Platte daklast drager - roof rack

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
GatheRRoveR
Berichten: 874
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Platte daklast drager - roof rack

Bericht door GatheRRoveR »

Mijn 109 is net geen 2 meter hoog, wat bij parkeergarage's, tolwegen etc. wel handig is.

Nu ben ik iemand die altijd wel van alles mee sleept, sinds enige tijd is het dakdrager erop/eraf - erop/eraf...
Nu loop ik al een tijdje te puzzellen om een tropendak achtige constructie te maken. Dus een plaat die versterkt is, of een iets dikkere plaat die net op de dakribbels vast komt te zitten en dan een oplossing om de kracht een beetje te verdelen naar de goot.

Nu zitten er aan de binnenkant van het dak ook 2 hulp spantjes (overdwars) die de kracht al flink verdelen. Tijdens het wassen heb ik er al eens op gestaan, het dak kan zolang je op de spanten blijft toch best veel gewicht hebben.

Heeft iemand hier als een wat op verzonnen? Foto's , tips, trucs :?:

Zou graag een beetje bij de retro look willen blijven.

Groet Rob
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Gebruikersavatar
Wim Janssen
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
Locatie: Buchten

Re: Platte daklast drager - roof rack

Bericht door Wim Janssen »

Erik Besse had ooit een 109 en wilde wel iets op het dak laden , maar geen roofrack hebben. Hij heeft toen een soort van heel strak roofrack/dakdragers over het dak gemaakt die aan de voorkant de daklijn volgde tot aan de voorruit. Hierop lagen, ik dacht, aluminium traanplaten.
Zelf heb ik een roofrack gemaakt van koker 25x25 waarop een watervaste multiplex plaat (9 mm) ligt. De vloer ligt vrij dicht op het dak en de opstaande randen heb ik demontabel gemaakt. Zonder die randen kan ik dan mijn eigen garage in. Dit is echter allemaal boven een tropendak, dus hoger als jouw dak.
Als je een licht roofrack van koker 25x25 maakt, strak over het dak, waarbij je iets van rubber tussen dakprofielen en roofrack legt en hier een alu traanplaat van 5 mm op legt. Dan komt er maar 3 cm in hoogte bij en heb je eigenlijk een volwaardig rack. De plaatbekleding over de dragers voorkomt dat de afzonderlijke dragers te veel doorzakken.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Gebruikersavatar
Wim Janssen
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
Locatie: Buchten

Re: Platte daklast drager - roof rack

Bericht door Wim Janssen »

Op de google link in mijn onderschrift kun je in het album van de witte 109 foto's zien van mijn roofrack. Maar zoals gezegd zou dat nog strakker over het dak kunnen.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
sjaak109
Berichten: 859
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 19:49
Locatie: wwerf

Re: Platte daklast drager - roof rack

Bericht door sjaak109 »

op mijn tropendak lag ook dik traanplaat.

hier heb ik over heen gelopen een paar keer.
resultaat is dat mijn dak precies naast de steunbalkjes is gescheurd.

en dat is heel grappig als het regent.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding
veetee
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 24 nov 2014, 23:02
Locatie: Gooi- & Vechtstreek

Re: Platte daklast drager - roof rack

Bericht door veetee »

GatheRRoveR schreef:Mijn 109 is net geen 2 meter hoog, wat bij parkeergarage's, tolwegen etc. wel handig is.

Nu ben ik iemand die altijd wel van alles mee sleept, sinds enige tijd is het dakdrager erop/eraf - erop/eraf...
Nu loop ik al een tijdje te puzzellen om een tropendak achtige constructie te maken. Dus een plaat die versterkt is, of een iets dikkere plaat die net op de dakribbels vast komt te zitten en dan een oplossing om de kracht een beetje te verdelen naar de goot.

Nu zitten er aan de binnenkant van het dak ook 2 hulp spantjes (overdwars) die de kracht al flink verdelen. Tijdens het wassen heb ik er al eens op gestaan, het dak kan zolang je op de spanten blijft toch best veel gewicht hebben.

Heeft iemand hier als een wat op verzonnen? Foto's , tips, trucs :?:

Zou graag een beetje bij de retro look willen blijven.

Groet Rob
Zoiets bestaat al, commercieel, en natuurlijk veeeeeeeuls te duur... Maar misschien om ideeën op te doen: klikkerdeklik
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <
GatheRRoveR
Berichten: 874
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: Platte daklast drager - roof rack

Bericht door GatheRRoveR »

@Vincent : mooi had ik ook al gevonden, buiten de prijs heeft het wel een hoog "mecano" gehalte :lol:

@Wim : knap stukje werk hoor!
Erik Besse had ooit een 109 en wilde wel iets op het dak laden , maar geen roofrack hebben. Hij heeft toen een soort van heel strak roofrack/dakdragers over het dak gemaakt die aan de voorkant de daklijn volgde tot aan de voorruit. Hierop lagen, ik dacht, aluminium traanplaten.
Zijn daar ook foto's van?

Ik ben er voorlopig nog niet uit, zal wel weer een stukje diy worden :oops:
Het dak kan je ook van binnenuit verstevigen door stroken rvs/alu in het dak tot in de goot te lijmen.
Weet iemand hie zo'n militaire drager aan de binnenkant zit, zal toch wel extra support in zitten?!?
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 08:19
Locatie: Bergen op zoom

Re: Platte daklast drager - roof rack

Bericht door piet_g »

@wim, dat ziet er netjes uit.. wat was de wanddikte van de kokers die je gebruikt had?

mijn 109 gaat zowiezo maar net in parkeer garages. hij is aan de achterkant 2.03 meter hoog en dat is omdat hij op paraboolveren staat met 235/85-16 banden er onder. alleen hij staat nog niet op zn hoogst, moet de veren eigenlijk aan de achterkant nog in het onderste gat van de ophanging monteren (heb militaire schackles) alleen dan liep de kardan as tegen het chassis, alleen nog geen zin gehad om dat aan te passen.

maar goed, met de oplossing van wim (die er heel goed zelf te maken uit ziet) zou het rack net boven je dak uitkomen.

geen idee of die militaire roofrekken passen op een hardtop met tropendak., plus zo te zien is dat minimaal 5 tot 7 cm bij je hoogte.
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.
Gebruikersavatar
Wim Janssen
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
Locatie: Buchten

Re: Platte daklast drager - roof rack

Bericht door Wim Janssen »

Koker was 25x25x1,5
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Plaats reactie