Vraag over stuurdemper
Vraag over stuurdemper
Hallo iedereen,
Als ik met een bepaalde snelheid over een dwarsrichel in de weg rijd begint mijn stuur heel snel van links naar rechts te slaan.
Heel beangstigend op een smalle tweebaansweg.
Is dit op te lossen door een stuurdemper te monteren?
vr.gr.Peet.
p.s.
Er zitten 7.5x16 banden onder.
Ik geloof dat dit de goede maat is,of niet?
Als ik met een bepaalde snelheid over een dwarsrichel in de weg rijd begint mijn stuur heel snel van links naar rechts te slaan.
Heel beangstigend op een smalle tweebaansweg.
Is dit op te lossen door een stuurdemper te monteren?
vr.gr.Peet.
p.s.
Er zitten 7.5x16 banden onder.
Ik geloof dat dit de goede maat is,of niet?
Re: Vraag over stuurdemper
Ja zet er maar een stuurdemper onder.
Ik heb dezelfde ervaring.
Alleen gaat het sturen wat zwaarder
Ik heb dezelfde ervaring.
Alleen gaat het sturen wat zwaarder
Re: Vraag over stuurdemper
ja, in het terrein is het ook net wat veiliger (voor je handen) heb ik begrepen.
ik wil het zelf ook gaan doen.
Yuri
ik wil het zelf ook gaan doen.
Yuri
Re: Vraag over stuurdemper
Hoi,
Ik had (heb) precies hetzelfde probleem, inderdaad een beangstigende ervaring.
Je banden-maat is in principe prima, ik heb me eens laten vertellen dat dit heftig schudden/trillen per soort band kan verschillen.
Zelf had ik er het eerste jaar geen last van totdat ik een keer ging rijden met een ongebalanceerd wiel en spontaan in de berm belande.......het verhaal gaat dat wanneer zich dit eenmaal voor heeft gedaan, de kans groter is dat het nogmaals zal optreden (..??..).
Het monteren van een stuurdemper heeft bij mij een beetje geholpen, sindsdien is het nog maar 1 keer voorgekomen maar dit keer was het minder heftig en makkelijker te corrigeren.
Succes,
Edwin.
Ik had (heb) precies hetzelfde probleem, inderdaad een beangstigende ervaring.
Je banden-maat is in principe prima, ik heb me eens laten vertellen dat dit heftig schudden/trillen per soort band kan verschillen.
Zelf had ik er het eerste jaar geen last van totdat ik een keer ging rijden met een ongebalanceerd wiel en spontaan in de berm belande.......het verhaal gaat dat wanneer zich dit eenmaal voor heeft gedaan, de kans groter is dat het nogmaals zal optreden (..??..).
Het monteren van een stuurdemper heeft bij mij een beetje geholpen, sindsdien is het nog maar 1 keer voorgekomen maar dit keer was het minder heftig en makkelijker te corrigeren.
Succes,
Edwin.
Re: Vraag over stuurdemper
zelfde probleem sinds stuurdemper ca 5jr geleden aangebracht nooit meer voorgekomen; zo'n stuurdemper wil je dus hebben
Re: Vraag over stuurdemper
In de berm? is het zo erg?
Dan moet ik maar eens SNEL op zoek naar zo'n demper.
over bandenmaat gesproken...
ik heb een ex-leger 109 gekocht. ik neem aan dat de snelheidsmeter dan klopt met de kleine defensie wielen zoals ze ooit geleverd zijn.
hoe groot is de afwijking als er weer 7,5x16 onder zit?
en is zo'n snelheidsmeter een beetje makkelijk opnieuw te calibreren?
Dan moet ik maar eens SNEL op zoek naar zo'n demper.
over bandenmaat gesproken...
ik heb een ex-leger 109 gekocht. ik neem aan dat de snelheidsmeter dan klopt met de kleine defensie wielen zoals ze ooit geleverd zijn.
hoe groot is de afwijking als er weer 7,5x16 onder zit?
en is zo'n snelheidsmeter een beetje makkelijk opnieuw te calibreren?
Re: Vraag over stuurdemper
Eensgezind allemaal ,
Ik had er ook last van.
Heb bij Budget-Parts in Gouda even een steuntje gehaald voor op de chassis balk en bij Ron Bolleboom een schokbreker.
