De eerste keer

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
Ron
Berichten: 100
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 16:43
Locatie: Bad Bentheim

De eerste keer

Bericht door Ron »

Vandaag was de dag dat ik voor het eerst in mijn leven een auto zelf heb onderhouden.
Al 30 jaar roep ik maar 1 ding en dat is elke cent die ik uitgeef aan een auto echt zonde vind.
Elke auto die ik ooit gereden heb ging alleen maar in waarde achteruit.
Al stopte je er 1000 gulden of tegenwoordig euro's in, dat ding werd niets meer waard.
Onderhoud werd in mijn ogen niet beloond.

Daarnaast heb ik altijd geroepen dat wanneer je auto je hobby is dat dit anders wordt.
En nu heb ik spijt dat ik nooit eerder mijn droom heb waar gemaakt. Het is dat mijn vrouw
zei van: Koop toch gewoon je droomauto, dromen moet je waar maken.

Wel afgelopen woensdag mijn droom auto opgehaald. Mijn defensie achtergrond zei dat ik
een ex NL leger Laro moest nemen. En dat is het dus ook geworden.
Land rover serie 3 109 diesel.

Vandaag voor het eerst in mijn leven zelf een oliefilter vervangen en de olie uiteraard ook.
In (voor mij) een record tijd, lees 3 uur beide dingen gedaan. 2TH van defensie gebruikt en
2 youtube video's. Wat wel bijzonder is, is dat het op de filmpjes heel eenvoudig ging.
Bij mij zat uiteraard het oliefilterhuis muur en muur vast. Resultaat dat ik een enorme olievlek heb
op mijn oprit. Godzijdank bleef ik zelf ongedeerd.
Na 3 uur was ik Olympisch kampioen Olie verversen, tenminste in mijn eigen beleving.
Dus in een roes van eigen roem gelijk het luchtfilter gaan reinigen en nieuwe olie erop.
Uiteraard eerst vragen waar je in hemelsnaam de olie moest ingooien.

Na totaal een 6 uur bezig geweest te zijn aan mijn Land Rover, ben ik totaal uitgeput.
Echter ook voldaan.

Mijn euforie blijkt uiteraard van zeer korte duur te zijn wanneer ik kijk na de verschillende andere olie
houdende onderdelen. Ik zie dat alles richting de achterzijde van de Land Rover olie lekt.
Met noemt dit waarschijnlijk zweten maar geloof me, IK ZWEET MEER om dit zelf te gaan oplossen.

Volgende opstakels:

Alles wat met de aandrijving te maken heeft, olie gaan verversen. Al heb ik geen idee hoe het moet.

Kort samengevat: What a great Day.
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977
sjaak109
Berichten: 859
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 19:49
Locatie: wwerf

Re: De eerste keer

Bericht door sjaak109 »

Ja de eerste keer is altijd lekker.
nou lekker verder met onderhoud.
olie van de versnelling en de diffs. van de diff,s is het waarschijnlijk mayonaise.
dan met veel vloeken de kruisjes in het vet. is waarschijnlijk ook de laatste jaren niet gedaan.
wedden dat je het tuitje van je vet spuit er niet tussen krijgt?(kruisje)
tip. ik haal mijn olie en vet bij de lokale trekker boer, VAC heet dat hier.
scheelt ruim de helft met wat de garage vraagt.

maar zo te horen komt het helemaal goed daar.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding
Gerard90Td5
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:16

Re: De eerste keer

Bericht door Gerard90Td5 »

Goed bezig !

Gr Gerard90Td5
SdeVries
Berichten: 11
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 19:44

Re: De eerste keer

Bericht door SdeVries »

Gaaf, ik kijk ook al uit naar mijn eerste keer....
Met vriendelijke groet,

Sander
Benlaro
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 15:04

Re: De eerste keer

Bericht door Benlaro »

Zweten doet de Landrover niet, dit noemt men wel eens lekken, maar een echte Landrover lekt niet, hij laat sporen na.
Kan je hem makkelijk terug vinden :D
Rangerover classic 1989 3,5 efi
Rangerover L322 2005 4,2 supercharged
90 1988 300TDi
Serie II 1959
101 FC 1977 3,5 V8
Dagelijkse auto Discovery SDV6 3.0 2015
Rover P6 V8 1970
Daimler souvereign 6 cil 4,2 lt
Alfa Giullia 1967 2.0 lt
Ron
Berichten: 100
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 16:43
Locatie: Bad Bentheim

Re: De eerste keer

Bericht door Ron »

:-D :-D :-D
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: De eerste keer

Bericht door Marc-my-Words »

Benlaro schreef:Zweten doet de Landrover niet, dit noemt men wel eens lekken, maar een echte Landrover lekt niet, hij laat sporen na.
Kan je hem makkelijk terug vinden :D
Een LandRover is een alchemistisch wondertje.

