roken 2.25 Diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Roelof

roken 2.25 Diesel

Bericht door Roelof »

Is het normaal dat een 2.25 Diesel rookt (blauw) tijdens het stationair lopen, zelfs als de motor op bedrijfs temperatuur is?

Kan het zijn dat het blok aan vervanging/revisie toe is of kan het ook b.v. aan de afstelling van de brandstof pomp liggen?
Hoe bepaal ik nu of de motor nog steeds goed is?

Bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

Roelof
Wilberth van den Berg

Re: roken 2.25 Diesel

Bericht door Wilberth van den Berg »

Roken bij dieseltjes moet je goed op de kleur letten.
- witte rook is onverbrande diesel
- blauwe rook is olie
- zwarte rook is teveel diesel
Laten we er even vanuit gaan dat jouw motor inderdaad blauwe rook geeft dan heb je dus een probleem met olie. dit kan ontstaan door verschillende dingen. het meest waarschijnlijke bij een LR is dat er olie lekt langs de klepstelen. Deze worden bovenaan afgesloten met een rubberen keerring die relatief een voudig te vervangen is.
Het kan echter ook zijn dat de olie langs de zuigers komt, dan ben je dus dicht in de buurt van een revisie. Vaak is dit probleem namelijk wel op te lossen met nieuwe zuigerveren en een lichte hoonbeurt, maar goed dan heb je dus alle belangrijke delen al los liggen en doe je er dus verstandig aan versleten lager te vervangen etc. etc.

Om enig idee te krijgen van de conditie van je auto kun een compressie meting laten doen bij een diesel specialist in de buurt. Overigens is revisie van zo'n motor niet zo beestachtig moeilijk om zelf te doen maar je bent er wel enige tijd zoet mee, zeker als je tussendoor bv. de cilinders machinaal moet laten hohnen of de kop moet laten vlakken.

Succes, Wilberth
rik.derkx@gmail.com

Re: roken 2.25 Diesel

Bericht door rik.derkx@gmail.com »

Enig idee wat hier de oplossing is (geweest)?
Mijn 2.25 rookt idd blauw bij stationair en ook met warme motor.
Onderblok is gereviseerd (geboord gehoond, nieuwe zuigers en veren)
Kop is nog origineel, maar klepstelen en geleidingen nagemeten en alles ruim binnen toleranties.
Nadien 10.000 km gereden en nu rookt eea weer blauw.
Kleprubbers nog vervangen, maar niet veel verbetering gezien.

Iemand een idee?

gr Rik
richard78

Re: roken 2.25 Diesel

Bericht door richard78 »

Heb je misschien de compressie gemeten? Belangrijk hierbij is dat alle cillinders ongeveer gelijk zijn en tussen de 23 en 33 bar

Verder kan je denken aan:
Zijn de kleppen geslepen?
Zijn de cillinders alleen gehoond of ook opgeboord naar een overmaat
zijn de klepgeleiders vervangen?

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

Image error Connection to server failed (Connection timed out) open image URL mod_embed_images_loadimage('58306f3d09c5149924c17b734fa66aa8', '', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17144147, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie