Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 10 nov 2024, 21:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2016, 16:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Heb ook post op de witte prik, maar daar krijg ijk de foto's er niet bij ....mijnalbum is "verbeterd"....jajaja :cry:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Graag jullie advies en eventueel een aanbod van gebruikte as (de voorste van een 90 uit 1986)

John

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2016, 17:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 270
Woonplaats: Buchten
Ik zou die niet meer gebruiken, maar ik ben eigenlijk meer verbaasd over het feit dat dit "zomaar" gebeurt. Ik zou me toch eens wat kritische vragen stellen over onderhoud. Dit had gemakkelijk veel meer schade kunnen aanrichten.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2016, 19:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Wim, heb de auto zelf in onderhoud. Dat kruisje was al eens door mij vervangen, en ik gebruik ze van GKN. Voor het Bikkelweekend (februari) nog goed nagekeken en een klap vet gegeven. Dat doe ik voor elk off-road evenement met alle vetnippels standaard. Er zit ook geen enkele speling op de heel gebleven kanten van het kruisje, en het draait mooi (als in dikke erwtensoep) over zijn as. Het is mij dus ook een raadsel! Difflock gebruik ik enkel en alleen in heel modderig terrein, dus axlewinding of -twist kan het ook niet zijn geweest lijkt me. Was de dag ervoor nog mee weggeweest, 20 km zonder enig verdacht geluid/gevoel
Ben wel benieuwd of iemand een idee heeft, want je schrikt wel.

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2016, 20:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Als ik midden in de bush zou staan en ik had de as hard nodig om te kunnen rijden zou ik hem nog wel op knappen voor nood.
Maar in de bewoonde wereld gaat er bij mij dan gewoon een nieuwe onder.

Heb je ook een foto van het kruisstuk zelf?
Een goed kruisje breekt niet zo maar uit. Hier is toch echt iets niet goed geweest.

In plaats van te smeren VOOR het terrein rijden kan je beter smeren NA het terrein rijden.
Dan druk je het eventueel binnen gekomen water en vuil er weer uit.
Smeren doe je ook het beste met de aandrijfassen gedemonteerd en op de werkbank.
Het vet zoekt de weg van de minste weerstand en als je onder de auto smeert is er erg veel kans dat het vet niet alle vier de cupjes bereikt.
Als je de as op de werkbank smeert kan je door de gaffels te verdraaien en met een kunstof hamer beurtelings wat klopjes te geven op de gaffels er voor zorgen dat het vet ook echt bij alle vier de cupjes komt.
Ik heb al heel veel kapotte kruisjes gezien waar 1, 2 of 3 cupjes prima gesmeerd waren en de overige 1 bonk roest.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 apr 2016, 09:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Afbeelding

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 apr 2016, 17:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Kruisje ziet er verder nog prima uit, behalve de ene as en cup dus...

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 apr 2016, 18:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Dus 3 lagers zijn nog goed en de vierde is kapot.

Was het kapotte lager zo droog of heb je het ontvet voordat je de foto maakte?

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 apr 2016, 19:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Nee het was niet droog. Ik ben dus gewoon ook nog 1 cupje met circlip en al kwijt ligt dat ergens op de weg....Ik heb eerder kruisjes vervangen, deze GKN was ook minder dan een jaar en <5000 km onderweg. Controleer regelmatig of er speling op zit. Ze draaiden mooi " als een lepel in dikke erwtensoep", dus dat lijkt echt in orde....niets verroest of verrot. Daarom snap ik nog steeds niet wat er is gebeurd?

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 apr 2016, 19:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Ik kan je ook niet vertellen wat bij jou de reden is geweest.
Kan aan veel dingen liggen.

Een slecht kruisje.
Een circlip die niet helemaal goed in de groef heeft gezeten en los is gekomen.
Vet gebrek in 1 lager.
Misschien heeft de as een forse duw gekregen bij je laatste terrein rit waardoor hij krom is.

