gewoon tandjes tellen, om zo te achterhalen welke bak ik inwendig heb, toch?
exfietser
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 24 jul 2016, 08:40
Contacteer:

Re: Baknummer LT76

Bericht door exfietser »

Het is dus technisch mogelijk om van een B- bak een D- bak te maken? Als ik dus niet een D- bak heb, ga ik het er wel van maken, als dat dus mogelijk is...
Dat kan zeker. De verschillen zijn niet groot. bedenk wel dat sommige tandwielen bij elkaar horen. Die kun je alleen als set vervangen.

De verschillen tussen de bakken zitten hem dacht ik niet in de tandwielverhoudingen. Ik dacht dat dat juist helemaal hetzelfde was. Ik weet dit overigens niet helemaal zeker. De verschillen zitten dacht ik in kleine verbeteringen. Het achteruitrijtandwiel is bij de A versie een glijlager en bij de D heeft het een kogellager gekregen.

De bak was dacht ik alleen anders als je de one tons uitvoering hebt. Speciaal gebouwd om zwaar geschut door een modder polder te slepen. Bij deze wagens was het chassis ook iets anders. Het was sterker en had langere veer-shackels waardoor hij hoger op de poten staat. Omdat de assen dan schuiner staan is er ruimte gemaakt in een crossmember omdat de propshaft anders het chassis kan raken bij het uitveren.
Dit chassis is speciaal hiervoor ontwikkeld maar zit ook onder de gewone militaire 109. Waarschijnlijk omdat de militairen maar een soort 109 chassis wilden hebben. Het is wel wezenlijk anders als het civiele chassis. De echte grote verandering zat bij die wagen in de versnellingsbak. De verhoudingen waren zo anders dat de maximale snelheid niet boven de 60 km per kon komen. Hij was daardoor wel onfatsoenlijk sterk in de lage gearing en de laagste versnelling.

Een ander ding dat per versnellingsbak anders kan is dacht het kleine tandwieltje dat de snelheidsmeter aandrijft. Dat tandwieltje moet overeenkomen met de bandenmaat die onder de wagen hebt.
Afbeelding
HPS
Berichten: 78
Lid geworden op: di 16 apr 2019, 12:54

Re: Baknummer LT76

Bericht door HPS »

Dank voor de info! Heb een site gevonden waar één en ander duidelijker wordt...

https://www.syncrogearboxes.com/2014/05 ... ification/
exfietser
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 24 jul 2016, 08:40
Contacteer:

Re: Baknummer LT76

Bericht door exfietser »

Ik kwam nog een website tegen met informatie over de onetons uitvoering.

http://www.onetonlandrovers.co.uk/index.php/technical/
Afbeelding
HPS
Berichten: 78
Lid geworden op: di 16 apr 2019, 12:54

Re: Baknummer LT76

Bericht door HPS »

Baknummer is niet meer leesbaar, alleen suffix B kan ik nog ontwaren...
Vandaag een "nieuwe" bak aangeschaft... 95144920 D
MOD dus... Vanbinnen helemaal nieuw gemaakt. Deze gaat er nu dus in, huidige bak ga ik reviseren en
wordt dus reserve...
Plaats reactie