Langs allerlei wegen gaat er water in, en onder komt er olie uit. Sommigen noemen dat lekken.
Bij mensen heet dat incontinentie, daar gaan dan "olie" en andere sterkere vloeistoffen in en komt er water uit.

Jammer genoeg lukt het lood in goud veranderen weer niet, een LandRover verandert heel snel in een financieel debacle.
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 391
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:53

Re: De eerste keer

Bericht door fenix2 »

Marc-my-Words schreef:Jammer genoeg lukt het lood in goud veranderen weer niet, een LandRover verandert heel snel in een financieel debacle.
Ofwel goud in lood lukt altijd wel, andersom is een grotere uitdaging die sommige handelaren evengoed wel aandurven ;)
Ron
Berichten: 100
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 16:43
Locatie: Bad Bentheim

Re: De eerste keer

Bericht door Ron »

Al komt men met een loden pijp aan, dan nog kom ik mijn Land Rover niet uit.
En hij is voor geen Goud te koop.

Staal moet je smeden als het heet is, of te wel: Te Koop, Kijken en Kopen.

En mensen die denken dat een Land Rover geld kost, hier een kort overzicht:

Mazda 323 F 1.8 i --> nieuw gekocht en na 5 jaar en 190.000 km voor 20.000 gulden (ja tijdje terug:-D ) afgeschreven te hebben verkopen.
Audi A4 --> 1500 euro gekocht, 1,5 jaar later kosten om weer door de keuring te krijgen 1000 euro. Auto verkocht voor 500 euro.

Land Rover 40 jaar oud --> Nieuwe uitlaat 75 euro. Auto wordt niet minder waard.
Land Rover 40 jaar oud --> Nieuw motorblok 2400 euro. Auto wordt wordt niet minder waard. Stijgt zelfs nog iets in waarde.

Audi A4 --> Alleen de einddemper kost al 125 euro, compleet 300 euro. En de auto wordt geen cent meer waard.

Ik had 20 jaar terug al een Land Rover moeten kopen.
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: De eerste keer

Bericht door Marc-my-Words »

Ron schreef:Ik had 20 jaar terug al een Land Rover moeten kopen.
Beter 19 jaar terug, dan had je direct een Td5 kunnen kopen.

Ik kocht 18 jaar terug een Td5, 7 jaar geleden landde ie (niet mijn schuld) op zijn gepoetste kant.
Na het (on)nodige gedimdam met de verzekering resteerde er een kale afschrijving van ± € 2.000 per jaar.

Inmiddels is de waarde-depreciatie van de Defender nog een stuk bescheidener (dus gunstiger voor de eigenaar).
Ron
Berichten: 100
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 16:43
Locatie: Bad Bentheim

Re: De eerste keer

Bericht door Ron »

Jammer van de Td5. Of heb je hem weer terecht gekregen?
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: De eerste keer

Bericht door Marc-my-Words »

Ron schreef:Jammer van de Td5. Of heb je hem weer terecht gekregen?
Ja jammer.
Ik heb nu een "Puma" en weet nog steeds niet helemaal of ik daar blij mee ben.
Een goede Td5 is waarschijnlijk de mooiste LandRover.

Het "wrak" van de Td5 heb ik verkocht aan een liefhebber, vlgs de RDW gegevens rijdt ie nog steeds rond.
Ron
Berichten: 100
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 16:43
Locatie: Bad Bentheim

Re: De eerste keer

Bericht door Ron »

Wel als je niet weet of je blij moet zijn met de puma, dan wordt het hoog tijd
om weer een Td5 te gaan zoeken
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: De eerste keer

Bericht door Marc-my-Words »

Ron schreef:Wel als je niet weet of je blij moet zijn met de puma, dan wordt het hoog tijd
om weer een Td5 te gaan zoeken
Ik weet ook niet of ik wel blij ben met een Td5 met een onbekende historie (en met "gegarandeerde" onverwachtte onkostenposten).

Bovendien ... je moet iets te dromen overhouden.

Mijn ideale 110 is een 5 deurs grijskenteken "Utility" met net iets meer dan 110 inch wielbasis.
Met een een tikje getunede Td5, ABS/ETC, en in ieder geval het Td5 dashboard, en een goed werkende overdrive.
Een gegalvaniseerd chassis en schutbord strekt tot aanbeveling.
En als ik nu toch met een "verlanglijstje" bezig ben: doe dan direct maar een onopvallend hefdak.
Verder natuurlijk een solide spare-wheel-carrier, rock-sliders, en nog wat bescheiden protectie.

Tot slot: Ik heb de "Puma" nog maar 7 jaar ... dus die is nog maar net ingereden, en nog lang niet aan vervangen toe.
Plaats reactie