Ik heb een SIII 109 diesel uit 1976.
Als ik de auto start stijgt mijn brandstofmeter naar maximaal en blijft daar. Toch ging er bij het tanken nog 30ltr diesel bij...
Gisteren heb ik de vlotter uit de tank gehaald. Het lijkt er op dat de drijver vervangen is voor een kurk. Alles zag er verder naar mijn idee normaal uit.
Bij het terugplaatsen kreeg ik niet het idee dat de vlotter (kurk) niet ging drijven. In dit geval zou de meter dus "leeg" aan moeten geven i.p.v. "vol".
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen om de meter weer goed werkend te krijgen?
Heb je met de tankunit uit de tank gekeken wat de brandstofmeter doet als de de drijver beweegt? doet je temperatuurmeter nog normaal? (die deelt achter het instrument kluster de voeding met de brandstofmeter.)
Overigens zie ik op je foto geen filter elementje op de aanzuig van de tankunit. Met een multimeter kun je ook nog kijken of de electrische weerstand veranderd bij het bewegen van de drijver.
Zo wat dingen die ik zou doen om de storing te vinden
Een nieuwe tankunit kost niet de wereld en dan heb je een nieuwe drijver en als het goed is een vers filter elementje
oh nog wat, zaten de aansluitingen op de tankunit nog goed om? De ene is een schakelaar voor het reserve-tank-lampje en de ander is voor de aansturing van de brandstofmeter.
fenix2 schreef:oh nog wat, zaten de aansluitingen op de tankunit nog goed om? De ene is een schakelaar voor het reserve-tank-lampje en de ander is voor de aansturing van de brandstofmeter.
ik heb geen idee hoe om ze zouden moeten zitten. Op de foto is te zien hoe het aangesloten is.
Hallo Sander,
Ik heb je foto's nog eens bekeken en met de bedrading van de tankunit was de draad van het reservetank lampje aangesloten op de massa en de massa niet apart aangesloten. Wat doet dat lampje in je dashboard? is een oranje lampje naast de klokken.
Het zou zomaar kunnen dat met de tankunit niets aan de hand is (wel goed aansluiten inclusief een massa draadje naar de kleine aansluiting) Verder kun je kijken of je voltage stabelizer nog werkt (moet 10 volt afgeven, maar met een voltmeter kun je een puls krijgen vanwege de constructie van het aparaat) Het is een blokje achterop je snelheidsmeter met een donker groene draad (komt vanaf de zekering) en 2 lichtgroene draden die naar je meters gaan.
Kleuren en aansluiting kloppen sowieso niet met het originele schema, op de aansluiting van het lampje hoort Wit/Groen te zitten, op die van de meter Groen/Zwart en op de massa Zwart naar aarde.
Misschien dat het op de foto niet zo lijkt maar dat de kleuren draden wel kloppen, maar het lijken gewoon Wit en Groen te zijn en dat zijn normaliter Wit => Geschakelde plus niet gezekerd en Groen => Geschakelde plus gezekerd
Zijn het echter wel de juiste kleuren Wit/Groen en Groen/Zwart dan zat de Groen/Zwarte goed maar de Wit/Groene op de verkeerde aansluiting, die moet op de in de foto lege aansluiting en hoef je eigenlijk alleen nog een Zwarte massa van de massa aansluiting naar aarde te maken en als de vlotter nog goed is zou het allemaal moeten werken, als de voltage regulator achter de meters ook nog goed is !!
Nummers 25 (Brandstof lampje), 26 (voltage regulator), 37 (brandstof meter) en 39 (tank vlotter) op het schema betreffen het brandstof gebeuren en voltage regulator