Het oog op de stuurstang was al aanwezig.
10 minutenwerk en her werkt perfect vooral dat schudden is weg.
En in het terrein kan het stuur niet uit je handen schieten.
Doen dus.
Groetjes Peter
Ik had er ook last van.
Heb bij Budget-Parts in Gouda even een steuntje gehaald voor op de chassis balk en bij Ron Bolleboom een schokbreker.
Het oog op de stuurstang was al aanwezig.
10 minutenwerk en her werkt perfect vooral dat schudden is weg.
En in het terrein kan het stuur niet uit je handen schieten.
Doen dus.
Groetjes Peter
Re: Vraag over stuurdemper
Hoi,
Je snelheidsmeter zal inderdaad wat afwijken.
De versnellingsbakken zijn door het leger ooit eens afgestemd op het gebruik van een afwijkende,kleinere, maat banden (typische leger-aanpak) wat dit precies betekent voor de juistheid van de snelheidsmeter weet ik niet.
Ervaring heeft me geleerd dat bij mij de afwijking ongeveer 5 km is.
M.a.w. je rijdt in werkelijheid 5 km harder dan de snelheidsmeter al wiebelend aangeeft....
Maar ja, met topsnelheden van zo'n 80 km/h is deze afwijking niet echt storend, als je flink je best doet kan je hooguit binnen de bebouwde kom nog eens geflitst worden !!
Het calibreren van de snelheidsmeter heb ik dus nooit geprobeerd.
Groet,
Edwin.
Je snelheidsmeter zal inderdaad wat afwijken.
De versnellingsbakken zijn door het leger ooit eens afgestemd op het gebruik van een afwijkende,kleinere, maat banden (typische leger-aanpak) wat dit precies betekent voor de juistheid van de snelheidsmeter weet ik niet.
Ervaring heeft me geleerd dat bij mij de afwijking ongeveer 5 km is.
M.a.w. je rijdt in werkelijheid 5 km harder dan de snelheidsmeter al wiebelend aangeeft....
Maar ja, met topsnelheden van zo'n 80 km/h is deze afwijking niet echt storend, als je flink je best doet kan je hooguit binnen de bebouwde kom nog eens geflitst worden !!
Het calibreren van de snelheidsmeter heb ik dus nooit geprobeerd.
Groet,
Edwin.
Re: Vraag over stuurdemper
Wil je nog wat meer details hierover weten dan beveel ik je het groene boekje 'De Landrover in het Nederlandse leger' aan van ene De Roo (als ik het goed heb). Staan voor (aspirant) bezitters van een militaire Laro interessante dingen in.Verkrijgbaar bij de boekhandel.
Re: Vraag over stuurdemper
Hallo allemaal:
Heen en weer wiebelende wielen komt inderdaad soms voor bij onze geliefde Land-Rovers. Het symptoom bestrijden (stuurdemper) is een optie, maar het is beter om het anders op te lossen..
In de chromen bollen zitten een aantal onderdelen en na verloop van tijd komt er hier en daar wat meer speling op. Het gevolg is zwiebelende wielen en dit kan inderdaad heel erg en gevaarlijk worden.
Bij de legeruitvoering is het verschijnsel erger. Dit komt waarschijnlijk omdat deze iets hoger zijn.
Wat je moet doen is het volgende:
Aan de bovenzijde zit een blokje met vier bouten. Maak deze los en haal het blokje met de pen eruit. Maak de stangen los. Onder het blokje zitten een aantal shims (dunne plaatjes in verschillende diktes). Verwijder het dunste plaatje. Meet met een unster (veer met schaalverdeling) de kracht die nodig is om de boel te verdraaien.
Voor de militaire uitvoering moet de weerstand 8-10 kg bedragen. Voor de civiele uitvoering 3,5 - 4,5 kg.
Net zolang met de shims wisselen totdat de weerstand klopt.
Met gebalanceerde wielen is het probleem dan verholpen.
Haal je de vereiste weerstand niet meer, dan moet er meer worden vervangen.
Een stuurdemper is eigenlijk alleen nuttig in het terrein om al te harde of onverwachte klappen op te vangen zodat het stuur niet uit je handen schiet en met minder kans op blessures.
