fenix2 schreef:
Marc-my-Words schreef:
Die malle smalle race-fietsbandjes zijn verre van een optimalisatie van de rolweerstand, en zeker niet comfortabel, dit soort banden zijn vooral geoptimaliseerd op een laag gewicht en een minimalisatie qua luchtweerstand.
Hier is wel een nuance aan te brengen. Bij die malle smalle racefietsband telt ook een andere eigenschap mee, namelijk een zo rond mogelijke dwarsdoorsnede voor goede stuur eigenschappen bij het snellere bochtenwerk. Een kleinere band diameter helpt hier ook voor extra dwars stabiliteit.
Daar heb je een puntje:
Ik heb van de voorbanden het ruwere randprofiel deels weggeslepen (en daarmee ook de band wat ronder gemaakt).
Het belangrijkste nadeel van het iets te grove randprofiel was dat het voorwiel te graag uit sporen wilde klimmen en dat gaf een onrustig effect (dit is overigens een interessant punt, ook voor de 4x4: randprofiel maakt de band beter qua het uit de sporen klimmen maar kan ook doorslaan naar te zoekerig).
Maar ... als het zo uitkomt rijd ik er zonder bibbers (niet zelf noch in de fiets) 60 of 70 km/u mee (de helling af).
Qua dwarse stabiliteit is het toch vooral de bandenspanning die het doet, een klein beetje vervormen helpt bovendien bij het aan het wegdek kleven en ook bij het comfort, niet voor niks doen ze Paris-Roubaix op wat dikkere banden