Ik zou mijn hoofd er niet meer over breken. Gewoon het geld uitgeven voor een nieuwe originele as en verder met je leven.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 apr 2016, 20:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Helemaal mee eens, Ik begreep dat de Paddock exemplaren goedkoop maar van lage kwaliteit zijn, dus maar even verder zoeken....
Thnx!

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2016, 00:11 
Offline

Geregistreerd: zo 28 sep 2014, 08:54
Berichten: 39
Er zijn bedrijven waar je de as kunt laten repareren . Kost veel minder en is net zo goed . Waar woon je John ? Vr gr Henk B.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2016, 10:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Ik woon in die buurt van Ermelo Henk. Ben benieuwd wat je in gedachten hebt.

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2016, 23:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Bij LRdirect hebben ze een Hardy Spicer in het assortiment.
https://www.lrdirect.com/FRC8390-Propshaft-Front-90-110-4Cyl-Most/
Is dat niet gelieerd aan GKN en maken die ook gee OEM-spec spullen? Het is nl nogal een stuk goedkoper dan origineel LR......

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2016, 23:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Dus daarom twijfel ik eraan of dat het wel echt goed is...?

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr 2016, 03:16 
Offline

Geregistreerd: zo 28 sep 2014, 08:54
Berichten: 39
John, er zijn bedrijven in Nederland waar je de as kunt laten repareren. Ik heb weleens assen laten repareren bij een as reparatie/revisie bedrijf( Jos Rietveld) in Oosterhout Brabant .Je brengt je defecte as naar zo'n bedrijf toe en 3 dagen later haal je je nieuwe as, weer op. Je betaald dan VEEL minder . Veel mensen zijn hiermee onbekend , ze kopen een slechte kwaliteit as in Engeland en gooien hun goed repareerbare as in de schrootbak , zonde. Je zou even kunnen kijken of er in de buurt van Ermelo ook zo'n bedrijf zit ,is maar een idee. Vr gr Henk B.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr 2016, 09:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Ik heb nu ongeveer driekwart jaar twee Hardy Spicer assen van LRDirect onder mijn 88 en so far so good.
Deze assen besteld na steeds terugkerende problemen en veel trillingen met de assen van Bearmach enzo.

Hardy Spicer is inderdaad van GKN. De ene as is volgens de gietnummers van GKN en de andere van Hardy Spicer pakistan.
Hardy Spicer heeft namelijk ook een fabriek in Pakistan. Toen ik ze binnen kreeg was ik wel wat sceptisch over een as uit India, maar hij doet het tot nu toe probleemloos.

Als je de originele as wil laten repareren kan je ff googlelen op "aandrijfas revisie".
Ik heb goede ervaring met Technotrans in Veendam. Mijn werkgever brengt daar ook alle aandrijfassen heen.
Ik heb lang geleden een double cardan as van een disco 2 laten verlengen bij een bedrijf in Emmen of Coevorden, maar ik kan niet meer op de naam komen.
Je kan ook eens kijken bij Bailey Morris in de UK. Niet goedkoop maar maken wel heel goede assen.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr 2016, 11:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Dean ga ik die Hardy Spicer proberen. Revisie zal niet heel veel goedkoper zijn dus...

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr 2016, 11:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Ik kan met zekerheid zeggen dat als je je kapotte as bij Technotrans brengt voor reparatie dat je duurder uit bent dan met de Hardy Spicer as van LRDirect.
De uitgeslagen gaffel moet zowiezo een nieuwe voor komen, controle van de as op rechtheid en speling op de spiebanen, een nieuw kruisstuk en balanceren en het bedrag loopt al aardig op.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr 2016, 17:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Hardy Spicer as is vandaag al besteld....hou deze maar als souvenir en voor alle andere onderdelen dan de voorste gaffel....
Bedankt voor de hulp!

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.