Dat een stuurdemper ook helpt tegen het zwiebelen is waar maar niet de eigenlijke functie van de demper.
Jan Dirk
Heen en weer wiebelende wielen komt inderdaad soms voor bij onze geliefde Land-Rovers. Het symptoom bestrijden (stuurdemper) is een optie, maar het is beter om het anders op te lossen..
In de chromen bollen zitten een aantal onderdelen en na verloop van tijd komt er hier en daar wat meer speling op. Het gevolg is zwiebelende wielen en dit kan inderdaad heel erg en gevaarlijk worden.
Bij de legeruitvoering is het verschijnsel erger. Dit komt waarschijnlijk omdat deze iets hoger zijn.
Wat je moet doen is het volgende:
Aan de bovenzijde zit een blokje met vier bouten. Maak deze los en haal het blokje met de pen eruit. Maak de stangen los. Onder het blokje zitten een aantal shims (dunne plaatjes in verschillende diktes). Verwijder het dunste plaatje. Meet met een unster (veer met schaalverdeling) de kracht die nodig is om de boel te verdraaien.
Voor de militaire uitvoering moet de weerstand 8-10 kg bedragen. Voor de civiele uitvoering 3,5 - 4,5 kg.
Net zolang met de shims wisselen totdat de weerstand klopt.
Met gebalanceerde wielen is het probleem dan verholpen.
Haal je de vereiste weerstand niet meer, dan moet er meer worden vervangen.
Een stuurdemper is eigenlijk alleen nuttig in het terrein om al te harde of onverwachte klappen op te vangen zodat het stuur niet uit je handen schiet en met minder kans op blessures.
Dat een stuurdemper ook helpt tegen het zwiebelen is waar maar niet de eigenlijke functie van de demper.
Jan Dirk
Re: Vraag over stuurdemper
Mijn vorige verhaal over zwiebelende wielen was inderdaad iets te kort door de bocht (en dat gaat niet met een Land-Rover).
Onderstaande dient hier aan vooraf te gaan.
Uiteraard moet je eerst controleren of er nergens speling op zit.
Test de stuurkogels (op en neer bewegen mag niet).
Test het hulpstuurhuis; dit zit in de voorste dwarse chassisbalk. Aan de onderzijde kun je zien of dit wel goed gaat. Soms zit er speling op de vertikale pin, soms zit er ruimte op de bevestiging met de arm. Olielekkage is ook geen goed teken. Vervangen is het eenvoudigste, repareren kan ook met let dan wel op de veer die er onder grote druk in zit (gevaarlijk) en die is er lastig (speciaal gereedschap) weer in te krijgen.
Deze veer moet de klappen op het wiel opvangen. De arm moet gaan bewegen tussen de 5,5 en 7,5 kg. Te weinig weerstand kan (mede) een oorzaak zijn van wiebelen; oplossing: de veer of makkelijker het stuurhuis vervangen. Te grote weerstand komt door gebrek aan smering. Vaak wordt dit oliepeil vergeten, regelmatig controleren dus.
Voorts moet de wielspeling (wiellagers en fuseepen) nog gecontroleerd.
Jan Dirk
Onderstaande dient hier aan vooraf te gaan.
Uiteraard moet je eerst controleren of er nergens speling op zit.
Test de stuurkogels (op en neer bewegen mag niet).
Test het hulpstuurhuis; dit zit in de voorste dwarse chassisbalk. Aan de onderzijde kun je zien of dit wel goed gaat. Soms zit er speling op de vertikale pin, soms zit er ruimte op de bevestiging met de arm. Olielekkage is ook geen goed teken. Vervangen is het eenvoudigste, repareren kan ook met let dan wel op de veer die er onder grote druk in zit (gevaarlijk) en die is er lastig (speciaal gereedschap) weer in te krijgen.
Deze veer moet de klappen op het wiel opvangen. De arm moet gaan bewegen tussen de 5,5 en 7,5 kg. Te weinig weerstand kan (mede) een oorzaak zijn van wiebelen; oplossing: de veer of makkelijker het stuurhuis vervangen. Te grote weerstand komt door gebrek aan smering. Vaak wordt dit oliepeil vergeten, regelmatig controleren dus.
Voorts moet de wielspeling (wiellagers en fuseepen) nog gecontroleerd.
Jan Dirk