serrie 3 met td5 aandrijflijn inklusief assen en veren

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
laro en hd driver
Berichten: 6
Lid geworden op: za 23 apr 2016, 09:56

serrie 3 met td5 aandrijflijn inklusief assen en veren

Bericht door laro en hd driver »

Het verhaal
Reed al 5 jaar met een 110 td5 rhd bj 2001 maar door het stoppen van mijn eigen bedrijf werd dit wel een dure aangelegenheid.
Dus een serrie 3 88 rhd bouwjaar 1976 bijgekocht met het idee om de aandrijflijn van de td5 in te bouwen.
Toen de 88 thuis kwam was het wel schrikken, geen chassi nr motor nr klopt niet met het kenteken en het plaatle met chassi nr zit met schroefjes op het bulkhead vast. Oei!
Naar de rdw en het antwoord was wij kunnen dit niet indentieficeren dus ook niet invoeren.
Maar in gesprek met de keurmeester en ik vroeg om een onderzoek door het pat team om de indentie tijd vast te stellen. Dit doe ze slechts 1 keer per maand maar ik kon de auto wel daar laten.
Uitkomst indentietijd is ok er werden 2 loodjes gehangen en ik kon aan de slag.
Auto gedemonteerd chassi laten stralen maar er bleef niet veel over, ik mocht van de rdw het chassi vervangen onder de noemer reparatie en dan als 1/3 de aandrijflijn vervangen, echter kreeg ik van diverse mensen het advies dat met een andere keurmeester hier wel eens anders over gedacht kon worden dus dit risico heb ik niet genomen en mijn chassi in orginele staat gerepareerd. Toen terug naar de rdw voor een chassisnummer inslag daar ik het chassi wil verzinken en daardoor het loodje niet meer leesbaar zou zijn, dus het nummer werd ingeslagen.
Terug naar huis en alle componenten voor de td5 aandrijflijn van het 110 chassi geslepen en op de 88 gelast, hiervoor heb ik het chassi aan de onderkant wat verhoogd omdat anders de steunen voor de reactie armen onder het chassi uit zouden komen. Toen chassi verzonken en gepoedercoat en de opbouw kon beginnen
Om de serrie's look te behouden motor en versnellingsbak 7 cm naar achteren verplaatst maar de gril moest toch 7 cm naar voren anders paste het niet met een orgineel td5 bulkhead. De motor kap tegen het bulkhead 8 cm verlengd.
En de radiateur kwam in problemen met de stuurbekrachtiging dus die moest naar links schuiven.
Het heeft wat hoofdbrekens gekost maar ben tevreden met het resultaat
Foto's op faceboek onder tonny krijnen
Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 08:19
Locatie: Bergen op zoom

Re: serrie 3 met td5 aandrijflijn inklusief assen en veren

Bericht door piet_g »

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.
Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 08:19
Locatie: Bergen op zoom

Re: serrie 3 met td5 aandrijflijn inklusief assen en veren

Bericht door piet_g »

Mooi om het resultaat te zien Tonny. was daar benieuwd naar aangezien ik hem op de werkbank had zien liggen toen ik de bak op kwam halen.

en dan is de vraag.. hoe rijd dat ;).
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.
laro en hd driver
Berichten: 6
Lid geworden op: za 23 apr 2016, 09:56

Re: serrie 3 met td5 aandrijflijn inklusief assen en veren

Bericht door laro en hd driver »

Rijd niet verkeerd, klein probleem met de hoofdrem cilinder die bleef hangen, had deze wat lager gemonteerd en iets naar voren op het schutbord om het onder de motor kap te krijgen maar blijkbaar ergens een foutje gemaakt waardoor het bekrachtigings gedeelte krom was en de rem 2 keer niet terug kwam en alles op de rem bleef staan.
Wil de vooras nog aanpassen aan de kortere wielbasis, want als ik nu helemaal instuur wringt het wat in de scherpe bocht
Maar verder dik tevreden en ook met de brief van de belastingdienst dat ik geen houderschap belasting hoef te betalen
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: serrie 3 met td5 aandrijflijn inklusief assen en veren

Bericht door Marc-my-Words »

laro en hd driver schreef:...
Wil de vooras nog aanpassen aan de kortere wielbasis, want als ik nu helemaal instuur wringt het wat in de scherpe bocht
...
Ik denk dat er niet veel aan de vooras aan te passen is.
Bij de 90 (die daadwerkelijk 92,7 wielbasis heeft) tot en met de 130 (die daadwerkelijk meestal ± 127 inch wielbasis heeft) is de stuurgeometrie gelijk -- waarschijnlijk klopt de "afstelling" voor 100 inch (of wellicht voor iets meer), de Defender leent immers veel van het onderstel van de RRC (en die had een wielbasis 100 inch, of 110 voor de "stretched" RangeRovers).

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann-principe
Plaats reactie